Vojni brodovi
Vlada namješta natječaj od 50-tak milijuna eura?
Dok su glavni grad u subotu tresli prosvjedi, premijerka Jadranka Kosor slavodobitno je škveranima u Brodosplitu priopćila sretnu vijest od Europskle komisije-odobrava se plan restrukturiranja i dano je zeleno svjetlo za ugovaranje novih poslova. A kako škverani, no ne njih 500 koliko će ih ipak ostati bez posla, ne bi sjedili prekrštenih ruku premijerka izjavljuje kako Vlada želi da Brodosplit gradi pet novih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu.
Ta je izjava uznemirila vlasnike brodogradilišta koji također mogu konkurirati za taj unosan posao s državom. Pitaju se: Je li Vlada odlučila bez natječaja?
'Želja Vlade je da se u Brodosplitu grade brodovi za Hrvatsku ratnu mornaricu (HRM), znači brodovi obalne straže i trenutačno imamo plan gradnje po modelu 'jedan plus četiri' broda i vjerujemo da se taj projekt može realizirati u splitskom brodogradilištu', rekla je Kosor u subotu.
Iako je zadovoljstvo zbog spašavanja djela radnih mjesta u splitskom škveru neupitno, činjenica je da se premijerka lovi za zadnje slamke spasa u zemlji u kojoj je broj nezadovoljnika gotovo jednak broju stanovnika.
Premijerka tako na pladnju nudi posao gradnje pet brodova, čija se cijena kreće između sedam i deset milijuna eura po komadu, Brodosplitu, koji je, ne zaboravimo, u vlasništvu DIV-a iz Samobora. No, vojne brodove je osim Brodosplita, osposobljeni je proizvoditi još tri brodogradilišta.
Natječaj forme radi?
Ministar obrane Davor Božinović je premijerkinoj izjavi jučer ipak pridodao čarobnu riječ 'natječaj', no opet je dao prednost splitskom brodogradilištu. 'Vrlo brzo ćemo raspisati natječaj za izgradnju pet novih ophodnih brodova za potrebe Hrvatske ratne mornarice i Obalne straže', najavio je ministar obrane Davor Božinović na konferenciji za novinare u Splitu. Brodove će, kaže, graditi hrvatska brodogradilišta, prije svega Brodosplit.
'To je prejudiciranje, to nije primjereno. Postoji niz privatnih brodogradilišta koja uz Brodosplit mogu odraditi taj posao. Prema onome što je rečeno, već je odlučeno tko će dobiti posao', rekao je za tportal Goran Prgin, vlasnik i predsjednik Uprave NCP-Remontnog brodogradilišta Šibenik.
Sedam do deset milijuna eura po brodu
Njegova je tvrtka, koja obavlja remont gotovo svih plovila Hrvatske ratne mornarice, također osposobljena za izgradnju brodova tog tipa. Također nam je otkrio kolika može biti okvirna cijena jednog patrolnog broda dugog 40-tak metara; cijena varira o opremi broda, elektronici i naoružanju.
'Riječ je o sedam do deset milijuna eura po brodu s tim da je izrada prvog broda, prototipa, skuplja. Kaže kako su za razvoj prototipa potrebne barem dvije godine, a da cijeli projekt neće biti gotov kroz pet godina. Na kraju naglašava kako unosan posao za državo ne mora pripasti samo jednom brodogradilištu; može se podijeliti između više njih.
Mi vama brodove, vi nama vojne objekte
S tom se ocjenom slaže i Mladen Antunović, direktor Montmontaže, u čijoj je grupaciji i brodogradilište Montmontaža Greben u Veloj Luci. Govora o izgradnji patrolnih brodova za HRM bilo je i prije par godina za vrijeme ministra Vukelića. Tada je u planu bila izgradnja deset brodova. Antunović je tada iznio zanimljiv prijedlog: montmontaža će izgraditi brodove za nula kuna a MORH će joj ustupiti neke svoje neprofitabilne zapuštene nekretnine.
Taj posao nije realiziran, natječaj nije niti bio raspisan. Sada kada je izgradnja brodova ponovno aktualizirana, Antunović nudi Vladi istu trampu.
'Želimo o tome razgovarati. Takav model koji mi nudimo donosi državi i gospodarstvu višestruke vrijednosti. Država bez i jedne kune dobije nove brodove a pritom aktivira bivše vojne nekretnine koje stoje zapuštene i neiskorištene', kazao nam je Antunović i istaknuo kako već ima investitore koji su spremni aktivirati vlastiti kapital za prenamjenu vojnih objekata u turističke. Koji bi to objekti trebali biti, Antunović nije želio konkretno odgovoriti, samo je dodao da u užem izboru imaju tri, četiri lokacije.
Kaže kako je bivši ministar saslušao njegov prijedlog te da će isto izložiti i ministru investicija Domagoju Miloševiću te ministru obrane Davoru Božinoviću. Na pitanje je li takva trampa uobičajena, direktor Montmontaže odgovara: ' Ako Vlada razmišlja kao poduzetnik objeručke će prihvatiti taj prijedlog', te dodaje kako se sredstva iz proračuna ne bi morala trošiti te da bi se izbjegla nova zaduženja.
'Naši čamčići ne mogu na otvoreno more'
Igor Tabak, vojni analitičar pojasnio nam je kako je Hrvatska pomalo forsirano uvela razliku između obalnih i vanobalnih ophodnih plovila. 'Mi već godinama kupujemo i gradimo razna mala plovila koja koristi MUP i Ministarstvo prometa i to zovemo obalnim plovilima', kaže Tabak i naglašava da ti 'čamčići' ne mogu na otvoreno more, pogotovo po lošem vremenu i višim stanjima mora - a kada i isplove, ne mogu dulje vrijeme ostati na pučini.
Ophodni brodovi koje Vlada treba graditi, moraju biti osposobljeni tjednima biti na moru, a na njima uz ljude ratne mornarice treba raditi i dio osoblja iz drugih državnih resora.
Tabak također kaže kako ta plovila moraju biti osposobljena za nošenje helikoptera, te da zapravo služe kao ploveća baza za carinsku, pasošku i sve druge državne sustave nadzora i kontrole.
Na pitanje smatra li da Brodosplit ima tehničke mogućnosti za takav zalogaj, Tabak kaže kako je to brodogradilište nekada imalo 'masivni vojni dio', no da je pitanje koliko je to u funkciji nakon mnogih godina pretežite orijentacije na civilne poslove. '
Bitniji su brodovi od MIG-ova, no Vlada kasni
Nekadašnji ministar obrane Jozo Radoš ne dovodi u pitanje potrebu za izgradnjom patrolnih brodova. Kaže kako su oni Hrvatskoj puno potrebniji od 'nekakvih' nadzvučnih zrakoplova, o kojima se u medijima toliko govori.
No, Radoš tvrdi kako Vlada kasni osam godina, tj, onoliko, koliko su na vlasti. Smatra kako je premijerka s tim projektom mogla pričekati još pola godine, da prođu parlamentarni izbori. 'Stvar je pristojnosti da se velike poslove i dugotrajne obveze nikada ne preuzimaju u zadnjoj godini mandata, to pristojne vlade ne rade. One u zadnjoj godini rezimiraju i završavaju započete projekte', tvrdi nekadašnji ministar.
Dodaje kako se o takvim stvarima ne govori prigodno jer je riječ o preskupom projektu. Premijerkinu subotnju najavu o izgradnji u Brodosplitu, Radoš naziva demagoškom akrobacijom, trikom i bacanjem magle.
Medvjeđa usluga Brodosplitu?
Hoće li gradnja brodova biti samo trik i akrobacija, kako Radoš sa skepsom kaže, pokazat će vrijeme. Činjenica je da ministar Božinović kaže kako će natječaj biti raspisan 'vrlo brzo', ne precizirajući kada.
No činjenica je da su premijerka i ministar stavili Brodosplit u nezgodan položaj; jer ako splitski škver na natječaju dobiju ovaj posao zbog najbolje ponude, javnost bi mogla procijeniti kako je riječ o namještaljki', a ne o stvarnoj prednosti pred konkurencijom.
Vezane vijesti
-
Usprkos obećanjima, danim za vrijeme posjeta premijerke Jadranke Kosor, Ministarstvo gospodarstva još uvijek nije odobrilo potporu “Brodosplitu” za izgradnju broda za “Jadroplov”
-
-
Sindikalisti se nadaju da neće biti riječi o stečaju i likvidaciji najvećega hrvatskog brodogradilišta, u kojem je zaposleno 3700 radnika, a čija potraživanja premašuju 4 milijarde i 600 milijuna kuna
-
San o gradnji hrvatske korvete, velikog i stožernog ratnog broda HRM-a, traje dulje od dva desetljeća i sada se, 2021., počinje pretvarati u javu, piše u nedjelju Večernji list.
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.