Događaji

Prošlo je više od tjedan dana

Otmičari su nestali Boeing namjeravali zabiti u malezijske blizance?

Otmičari su nestali Boeing namjeravali zabiti u malezijske blizance?

Prošlo je više od tjedan dana od nestanka Boeinga 777 Malaysia Airlinesa s 239 putnika i članova posade, a nakon niza teorija o mogućem uzroku njegova iščeznuća sve se češće spominje ona o mogućem terorističkom činu, piše jutarnji.hr

Nekadašnji pripadnik terorističke mreže al-Qaide Saajid Badat iznio je proteklog utorka na njujorškom sudu tvrdnju da su četvorica ili petorica muškaraca iz Malezije skovala plan otmice aviona tako što bi u pilotsku kabinu upali detonacijom bombe, koju bi jedan od njih sakrio u svojoj obući, piše ugledni londonski list Daily Telegraph .

Badat je putem videolinka s tajne lokacije negdje u Velikoj Britaniji svjedočio na suđenju Sulaimanu Abu Ghaithu, zetu likvidiranog šefa al-Qaide Osame bin Ladena te je kazao da se susreo sa skupinom malezijskih džihadista, od kojih je jedan bio pilot. Našli su se u Afganistanu gdje ime je on osobno, kako kaže, uručio cipelu opremljenu skrivenom bombom.

'Dao sam jednu cipelu s bombom tim Malezijcima, mislim da su tako htjeli doći do kokpita', rekao je Badat navodeći da im je sam ponudio cipelu kada se netko od njih zapitao što ako ulaz u kokpit bude zaključan.

Dodao je da je ideja o otmici aviona došla od Khalida Sheikha Mohammeda, kojega Amerikanci drže glavnim operativcem napada 11. rujna na tornjeve WTC-a u New Yorku i zgradu Pentagona u Washingtonu. On je posljednjih desetak godina smješten u Guantanamu, ali oko njegovog je slučaja nastala velika pravna zavrzlama tako da još nije osuđen, a nije jasno ni kada bi do toga moglo doći.

Badat je u svom svjedočenju ocijenio da su Malezijci, uključujući i pilota, spremni za provedbu plana.

Sigurnosni stručnjaci s kojima je Telegraph stupio u kontakt pogledali su dokaze koje je iznio Badat, inače britanski državljanin iz Gloucestera, te su zaključili da su njegove tvrdnje vjerodostojne. Vjeruju mu prvenstveno iz razloga što je iste tvrdnje iznio i tijekom svjedočenja 2012. na suđenju Adisu Medunjaninu, imigrantu iz BiH koji je u New Yorku planirao bombaški napad na podzemnu željeznicu.

Sam Badat je 2005. godine dobio 13 godina zatvora za pokušaj bombaškog napada na avion u suradnji s Amerikancem Richardom Reidom. Da nije propjevao i dobio status pokajnika, vjerojtno bi dobio puno više godina iza rešetaka.

Neimenovani izvor iz britanskog sigurnosnog aparata za Telegraph kaže da ovakve spektakularne akcije nije moguće izvesti bez dugog i opsežnog planiranja. U prilog tvrdnji da je takav plan uistinu skovan idu najnovije informacije od samog malezijskog premijera Najiba Razaka, koji je u subotu javno potvrdio dotad neslužbene informacije iz američkih medija da su oba komunikacijska sustava nestalog Boeinga isključena namjerno, od strane nekoga u avionu.

Objavljeno je da je, osim gašenja komunikacije, avion promijenio kurs te da je naglo mijenjao visinu na kojoj je letio. Na temelju elektroničkih impulsa koji su iz letjelice automatski odaslani do barem jednog komunikacijskog satelita, zaključeno je da je nestali Boeing u zraku bio satima nakon nestanka s civilnih radara.

Spominje se da je letio čak sedam sati, ali točan kurs nije objavljen. Trenutno se barata s dva moguća smjera kretanja - jedan prema središnjoj Aziji, a drugi prema Indoneziji ili Indijskom oceanu.

Također, pozivajući se na neimenovane američke dužnosnike, ABC News javlja da je nagla promjena kursa bila automatska, tj. da ju je netko uprogramirao prije polijetanja.

Potvrdi li se scenarij koji je iznio Saajid Badat, vrlo je vjerojatno da su pilot i kopilot malezijskog aviona onesposobljeni te da su letjelicu preuzeli teroristi, a da su avion možda htjeli iskoristiti na sličan način kao i 11. rujna. Moguće je da su im u ovom slučaju mete trebali biti tornjevi blizanci tvrtke Petronas u malezijskoj prijestolnici Kuala Lumpuru, koji su od 1998. do 2004. godine bili na samom vrhu liste najviših zgrada na svijetu.

Direktor Centra za sigurnosne i obavještajne studije na Sveučilištu Buckingham Anthony Glees za Telegraph kaže da će, ako se pokaže istinitim tvrdnja da iza svega stoje islamisti, postati jasno da su malezijske vlasti od početka skrivale dio istine.

'Ja sam bio uvjeren da je ovdje riječ o otmici čim sam čuo da je avion promijenio kurs. Podatak da je krenuo natrag u Maleziju vrlo bi lako mogao značiti da je uistinu riječ o planu malezijskih islamista da se u stilu napada 11. rujna zalete u neki neboder u Kuala Lumpuru', navodi Glees, koji misli da tamošnje vlasti istinu skrivaju zbog straha da će im država u svijetu doći na zao glas.

S njim se slaže odvjetnik James Healy-Pratt, koji je zastupao 50 obitelji žrtava Air Franceovog aviona, koji je pao u Atlantik. Francuske su vlasti, kaže on, bez pretjeranog oklijevanja tada objavljivale informacije kojima su raspolagale dok je suprotno ponašanje Malezijaca dalo za naslutiti da nešto žele sakriti.

Da iza svega stoji terorizam, sumnjalo se nedugo nakon nestanka Boeinga 777 s radarskih zaslona, ali ponajprije zbog dvojice Iranaca, koji su u avion ušli s ukradenim putovnicama. No, ubrzo se ispostavilo da su njih dvojica bila tek u potrazi za boljim životom te da su preko Kine htjeli doći do Europe.

U međuvremenu, malezijske su vlasti svoju istragu usredotočile na pilota i kopilota. Za pilota se priča da je bio veliki pristalica malezijskog oporbenog čelnika Anwara Ibrahima, koji je na sam dan polijetanja Boeinga osuđen na pet godina zatvora nakon što je proglašen krivim na temelju kontroverzne i, mnogi vjeruju, politički motivirane optužnice za sodomiju. Pilot je navodno prisustvovao izricanju presude, a dio medija bliskih malezijskim vlastima tvrdi da iza nestanka Boeinga stoji njegov politički prosvjed.

JL


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.