Oglašavaju se zvona zvončara
Na riječkom području počinju "mesopusna" događanja
Na sam blagdan Sveta Tri Kralja, u dijelu primorskih naselja i zaleđa u utorak počinju "mesopusna" događanja koja prethode fašničkom karnevalu, oglašavaju se zvona zvončara ili dondolaša, a u nekim mjestima podiže se Pust.
Tako je primjerice za utorak najavljeno podizanje Pusta u selu Žejane u općini Matulji, nakon što su žejanski zvončari u prvim minutama nakon ponoći tri puta obišli selo, jednom za svakoga od Tri Kralja. Nakon Žejana, zvončari će u srijedu početi zvonjavom u Velim i Malim Munama, u kojima će također biti podignut Pust.
Mesopust na području Matulja nastavit će se 11. siječnja podizanjem Pusta u Pasjaku, a predaja ključeva Matulja "pusnen juden" zakazana je za 17. siječnja, na Antonju ili blagdan Svetog Antona.
Maškare u Hrvatskome primorju i okolici tradicionalno počinju okupljanjima i najavom karnevalskih događaja, zvonjavom zvona i vješanjem Pusta, koji će na kraju karnevala biti osuđen za sve loše u protekloj godini i spaljen. Maškare, maskirane zabave ili "pusni tanci" ne počinju u svim krajevima istodobno - u nekim krajevima tradicija se posve poštuje, dok u drugima prevladvaju moderniji sadržaji.
Početak karnevala u Hrvatskom primorju i istočnom dijelu šireg riječkog područja je, prema tradiciji, prve subote nakon blagdana Sveta tri kralja, a u naseljima u zapadnome dijelu riječkog prstena uglavnom 17. siječnja, uz zvuke Antonjskog roga. Tako će primjerice, "maškarani dani" u Crikvenci početi 10. siječnja, a "pusna" događanja u općini Viškovo, iz koje potječu Halubajski zvončari, kao i u Kastvu, na Antonju 17. siječnja.
Mesopusni običaji njeguju se u Primorju već nekoliko stotina godina. Uoči Mesopusta izrađuju se maske, a kad poklade počnu, njeguje se običaj obilaska kuća i prikupljanja jaja i drugih darova tijekom kojih maškare pjesmom i plesom zabavljaju domaćine, a oni ih časte vinom, fritulama, suhim smokvama i rakijom.
Posebnost primorskih maškara su autohtone maske - halubajski, žejanski, mučićki, rukavački, zametski i brgudski zvončari i grobnički dondolaši. Najpoznatiji su Halubajski zvončari koji zvonjavom zvona ovješenim oko pasa i životinjskim maskama tjeraju zle sile, najvešćuju proljeće i slave rađanje života.
Mesopusni običaji stalno se nadopunjavaju pa se, uz tradicionalne, njeguju i nove karnevalske zabave i povorke.
Tako će i ove godine jedan od novijih karnevala, onaj riječki, početi 17. siječnja, s više zabava, izložaba, karnevalskih balova i povoraka. Središnja karnevalska povorka, na kojoj svake godine sudjeluju tisuće maškara, najavljena je za 15. veljače, a dječja povorka za 7. veljače.
Vladavina maškara završava paljenjem Pusta na "pusni utorak" ili sljedećeg dana, 18. veljače na Pepelnicu ili Čistu srijedu, kada se skidaju maske i počinje korizma.
Vezane vijesti
-
U velikoj završnici Riječkog karnevala u nedjelju u Međunarodnoj karnevalskoj povorci sudjelovat će više od 10.400 maškara u 110 karnevalskih skupina, najavljeno je u petak na konferenciji za novinare
-
-
-
Izdvojeno
-
U četvrtak opet sunčanije i većinom manje hladno, premda u unutrašnjosti uz mraz, mjestimičnu maglu, na Jadranu lokalno jaku buru s olujnim udarima
-
U petak 10. siječnja 2025. godine u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru Adriana Branka Pojatina, je javno obranila doktorski rad pod naslovom Umreženost identitetskih i turističkih prostora na primjeru štovanja Gospe od Sniga u Kukljici
-
Na Pagu je upravo počela sezona janjenja. No, za teške poslove stočara - sve je manje zainteresiranih.
-
PD Paklenica poziva sve zainteresirane na predstavljanje monografije i prigodnu izložbu “PD Paklenica – 125 godina planinarstva na zadarskom području” koje će se održati u četvrtak, 16. siječnja,u 18 h u atriju Providurove palače.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.