Povjerenstvo za prevenciju :
Prometne nesreće treći po redu uzrok smrti djece i mladih
Ozljede djece i mladih u prometnim nesrećama veliki su javnozdravstveni problem, treći su po redu uzrok smrti u Hrvatskoj nakon kardiovaskularnih i malignih bolesti, što je bio alarm da se pri Nastavnom Zavodu za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije osnuje Povjerenstvo za prevenciju ozljeda kod djece i mladih.
Predsjednik Povjerenstva je voditelj Jedinice intezivnog liječenja na Klinici za dječje bolesti KBC Split, Julije Meštrović, koji ističe da su ozljede u suvremenom svijetu najčešći uzrok smrti djece. Uglavnom se događaju kod adolescenata, dok su najčešći uzrok tih najtežih i pogubnih ozljeda prometne nesreće.
"Najčešći mehanizam ozljeda kod djece i mladih u prometu je pad, dok su najčešće ozljede udova. Djeca i mladi najteže ozljede zadobiju upravo u prometnim nesrećama, najteže su im ozljede glave, a najčešće žrtve tih pogubnih ozljeda su adolescenti. Ozljede glave su najčešći uzrok smrti, a kada dijete i preživi često mu ostaju trajne i teške posljedice", objašnjava Meštrović.
Djeca te traume nose cijeli život
Među umrlima od ozljeđivanja povećava se broj djece i mladih koji podliježu posljedicama nesretnih slučajeva ili prometnim ozljedama. Da bi se ozljede spriječile i predvidjele Povjerenstvo od travnja ove godine provodi razne aktivnosti u osnovnim i srednjim školama Splitsko-dalmatinske županije. Globalnu težinu stradavanja u prometu pokazuju podaci podaci Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) u kojima se navodi da u svijetu od ozljeda u prometu godišnje umire oko 1,2 milijuna ljudi. No, problem je što smrtnost predstavlja samo vrh piramide s obzirom da je daleko veći broj ozlijeđenih.
"Poseban su problem ozljede u prometnim nesrećama koje su uglavnom uvijek teške tako da oporavak i liječenje traju vrlo dugo, osobito kod djece. Ona imaju specifičan organizam, njihove su kosti mekše, drugačije reagiraju, a posljedice ozljeda u djece ostvaruju i jaki psiho-socijalni učinak. To su traume koje djeca nose cijeli život. Drugi je problem invaliditeta koji usprkos tome što može biti privremen vrlo često bude trajan. Radi se o djeci koja su nekada bila zdrava, a sada su osobe s invaliditetom kojima je potrebna stalna pomoć, njega i zaštita", kaže dopredsjednica Povjerenstva Ivana Bočina iz Odjela za epidemiologiju i prevenciju ozljeda Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije.
Tvrdi kako zbog važnosti prevencije surađuju s policijom i školama, no istaknula je da se roditelji vrlo često ne odazivaju na njihove radionice. U školama provode projekte od kojih su neki prepoznati i van granica Hrvatske.
S obzirom da je MUP-ov projekt "Poštujte naše znakove", namijenjen učenicima prvih razreda, bio jedini projekt koji djecu informira o sprječavanju ozljeda u prometu, prošle su godine za učenike trećih razreda pokrenuli akciju "Spasimo živote djece u prometu!" (Save kids lives).
"Projekt je ove godine kao primjer dobre prakse predstavljen u Finskoj na 12. Svjetskoj konferenciji prevencije ozljeda i promicanja sigurnosti. Mi smo u tom projektu postigli da djeca postanu svjesna da se ozljede u prometu mogu spriječiti, da je važno pridržavati se pravila, vezati sigurnosni pojas, ne sjediti na suvozačkom mjestu, nositi kacigu dok se vozi bicikl, ne koristiti mobitel i slušalice dok se prelazi preko pješačkog prijelaza te da se nosi reflektirajuća odjeća. Rezultati projekta su izvanredni, a nakon naše radionice je 97 posto djece odlučilo nositi kacigu dok voze bicikl", tvrdi Bočina. Poručuje i da na mlade treba što ranije utjecati jer ih se tako može osposobiti da steknu navike koje će im pomoći u životu i u konačnici im ga spasiti.
U ovoj su godini napravili i projekt za mlade vozače - maturante koji spadaju u rizičnu kategoriju jer nisu dovoljno informirani, neiskusni su te podložni pritisku vršnjaka zbog čega žele voziti brzo, ili pod utjecajem alkohola, a i međusobno se nagovaraju na stvari opasne po život.
Liječnici apeliraju na roditelje da se pridržavaju svih mjera sigurnosti jer se bilježe smrti i u dobi od jedne do četiri godine kada su djeca isključivo pod nadzorom roditelja. Napominju da se u toj dobi djeca moraju voziti u za to prikladnim auto-sjedalicama te da djecu bez kacige ne treba pustiti u vožnju bicikla.
Planiraju napraviti i jedinstveni registar o ozljeđivanju djece i mladih te ga kasnije proširiti na cijelu populaciju.
Vezane vijesti
-
-
-
Pandemija koronavirusa posebno je negativno utjecala na mlade zbog čega će sljedeća godina biti posvećena problemima s kojima se suočavaju, od uskraćivanja obrazovanja do porasta problema s mentalnim zdravljem, upozorili su europarlamentarci u raspravi o proglašenju 2022. Europskom godinom mladih.
-
Uz zarazniju delta-varijantu i tek cijepljenih nešto više od polovice odraslih gotovo je nemoguće spriječiti zarazu djece u školama, piše u srijedu Večernji list, navodeći da mišljenja stručnjaka da za "imunitet krda" treba cijepiti i djecu.
Izdvojeno
-
Grad Benkovac je kroz provedbu Intervencijskog plana s ciljem rješavanja problematike stambenog zbrinjavanja svojih građana tijekom 2023. godine izgradio 2 stambene zgrade u ulici Plemena Lapčana na Kaštelu u Benkovcu.
-
Ozbiljna ekološka promišljanja inspirirala su ovogodišnju božićnu dekoraciju Škole primjenjene umjetnosti i dizajna!
-
Tjedni horoskop od 16. do 22. prosinca 2024.
-
U petak 13. prosinca otvorene su prijave za Akademiju Raise the Bar, besplatni obrazovni program Coca-Cole HBC Adria, koji je namijenjen konobarima, baristima i barmenima s najmanje godinu dana radnog iskustva u ugostiteljstvu i turizmu.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.