Biznis

Analiza

Evo koliko troše vozila javnog gradskog prijevoza u Hrvatskoj

Evo koliko troše vozila javnog gradskog prijevoza u Hrvatskoj
Marko Dimic/PIXSELL

Većina građana u Hrvatskoj koristi javni gradski prijevoz samo ako to mora pa je, prema podacima iz 2011. godine, za odlazak na posao 51 posto zaposlenika koristio osobni automobil, a 41,3 posto javni gradski prijevoz.

Kolika je isplativost vožnje javnim prijevozom te koliki je utjecaj na okoliš u odnosu na vožnju osobnim automobilom, usporedbom podataka autobusa javnog gradskog prijevoza i vlakova u Hrvatskoj izračunala je HAK Revija.

Većina građana u Hrvatskoj koristi javni gradski prijevoz samo ako to mora pa je, prema podacima iz 2011. godine, za odlazak na posao 51 posto zaposlenika koristio osobni automobil, a 41,3 posto javni gradski prijevoz.

Kolika je isplativost vožnje javnim prijevozom te koliki je utjecaj na okoliš u odnosu na vožnju osobnim automobilom, usporedbom podataka autobusa javnog gradskog prijevoza i vlakova u Hrvatskoj izračunala je HAK Revija.

Prosječna potrošnja autobusa javnog prijevoza u Osijeku, Splitu i Zagrebu na 100 prijeđenih kilometara je 43,87 litara dizela. Potrošnja automobila je 10 ili 20 posto potrošnje jednog autobusa, ali treba uzeti u obzir i koliko se putnika vozi u jednom autobusu.

U jednom se autobusu u prosjeku vozi 55 ljudi pa po jednoj osobi potrošnja iznosi 0,8 litara dizela, što je vrijednost koju niti jedan automobil ne može postići. Voze li se u automobilu na posao četiri osobe, čak niti tada nije isplativo voziti se osobnim vozilom. Nasuprot sedam litara prosjeka automobila ispada kako četiri putnika u jednom autobusu čine potrošnju od 3,2 litre dizela.

U jednom vlaku prosječno se vozi 95 ljudi pa vlakovi u prosjeku troše 174,83 litre dizela na 100 kilometara. Po jednoj osobi to je u prosjeku 1,84 litre dizelskog goriva. Automobili su ponovo inferioriniji po pitanju isplativosti vožnje u odnosu na vlak.

Utjecaj na okoliš Klasični automobili u svijetu imaju prosječnu emisiju od 118 grama CO2 po putniku na kilometar, autobusi 69 g/km, električni automobili 43 g/km, tramvaji 42 g/km i vlak 40 g/km. Dok je u Hrvatskoj starost automobila veća od 13 godina pa je emisija CO2 sigurno veća od 120 g/km.


Reci što misliš!