Peticija
Ministar pere ruke? Nastavnici, snalazite se kako znate!
7.022 učitelja i nastavnika potpisalo je peticiju za uvođenje suspenzije učenika koji svojim ponašanjem onemogućavaju normalno izvođenje nastave. Iako je javnost senzibilizirana za ovu temu, posebice nakon medijske objave šokantnih slučajeva maltretiranja nastavnika i ostale djece od strane učenika s kojima nitko ne zna što bi, potpisi se nastavljaju i dalje sakupljati. Ministar Jovanović predstavnike udruge Nastavnici organizirano još nije primio, a jedini susret s predstavnicima ministarstva nije pridonio rješavanju problema. Kako zamišlja suspenziju, hoće li djeca udaljena s nastave biti prepuštena sama sebi, što sve zamjera ministru i koja je razlika između novih generacija i onih od prije 20 godina otkrila nam je Sanja Lukić, potpredsjednica udruge.
Zašto ste predložili suspenziju kako pedagošku mjeru. Nemamo li već pravilnik o pedagoškim mjerama, nisu li one dovoljne?
Osnovnoškolsko obrazovanje zakonski je obavezno za sve. Tu ne postoji
gotovo nikakva selekcija pa u osnovnim školama ima svakakve djece.
Odgojno i emocionalno zapuštene, pristojne i nepristojne, odgojene,
neodgojene, pa čak bih rekla i neodgojive djece. Takvi učenici remete
mir i red ostalim učenicima koji imaju pravo sudjelovati u nastavnom
procesu. S obzirom da ovih koji žele učiti i raditi ipak ima više od
ovih koji ne žele, smatramo da izgrednike treba udaljiti s nastave, tj.
iz učionice u kojoj se nastava odvija i ispitati u čemu je problem. Tom i
takvom djetetu očigledno treba pomoć, ali takvu vrstu pomoći učitelj na
satu ne može osigurati i pružiti.
Za takve učenike, koji kontinuirano ometaju nastavu gotovo svih
predmeta, neobazrivi su i nisu im važne opomene, ukori i dobronamjerna
upozorenja predlažemo suspenziju s nastavnog sata, a za teže prekršaje
suspenziju koja bi mogla trajati cijeli dan pa čak i nekoliko dana.
Želimo naglasiti da dijete koje bi bilo udaljeno s nastave ne bi bilo
prepušteno samo sebi ili ulici, kako su neki to interpretirali. Možda
zvuči grubo i bezosjećajno, ali u trenutku kad je netko toliko neugodan,
nepristojan, agresivan i nedokaziv, mene nije briga što će biti s njim
jer sam više zabrinuta što će biti s ostatkom djece koja sjede i očekuju
od mene ono za što sam plaćena i stručna, a to je poučavanje, izvođenje
nastave i motiviranje na usvajanje znanja. Također sam dužna osigurati
djeci ugodnu i bezbrižnu atmosferu, što znači da ih nitko na nastavi
neće ometati, verbalno i fizički zlostavljati, psovati, pljuvati...
Tko se onda tom djecom treba baviti?
Upravo je to ključno pitanje. Ministarstvo i Agencija za odgoj i
obrazovanje pitaju se što bi bilo s tom djecom, a oni su ti koji moraju
znati odgovoriti na to pitanje i osigurati stručnu pomoć. O toj djeci
trebali bi brinuti stručnjaci, a znamo da u školama kronično nedostaje
stručnoga kadra jer ih se ne želi zaposliti. Ako u školi i postoji
stručni suradnik pedagog, psiholog, defektolog... ja ne znam koja je
njihova zadaća ako nije ta da se brinu o djeci koja imaju neku potrebu
ili problem. Pristojno odgojenoj i socijaliziranoj djeci psiholog i
pedagog gotovo da i ne trebaju.
Oni su tamo upravo zbog problematične djece i ponekad još
problematičnijih roditelja. Potpuno je jasno zašto suspenziju prihvaća
široka javnost, ali je ne prihvaćaju nadležni. Zato što bi trebali
zaposliti djelatnike koji bi se tim problemom bavili. Suspenzija
zahtijeva daljnje korake i mjere koje bi se provodile. Netko bi trebao
istražiti uzrok problema i poduzeti određene mjere za rješavanje
problema i rehabilitaciju, socijalizaciju takvih učenika.
Potpise ste odnijeli u Ministarstvo, no ministar vas nije primio. Imaju li oni sluha za probleme nastavnika i profesora?
U nadležnom ministarstvu upoznati su s našim prijedlozima jer smo
potpise i tekst peticije dostavili osobno. Od tima koji je primio naše
predstavnike, jer ih nije primio ministar, doznali smo njihov stav.
Pravilnik o pedagoškim mjerama mijenjan je mnogo puta i ne bi bilo
poželjno ponovno ga mijenjati. Također je spomenuto da bi nastavnike i
učitelje trebalo educirati u kojim bi situacijama smjeli učenika
udaljiti s nastave kako ne bismo zlorabili to svoje pravo. Krajnje je
neozbiljno uopće tako nešto izjaviti dok istovremeno ministar stalno
ponavlja kako ima beskrajno povjerenje u nas nastavnike i učitelje.
Ako imate povjerenje da djecu obrazujemo i odgajamo osam godina, pa
ukažite nam onda povjerenje da na temelju zdravog razuma procijenimo u
kojim ćemo situacijama dijete udaljiti s nastave. Školski sat traje 45
minuta, ja moram obraditi gradivo, ponoviti gradivo, pregledati zadaću,
posvetiti se djeci koja nastavu pohađaju prema prilagođenom programu,
posvetiti se i nadarenoj djeci...Sada zamislite u čitavoj toj situaciji, u
45 minuta, da vam netko opstruira sat. Pjeva, baca stolce, sluša glasno
glazbu, ima upaljen radio, šeće razredom, upada u riječ, postavlja
neukusna pitanja...Izgleda da za to nema sluha nitko tko nije barem
jednom doživio takvo što.!
Susreću li se nastavnici oduvijek s takvim problemima, ili se
nešto u posljednje vrijeme promijenilo? U školstvu ste 19 godina, kakva
su djeca bila ranije?
Ja mislim da tu nema nekih velikih promjena, nasilja je uvijek
bilo. Ali nije bilo nepoštivanja autoriteta u ovolikj mjeri kao danas.
Obijesno, nekulturno i nadmeno ponašanje, nepoštivanje bilo čijeg
iskustva, bilo čijeg znanja, bilo čije stručnosti. Takvoj su djeci svi
prijetnja i svi su nevažni...O spremačicama, kuharicama i domarima da ne
govorim. Njima se obraćaju sa 'ti'...jednostavno je poremećen sustav
vrijednosti. Tu elementarnu pristojnost i kulturu, ono što nazivamo
odgojem, to bi djeca trebala dobiti još kao mala, od svojih roditelja.
Stalno se govori da smo mi dužni odgajati djecu. Odgojno nadograđivati
svakako smo dužni, no smatramo da je dijete u dobi od 10 godina naučilo
nekakva pravila ponašanja koja su društveno prihvatljiva.
Spomenuto je u medijima da škola ne kažnjava učenike. Pitam se koji je
onda smisao svih pravilnika, propisa i zakona ako ne postoji kazna, tj
sankcija za njihovo nepoštivanje i kršenje. Ako je ograničenje brzine na
nekoj cesti 50, a vi vozite 90 i zaustavi vas policija, što će vam
reći? Nemojte više brzo voziti jer će netko stradati, a vi ćete reći:
Neću više nikada, obećajem, a iza ugla ćete opet stisnut gas. Međutim,
kad vas klepi po džepu, oduzme vozačku dozvolu i kad vas kazni onda ćete
malo razmisliti hoćete li drugi put napraviti tu istu grešku. Što bi se
dogodilo da pomahnitali igrač za vrijeme utakmice udara druge igrače,
pljuje po njima i psuje im sve po spisku? Dobio bi crveni karton i bio
bi isključen iz igre. Sigurno se ne bi oformio tim koji bi ga tijekom
utakmice pratio i bilježio njegove ispade, a on bi i dalje divljao. Na
što bi to sličilo?
Kako procjenjujete mandat Željka Jovanovića?
Teško mi je uopće nešto procjenjivati jer smo ogorčeni. Ne samo njegovim
radom ili neradom. Mi smo ogorčeni svim ministrima u posljednjih 20
godina. Ne možemo reći da je sve crno, no ima puno više stvari koje nisu
dobro napravljene ili nisu uopće pokrenute. Pozdravljamo elektronske
upise, prijave u nekoliko srednjih škola. No obrazovni sustav totalno
se urušio. Trebalo bi ga od temelja revidirati, a ne sporadično i
polovično rješavati probleme. Programi su loši, pedagoški standard je
ispod svake kritike, nedostaje stručnoga kadra. Pustimo Zagreb, u
Zagrebu ima škola koje su odlično opremljene, no ne možemo se ravnati
samo po glavnom gradu. Učitelji i djeca u mnogim školama nalaze se i
snalaze se u jezivim uvjetima. Pada im žbuka sa zida, nemaju grijanje,
nemaju novaca za plaćanje režija, za plaćanje stručnog usavršavanja
učitelja...
Uvođenje zdravstvenog odgoja podržavate, no ne i način na koji je uveden. Što zamjerate ministru?
Nas bi trebalo educirati u kojim situacijama smijemo udaljiti učenika sa
sata ali nas ne treba educirati kada se uvodi jedan novi predmet ili
novi sadržaji. Mi očito ne moramo biti nužno educirani na koji se način
metodički pripremiti za predavanje sadržaja od kojih su neki poprilično
škakljivi i neugodni. Roditelji i sami priznaju: Hvala Bogu da će netko
s djetetom o tome pričati da to ne moram ja. Znači za to smo educirani
i osposobljeni, a nismo educirani za situaciju u kojoj dijete treba s
nastave udaljiti.
Podržavamo uvođenje zdravstvenog odgoja, ali ne na način na koji je uveden u škole.
Zašto je baš trebalo zdravstveni odgoj uvesti na početku drugog
polugodišta?! Ako do sada nije bilo zdravstvenog odgoja, ništa se
strašnog ne bi dogodilo da smo pričekali, osmislili pripreme i
kvalitetno uveli te sadržaje od početka slijedeće nastavne godine.
Dotaknuli smo masu problema no ima li vaš posao dobrih strana?
Apsolutno, ja ovaj posao obožavam, nikada ga ne bih mijenjala. Ono što
me smeta je percepcija javnosti o ovom poslu. Percepcija je da mi imamo
tri mjeseca praznika, da radimo četiri sata dnevno i što hoćemo uopće,
još smo i previše plaćeni za to. Ali dobro. Da ne volimo ovaj posao ne
bismo niti osnovali udrugu niti pokrenuli peticiju. Pokrenuli smo to
zato što volimo djecu, volimo ovaj posao, ali želimo da se stvari
promjene upravo za onu djecu koja žele učiti i kojom se želimo ponositi.
Osobe koje su zalutale u ovaj posao ili imaju problema s djecom jer se
ne snalaze u komunikaciji s njima nikada vam neće o tome javno govoriti.
Mi znamo da radimo ovaj posao dobro, nismo tu zalutali i voljeli bismo
tu i ostati.
Vezane vijesti
Izdvojeno
-
Nedjelja donosi novi susret ovih dviju momčadi, sada u Sportskoj dvorani Laktaši. To će ujedno biti dvoboj dviju momčadi koje su dosadašnjim rezultatima ušle u krug momčadi koje se bore za play off
-
Nacionalni avioprijevoznik Srbije, Air Serbia, za ljeto 2025. godine planira 6 redovnih linija prema Hrvatskoj iz Beograda.
-
Prvi mandat predsjednika Milanovića istječe 19. veljače, a iz Ureda predsjednika o detaljima inauguracije još ne žele govoriti.
-
Dnevni horoskop za 19. siječnja, dan kad zvijezde poručuju sljedeće - Bikovi moraju biti otvoreni na nove prilike, Lavovi trebaju paziti da ih ne ponese pogrešna atmosfera, dok će Vodenjaci misliti na vlastito zadovoljstvo.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.