Izbjegavanje međunarodnog natječaja
Remont MiG-ova 21: Kotromanović spriječio štetni ugovor
Povjerenstvo MORH-a guralo je popravak u Ukrajinu i izbjegavalo međunarodni natječaj
Sredinom studenog, u prostorijama MORH-a održavao se sastanak Vojno-tehničkog savjeta. VTS je savjetodavno tijelo, služi ministru kod donošenja odluka vezanih uz modernizaciju i opremanje Oružanih snaga, piše vecernji.hr
Ministar Ante Kotromanović sa zanimanjem je čekao da riječ uzme njegov pomoćnik Viktor Koprivnjak jer pred Savjetom će biti govora o mjestu remonta borbene eskadrile MiG-ova 21. Projektor je uključen, na zidu se pojavila prva slika na kojoj je pisalo: Odesa, Ukrajina.
Sljedeće slike nije bilo jer je temperamentni Kotromanović odmah reagirao: "Dosta mi je spinova, medijskih napisa, pa dobro Viktore, zašto niste, kako to zakon o javnoj nabavi nalaže, raspisali međunarodni natječaj za remont MiG-ova?". Projekcija je prekinuta, a ministar je naložio da pripreme tendersku dokumentaciju za natječaj. Treba požuriti jer prvi MiG-ovi morat će biti prizemljeni već na proljeće 2013. V. Koprivnjak, koji je došao iz političke kvote HNS-a, bivši je zapovjednik HRZ-a koji prema nepisanom pravilu u posljednjih 10 godina vode piloti helikoptera, u pravilu nezainteresirani za borbene avione.
Kotromanović se uzrujao jer je povjerenstvo koje je postavio MORH traljavo ili još gore od toga, ciljano odradilo posao o izboru mjesta remonta eskadrile. Već je na početku mandata shvatio da u MORH-u ima "sumnjivih" rabota jer je vidio ugovore prema kojima hrvatski teleoperateri za svoje bazne stanice rabe vojne repetitore i to - besplatno!? Još i crpe MORH-ovu struju, besplatno.
Povjerenstvo za remont MiG-ova godinu je dana razvlačilo jednostavan posao - prikupiti sve komercijalne ponude, "ukrižati" uvjete i predložiti za HRZ najpovoljnije. Njihov je posao, a Večernji list već je pisao o tome, postao sumnjiv. Iz ukrajinskog remontnog zavoda u Odesi dobivena je komercijalna ponuda koja je uključivala razne varijante remonta i dokupa zrakoplova. Po cijeni koja je iznosila manje od 15 milijuna eura. Povoljno. Obratili su se i rumunjskom "Aerostaru", gdje su 2003. bili remontirani MiG-ovi, no od njih, čudno, traže tek informativnu ponudu. Ponudu koja je orijentacijska i glasi - do 20 milijuna eura, s remontom i dogradnjom elektronike NATO-a.
Izbjegnuta tragikomedija
Povjerenstvu je to bilo dovoljno da državnom vrhu predloži - Odesu. No, povjerenstvo je zbrajalo "kruške i jabuke", komercijalnu i informativnu ponudu. Pripremalo je materijale za avioamatere, Kotromanovića i Josipovića, a pri tome je vrlo nejasno, zapravo uopće nije navelo glavne probleme remonta u Ukrajini. Skandal je na pomolu jer se otkriva da su "ukrajinski" MiG-ovi ustvari jemenski, predmet imovinskog spora. Ukrajinski veleposlanik tada u Glavni stožer i u MORH donosi dokumentaciju koja, navodno, dokazuje da su avioni ipak njihovi. Čini se da je sve u redu, no stiže novi problem za povjerenstvo. Hrvatski aparati 2003. godine modernizirani su kako bi bili NATO-kompatibilni, dakle da mogu sudjelovati u air-policingu.
U Aerostaru su ugrađene elektronske instalacije koje ne smiju preko granica NATO-a. Shvatili su, krenu li naši MiG-ovi na remont u Odesu, neće smjeti s tom opremom, što znači da je prethodno treba izvaditi iz aviona. A to smije samo onaj tko ima licenciju i proizveo je softver za instalacije, dakle Rumunji. Nadalje, ako RH dokupi avione iz Odese, ti će zrakoplovi biti NATO-nekompatibilni i s njima će naši piloti, istina, moći letjeti, no mogu tek glumiti da smo članica propalog Varšavskog, a ne NATO-pakta.
To bi stvarno bilo tragikomično pa će ekipa morati smisliti novo rješenje - kako da Ukrajinci odrade mehaniku, a onda RH možda angažira neku firmu s NATO-certifikatom (ima ih u Rumunjskoj, Izraelu, Češkoj, Poljskoj), pa neka oni ugrađuju NATO-elektroniku. Ne smijemo zaboraviti napomenuti da je tada cijeli posao skuplji 500.000 eura po MiG-u. U iduća dva tjedna bit će dovršena tenderska dokumentacija i raspisan natječaj na koji će biti pozvani Ukrajinci i Rumunji. Treba li očekivati da će u uvjete natječaja staviti i "sitnicu" kao što je - NATO-certifikat i oprema?
VL/eZd
Vezane vijesti
Izdvojeno
-
Italija je drastično povećala kazne za cijeli niz prometnih prekršaja, uključujući strože kazne za vožnju iznad dopuštene razine alkohola u krvi koje mogu doseći do 2200 eura, zajedno sa šestomjesečnom zabranom vožnje.
-
Taylor Swift je dvije godine dugom i dvije milijarde dolara vrijednom turnejom srušila rekorde, ispisala povijest i doslovno izazvala potres. Što bi nakon toga najveća zvijezda svijeta još uopće mogla učiniti?
-
Košarkaši Zadra u prorijeđenom sastavu dočekuju gusti prosinački raspored u trima natjecanjima: nakon pobjede protiv Borca Mozzart u četvrtak na Višnjiku sutra u 12. kolu FAVBET Premijer lige gostuju u Sinju kod Alkara, a već dan kasnije gostuje kod Samobora u osmini finala Supersport Kupa Krešimir Ćosić.
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.