Događaji

Škola Vice Vlatkovića - predvodnik dvojnog obrazovanja

Dvojni sustav obrazovanja jedno je od rješenja za smanjenje nezaposlenosti mladih

Dvojni sustav obrazovanja jedno je od rješenja za smanjenje nezaposlenosti mladih

Visoka nezaposlenost mladih kojom se Hrvatska svrstava u neslavni vrh europske statistike zorno pokazuje ne samo razinu depresije koja vlada u zemlji, već i poremećaje koji su rezultat dugogodišnjeg nerazumijevanja međusobnih odnosa gospodarstva i obrazovanja.

Nezaposlenost mladih problem je u cijeloj Europi, a s dodatnih sedam milijardi eura u proračunu i s ukupno 72 milijarde eura za mjere zapošljavanja mladih do 2020. godine pokazuju koliko se ozbiljno shvaća situacija, piše Narodni list

Uz problem nezaposlenosti mladih u Hrvatskoj direktno se veže nedovoljna kompetentnost i katastrofalni sustav obrazovanja koji producira vojsku ekonomista, politologa, sociologa i drugih zanimanja predodređenih za dugogodišnje čekanje na burzi rada. S druge strane, stručnih kadrova koje traži tržište rada, cijenjeni su i dobro plaćeni, poput kuhara i konobara, plinoinstalatera i drugih proizvodnih zanimanja, nema dovoljno niti za sadašnju razinu gospodarstva, a kamo li za neki značajniji investicijski rast.

Europski uzori

Jedno od rješenja za smanjenje nezaposlenosti mladih, koje nam uostalom nameću i smjernice Europske komisije, je dvojni sustav obrazovanja po uzoru na razvijene zapadne zemlje poput SR Njemačke. Sustav je to koji ujedinjuje teoretsku i praktičnu nastavu, ali prvenstveno vezano uz potrebe tržišta rada i razvoj novih tehnologija.

Kod nas je, nažalost, sustav obrazovanja razdvojen od potreba tržišta rada i više je usmjeren na želje roditelja i učenika, zasnovane na nerealnim očekivanjima i aktualnim trendovima poželjnosti nekog zanimanja. Puno je poželjnije i "trendi" ići u ekonomiste i sociologe, nego li u automehaničare ili plinoinstalatere. To što će plinoinstalater odmah naći posao i zarađivati za život, s daleko većom mogućnosti biranja poslodavca i povećanja plaće od jednog ekonomiste koji je nakon godina truljenja na burzi prisiljen uzeti bilo kakav posao, biti potplaćen i strepiti od otkaza, mladima i njihovim roditeljima nevažno je u trenutku kad biraju za koje se zanimanje školovati. Mnogo je važnije što će reći "društvo" ili rodbina u tih nekoliko godina školovanja i kakav će biti prestiž u društvu.

Dvojni sustav obrazovanja, te kompetentnost i stručnost mladih na tržištu rada, kao i vezanost obrazovanja uz gospodarski oporavak, bile su teme nedavno održane konferencije "Dvojno obrazovanje - Instrument borbe protiv nezaposlenosti mladih", u organizaciji Ureda njemačke Zaklade Konrad Adenauer u Hrvatskoj, Zagrebačke inicijative i Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore.

Zaključak je ove konferencije da Hrvatska pod hitno mora reformirati sustav obrazovanja i mladima pružiti mogućnost stjecanja znanja i vještina koje su potrebne na tržištu rada. Uzor Njemačke koji se nametnuo i izborom organizatora konferencije, pokazuje da je jedan od glavnih razloga niske nezaposlenosti mladih u Njemačkoj upravo sustav dvojnog obrazovanja. U Njemačkoj, za razliku od Hrvatske, mlade koji ne misle studirati nitko ne podcjenjuje, strukovna zanimanja su cijenjena i poželjna, a majstorska razina osposobljenosti izjednačena je, ako ne i više cijenjena od nekih zanimanja koja producira visokoškolsko obrazovanje. U Njemačkoj je jasno i poduzetniku i ministru obrazovanja da inženjer ili tehničar bez stručne radne snage ne mogu ništa sa svojim teoretskim znanjem. Stoga je u Njemačkoj obrazovanje, a pogotovo strukovno, usmjereno prema potrebama gospodarstva, učenici nastavu pohađaju dva do tri dana u tjednu, a ostatak vremena obavljaju radnu praksu u nekoj tvrtki ili obrtu. Time su poslije obrazovanja u potpunosti osposobljeni za rad, a često u istoj tvrtki gdje su obavljali praksu dobiju i posao.

Takvi kadrovi u Njemačkoj od uglavnom rade već od završetka školovanja, dobro su plaćeni i nastavljaju edukaciju kroz posao te su posebno na cijeni na tržištu rada.

Hrvatska zbilja

Kod nas, čak i u strukovnom obrazovanju često se produciraju zanimanja nevezano uz potrebe tržišta rada, pa tako uporno upisujemo razrede i razrede frizera kojih je na burzi rada već godinama previše, a ne potiču se zanimanja poput zidara, bravara i drugih zanimanja za kojima vlada potražnja. Poticanje proizvodnih zanimanja u Hrvatskoj se zapostavlja godinama, radnici zreli za mirovinu zadržavaju se u tvrtkama koje ih nemaju s kim zamijeniti, a bilo kakva nova investicija u proizvodnji upitna je prvenstveno zbog nedostatka stručne i specijalizirane radne snage.

O dvojnom sustavu obrazovanja više je kazala profesorica Lidija Udiljak, stručna suradnica za strukovno obrazovanje Obrtničke komore Zadarske županije.

-Posljednjih je 18 velika borba da se uvede strukovno obrazovanje na način da ono bilo usko povezano s potrebama gospodarstva i to je taj tzv. dvojni model. Nažalost, to su vječita previranja i nadmetanja u nadležnosti između različitih ministarstava, a ministarstvo obrta je te javne ovlasti uz provođenju strukovnog obrazovanja prebacilo na Obrtničku komoru po uzoru na njemački sustav. Komora provodi dio koji se odnosi na provođenje praktične nastave i osiguravanja mjesta gdje će se ta nastava provoditi, dakle u licenciranim radionicama, pod vodstvom mentora. Međutim, Ministarstvo obrazovanja se otvoreno protivi tome i očito je da na toj najvišoj razini nije shvaćena potreba i različitost između strukovnog i ostalog obrazovanja, gdje se stječu stručne kompetencije prema kojima se poslije završene srednje škole dobiva gotov radnik koji odmah može raditi. - kaže profesorica Udiljak.

Prilikom pregovora Hrvatske za pristupanje Europskoj uniji, u sektoru obrazovanja, jedino je strukovno obrazovanje dobilo ocjenu 4 od mogućih 5, što znači da je već tada bilo prepoznato kao dobro i kvalitetno. Nažalost, kaže Udiljak, izmjenama Zakona o obrtu sve je to vraćeno unatrag.

-Zbog takvog odnosa Ministarstva obrazovanja, strategija razvoja obrazovanja je od strane Europske komisije nedavno vraćena na doradu, jer sve ono što je u strukovnom obrazovanju bilo dobro, oni su izbacili. Problem je u tome što bih rekla da u Ministarstvu obrazovanja jednostavno ne razumiju razlike strukovnog i običnog obrazovanja, jer ne možete staviti u isti koš jednog gimnazijalca i primjerice plinskog instalatera. Ne može se čak staviti pod isto jednog građevinskog tehničara, koji spada pod strukovno obrazovanje, i jednog zidara. Taj građevinski tehničar može znati teoriju, može kontrolirati i pratiti rad jednog zidara, ali on nikad neće uzeti maltu, žlicu i blok i sam zidati, dok zidar može početi s radom čim izađe iz škole. Škole bi se trebale moći samostalnije i efikasnije mijenjati prema potrebama tržišta rada i zahtjeva gospodarstva, a ne kao sad da za svaku, pa i najmanju promjenu nastavnog plana i programa, moraju od nadležnih ministarstava ishodovati puste dozvole. Dakle, školama na neki način treba dati prostora da u suradnji s gospodarstvom budu fleksibilnije, pa onda isto tako i dovoljno opremljene i moderne. Ono što treba napraviti je uređenje strukovnog obrazovanja isključivo i za potrebe tržišta rada, jer je onda to definicija za gospodarski oporavak. - zaključila je profesorica Udiljak.

Škola Vice Vlatkovića - predvodnik dvojnog obrazovanja

-Mi imamo u našoj državi i našoj županiji mogućnost odabira na koji će se način školovati učenike, pa imamo mogućnost tog dvojnog, odnosno tzv. jedinstvenog obrazovanja i koji je blisko vezan s gospodarstvom. Tu već u prvih dvije godine imamo po 900 sati praktične nastave i to je stvar izbora vodstva škole. Slično kao primjerice u školi Vice Vlatkovića koja je predvodnik dvojnog obrazovanja i gdje djeca također obavljaju praksu u školskim radionicama, ali gdje se veći dio praktične nastave odvija u gospodarskim radionicama. Tako djeca iz Vice Vlatkovića imaju iskustvo u stvarnom životu i poslu, znaju kakva je atmosfera u primjerice mehaničarskoj radionici, dio su radnog procesa i to shvaćaju, za razliku od djece koji taj radni proces samo simuliraju. - kazala je Lidija Udiljak.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.