PISA 2015
Veliko obrazovno istraživanje: Hrvatski učenici ispod prosjeka
Najveće svjetsko obrazovno istraživanje znanja i vještina učenika u dobi od petnaest godina, PISA 2015, pokazalo je da hrvatski petnaestogodišnjaci i dalje ostvaruju ispodprosječne rezultate
Najveće svjetsko obrazovno istraživanje znanja i vještina učenika u dobi od petnaest godina, PISA 2015, koje ispituje u kolikoj su mjeri učenici znanja naučena u školi sposobni primijeniti u svakodnevnom životu i snaći se u novim i nepoznatim situacijama, pokazalo je da hrvatski petnaestogodišnjaci i dalje ostvaruju ispodprosječne rezultate u odnosu na učenike iz zemalja članica Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
Istraživanje PISA 2015 u Hrvatskoj je u ožujku i travnju 2015. proveo Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), a njegove je rezultate predstavila u utorak u Zagrebu nacionalna voditeljica PISA istraživanja u Hrvatskoj Michelle Braš Roth.
Istaknula je kako je riječ o dinamičnom modulu cjeloživotnog
učenja koji daje detaljnu analizu školskih sustava, njihove
kvalitete i pouzdanosti, te koliko su u stanju svojim programima
i pristupima pripremiti učenike za nastavak školovanja i za
proces rada.
"Rezultati pokazuju da naši srednjoškolci izlaze iz sustava bez
osnovnih obrazovnih kompetencija. Mi se moramo zabrinuti kako će
se dalje snalaziti u životu i gdje će svoje kompetencije moći
razviti", kazala je Braš Roth na konferenciji za novinare u
Centru Bundek. To ne znači da oni nemaju znanja, već da oni svoja
znanja ne znaju primijeniti, istaknula je. "Sve to je ono što nas
čini slabijima od OECD prosjeka i što nas mora zabrinuti",
upozorila je Braš Roth.
PISA (Programme for International Student Assessment) nije
klasično ispitivanje naučenog gradiva i sposobnosti njegove
reprodukcije za ocjenu, kako se to obično radi u školi, već
ispitivanje o tome jesu li učenici stekli vještine i sposobnosti
za aktivno sudjelovanje u današnjem društvu.
Ispitivanje se provodi u trogodišnjim ciklusima (2000., 2003.,
2006., 2009., 2012. i 2015.) i obuhvaća tri osnovna područja
procjene: čitalačku, matematičku i prirodoslovnu pismenost. Svake
treće godine počinje novi ciklus PISA istraživanja u kojemu se,
uz dva sporedna područja procjene, jedno područje ispituje
detaljno, odnosno većim brojem ispitnih pitanja.
U tim se sposobnostima naši petnaestogodišnjaci u protekla tri
ciklusa istraživanja provedena u Hrvatskoj nisu baš dobro snašli
i njihovi su rezultati među zemljama sudionicama bili
ispodprosječni, što pokazuje da nešto nije u redu s načinom na
koji oni doživljavaju i uče školsko gradivo, odnosno, da nakon
osnovnoškolskog obrazovanja nemaju dovoljno razvijene
kompetencije i vještine za snalaženje u životu.
I dalje značajno zaostajemo po svim mjerenim
kompetencijama
Istraživanje PISA 2015, provedeno je u 72 zemlje OECD-a i
partnerskih zemalja, a obuhvatilo je više od 500 tisuća učenika
koji predstavljaju 29 milijuna 15-godišnjaka diljem svijeta.
Glavno ispitno područje bila je prirodoslovna pismenost, dok su
čitalačka pismenost i matematička pismenost ispitani kao sporedna
ispitna područja koja služe za analizu trendova.
Istraživanje je i ovaj puta pokazalo da hrvatski srednjoškolci u
sva tri područja statistički značajno zaostaju za prosjekom
zemalja OEDC-a.
U ovom ciklusu, Hrvatska je prema ukupnom rezultatu prirodoslovne
pismenosti, između 72 zemlje sudionice, zauzela 36. mjesto.
"Sa 475 bodova u području prirodoslovne pismenosti, spadamo u
skupinu zemalja nešto ispod OECD-ova prosjeka koji iznosi 493.
No, pogledamo li paralelan prikaz prošlih ciklusa, ipak se uočava
neki mali pomak", kazala je Braš Roth.
Pritom se udio djevojčica na najvišim razinama znanja bitno
smanjio u odnosu na 2006., napomenula je.
Posebno se osvrnula na promjenu distribucije postotka učenika na
različitim razinama znanja i sposobnosti, koja pokazuje da u
Hrvatskoj svega 0,4 posto učenika dosiže najvišu razinu
kompetencije u području prirodoslovne pismenosti, a njih nešto
manje od 25 posto ne dostiže čak ni razinu početne prirodoslovne
pismenosti.
U području matematičke pismenosti Hrvatska se 2015. pozicionirala
na 41. mjestu, a na skali čitalačke pismenosti na 31. mjestu, s
ostvarenih 487 bodova.
"Kad govorimo o rangu matematičke pismenosti, Hrvatska je opet
ispodprosječna s ostvarena 464 boda, prema OECD-ovu prosjeku od
493 boda, a još uvijek imamo 32 posto učenika koji nemaju osnovne
matematičke kompetencije, dok ih tek 5,6 posto dostiže visoke
razine 5 i 6, a od toga samo jedan posto najzahtjevniju razinu
6", kazala je nadalje Braš Roth.
Indikatori trenda pokazuju da gotovo da nema pomaka u četiri
ciklusa u kojima je Hrvatska dosad sudjelovala. Najveći pomak do
sada Hrvatska je ostvarila u području čitalačke pismenosti,
dodala je, "no, i dalje se nalazi statistički značajno ispod
prosjeka OECD-a, a čak 19,9 posto učenika ne dostiže osnovnu
razinu čitalačkih kompetencija".
"Valja napomenuti da je PISA test proistekao iz zemalja OECD-a,
koji je orijentiran na gospodarski razvoj, a pokazuje što je
najbolji prediktor gospodarskog rasta i razvoja", istaknula je
nadalje. Utoliko su PISA pokazatelji vrlo vrijedni za većinu
zemalja sudionica i svakako bi ih trebalo uzeti u obzir u
određivanju strateškog plana razvoja obrazovnog sustava, poručila
je.
Sve dostupne informacije naći će se na web stranici
www.pisa.hr.
Krivi su nastavnici i škole, a ne program
Predstavljanju rezultata nazočio je i državni tajnik Matko
Glunčić iz Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta (MZOS).
Hrvatskoj javnosti on je postao poznat kao nasljednik Borisa
Jokića na čelu kurikularne reforme, ali i kao jedan od njezinih
glasnijih kritičara. U tim svojim kritikama Glunčić je često
nastupao zajedno s HAZU i svojim bliskim suradnikom akademikom
Vladimirom Paarom koji je jedan od glavnih tvoraca trenutnog
programa po kojem se u školama uči fizika.
U tom kontekstu zanimljivo je da za slab uspjeh naših školaraca
nije optužio postojeći kurikulum već prije svega nastavnike,
slabu opremljenost škola i manjak satnice prirodnih
predmeta.
Glunčić je istaknuo kako je riječ o bitnom pitanju za naše
školstvo te daljnje visoko obrazovanje. Rezultate je potrebno
pomno analizirati no "na prvu loptu" čini se da smo najlošiji u
području prirodoslovlja, ocijenio je Glunčić.
"Treba otkriti što je uzrok tome jer očito nije uzrok kurikulum",
napomenuo je. Pedagoški standard mogli bismo podići boljim
opremanjem kabineta, podizanjem razine obuke nastavnika za
stručnu primjenu, ali bismo također mogli ‘pojačati’
prirodoslovne predmete u našim školama, poručio je.
Singapur na vrhu po svim pokazateljima
Testiranje učenika u Hrvatskoj provodilo se tijekom ožujka i
travnja 2015. u 158 srednjih i dvije osnovne škole. Istraživanje
je provedeno na reprezentativnom uzorku od 5809
petnaestogodišnjaka. Svaki učenik rješavao je dvosatni PISA test
koji je sadržavao pitanja iz prirodoslovne pismenosti u trajanju
od jednog sata, dok je drugi sat bio posvećen čitalačkoj i
matematičkoj pismenosti ili sposobnosti suradničkog rješavanja
problema, koje je bilo ovogodišnje dodatno ispitno
područje.
U ukupnom PISA istraživanju 2015. godine najbolji prosječni
rezultat u prirodoslovnoj, matematičkoj i čitalačkoj pismenosti
postigao je Singapur.
Na vrhu ljestvice slijede ga, u području prirodoslovlja, Japan,
Estonija, Tajvan i Finska, a visoki rezultat od 513 bodova
ostvarila je i Slovenija. U području matematičkih i čitalačkih
kompetencija, u vrhu su Hong Kong-Kina i Kanada, odnosno, Hong
Kong-Kina i Makao-Kina. Od europskih zemalja u matematici su
najbolji bili učenici Švicarske i Estonije. U čitalačkoj
pismenosti u Europi prednjače Finska, Irska i Estonija.
Testovi se provode na jezicima na kojima se odvija nastava, a ove
godine, prvi put od 2000. godine kad je provedeno prvo PISA
istraživanje, testiranje i anketiranje učenika provedeno je
isključivo na računalima.
Vezane vijesti
-
Ministarstvo znanosti i obrazovanja potvrdilo je da u osnovnim i srednjim školama više neće biti grupnog vaganja djece, piše u subotu Jutarnji list.
-
Nabavku dodatnog nastavnog materijala i podjelu istog učenicima na početku nove školske godine obavljat će osnovne škole koje učenici pohađaju.
-
Župan Božidar Longin sa suradnicima primio je danas u Domu Zadarske županije učenike i njihove mentore koji su na državnim natjecanjima osvojili jedno od prva tri mjesta ili sudjelovali na državnim smotrama.
-
Istraživanje iz 2012. provedeno na 2000 osoba pokazalo je da škola, obrazovanje, roditelji i prehrana mnogo više utječu na razvoj inteligencije, nego genetski kod zapisan u nama.
Izdvojeno
-
Veliku nagradu 59. zagrebačkog salona arhitekture i urbanizma, koji je pod nazivom "Dijalozi/Monolozi" otvoren u nedjelju u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu, osvojio je projekt "Rekonstrukcija Vitića: palimpsest tumačenja izvornosti" skupine autora.
-
Hrvatska ženska rukometna reprezentacija odmjerit će snage sa Španjoskom u kvalifikacijama za Svjetsko prvenstvo iduće godine u Nizozemskoj i Njemačkoj, odlučio je ždrijeb u Beču.
-
Kao najznačajnija regionalna zvijezda, Severina nije poznata samo po svojim pjesmama, nego i po tome da se ne boji reći što misli.
-
Hrvatski skijaš Samuel Kolega osvojio je šestu poziciju na slalomu Svjetskog kupa u francuskom Val D'Isereu, čime je izjednačio svoj najbolji doseg karijere.
Reci što misliš!