Biznis

Kampanja „Mediteran – more pogodnosti“

ITF-ovih 27 inspektora na Mediteranu će vršiti temeljite inspekcije

ITF-ovih 27 inspektora na Mediteranu će vršiti temeljite inspekcije
Shutterstock

Kampanja „Mediteran – more pogodnosti“, kojom Međunarodno udruženje transportnih radnika (International Transport Workers' Federation – ITF) želi smanjiti broj brodova ispod standarda pod "zastavama pogodnosti", predstavljena je u petak u Dubrovniku.

Koordinator inspektorata ITF-a za Hrvatsku i voditelj dubrovačkog ureda Sindikata pomoraca Hrvatske (SPH) Romano Perić objasnio je kako kampanja koja će se provoditi dva mjeseca obuhvaća četiri 'zastave pogodnosti' („Flag of Convenience“ – FOC): Togo, Palau, Sierra Leone i Cookovo Otočje.

„Riječ je o državama s manje strogim zakonima pa brodovlasnici ostvaruju uštedu kada registriraju brodove koji ne ispunjaju uobičajene uvjete za plovidbu. Ove četiri su najčešće u Mediteranu, ali imamo i Boliviju ili Mongoliju, koje nemaju more“, rekao je Perić.

Istaknuo je kako je riječ o brodovima koji ugrožavaju pomorce i okoliš, u prosjeku starijima od 40 godina.

„Najčešće su to manji brodovi do 150 metara, a uglavnom prevoze jeftin teret, od starog željeza do drvenarije, soli i pržine. Uvjeti boravka su neljudski. Nemaju dovoljno hrane niti je propisno skladištena, a higijenski uvjeti su užasni. Sami brodovi dodatno predstavljaju opasnost za zdravlje i sigurnost pomoraca, a posebno za okoliš“, istaknuo je Perić.

Upozorio je kako na takvim brodovima plaće pomoraca nisu veće od 500 dolara, a pri isplati pomorci se potpisuju otiskom prsta.

„Posade su uglavnom iz Egipta, Sirije, Turske, Azerbajdžana, Gruzije. Plaće su vrlo niske, a ne isplaćuju se i do četiri mjeseca. Isto je s prekovremenima. U tri godine smo zabilježili više od 30 slučajeva tzv. napuštanja broda, gdje su posade ostale bez plaće, hrane i vode, a nisu mogle kući. ITF je morao od brodovlasnika naplatiti 5,5 milijuna dolara neisplaćenih plaća, prekovremenih sati i bolovanja“, rekao je Perić.

Dodao je kako je u Hrvatskoj na godinu od 300 do 400 ticanja takvih brodova, a u Mediteranu ih je oko 1200.

„ITF-ovih 27 inspektora na Mediteranu će vršiti temeljite inspekcije. Svaki brod registriramo u svom sustavu i šaljemo izvješće središnjici u Londonu, gdje se prate svi podatci i statistika“, rekao je Perić.

Najavio je kako će tri ITF-ova hrvatska inspektora provoditi kampanju u našim lukama, a bit će upućeni i u susjedne zemlje.

„Proširena im je nadležnost na Sloveniju i Albaniju. Jedan će pokriti Kopar, a drugi je u Draču, gdje je trenutno usidreno sedam brodova pod ovim zastavama“, rekao je Perić i istaknuo kako je za uspješnu provedbu kampanje najvažnija suradnja s lučkim kapetanijama i Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture.


Reci što misliš!