#intervju
Franco Peruza: Virski turistički bolid vozi već 100 na sat
Jedan od najpoznatijih hrvatskih turističkih operativaca i međunarodni stručnjak za hotelske investicije, Viranin Franco Peruza, govori o hotelijerstvu, postignućima otoka i njegovoj turističkoj budućnosti.
Ako u svijetu turizma i hotelskog biznisa postoje igrači liga petica, Viranin Franco Peruza odavno je član tog prestižnog kluba domaćih i međunarodnih stručnjaka. U svojoj dugoj i plodnoj karijeri Peruza je razvijao hotelske projekte za međunarodne hotelske lance, investicijske koncerne i svjetske konzultantske tvrtke, a prije četrnaest godina pokrenuo je vlastiti biznis s konzultantskom tvrtkom Godiva Consulting – Hospitality development advisors for Central and Eastern Europe.
Peruza je organizator i voditelj konferencija o hotelskim investicijama na REXPO HTL Dayu, a tu je priču pokrenuo prije osam godina kada je na panelu s pomalo provokativnim naslovom „Hotelske investicije za početnike“, dinamično i ležerno objašnjavao temelje profitabilnog razvoja hotela. Školovao u Münchenu, a nakon završetka studija poslovne ekonomije pridružio se svojemu ocu, pioniru privatnog hotelijerstva u Zadru i na Viru, pokojnom Ivi Peruzi, kako bi zajedno razvijali posao i turizam na rodnom otoku.
- U virski turizam uključen sam otkad znam za sebe. Moj otac Ivo bio je tijekom 1960-ih prvi privatni hotelijer u tada socijalističkom Zadru, gdje je zaposlio mnogobrojne Virane, pa i mene kada bih iz Njemačke dolazio tijekom školskih praznika. Sjećam se kako sam još kao 12-godišnjak pomagao za šankom našeg restorana - prisjeća se Peruza.
Krajem prošlog stoljeća otvorio je prvu incoming agenciju na
Viru, odnosno destinacijsku menadžment kompaniju, a od
dvijetisućite s ocem je otvorio i potom upravljao autobusnim
kolodvorom na Viru, koji je i danas ključni objekt virske
prometno-turističke infrastrukture. Bio je također virski
općinski vijećnik i predsjednik Turističke zajednice na otoku,
potom direktor ili predsjednik uprave u raznim hotelskim holding
kompanijama, odgovoran za akviziciju, revitalizaciju i
nekretninsko upravljanje hotela u Opatiji, Malom Lošinju, Novom
Vinodolskom i Splitu. Od 2013. do 2017. godine Peruza je djelovao
kao predsjednik uprave splitskog hotelskog kompleksa Le Méridien
i Grand Marina Lav, potom kao direktor razvoja u talijanskim i
njemačkim hotelskim lancima te kod austrijskih i čeških
investicijskih korporacija, s poslovnim zaduženjem za hotelske
investicije. S vrhunskim domaćim stručnjakom za hotelski biznis
razgovarali smo o virskom turizmu; njegovim postignućima i
budućem razvoju.
Na koji ste način uključeni u virski turistički proizvod,
ili općenito virski turizam?
- Prije devet godina bio sam stručni koordinator u izradi
turističkog master plana, odnosno usvojene Strategije razvoja
turizma Općine Vir, gdje sam bio u prilici ugraditi i vlastite
ideje. Danas vodim jedan mali, ali ekskluzivni plažni resort na
svom imanju u virskom predjelu Luka. To je moj najdraži
hobi.
Iako je već nekoliko godina među top 10 hrvatskih
turističkih destinacija, za širu javnost možda zvuči pomalo
iznenađujuće da je ove godine otok Vir domaća turistička
destinacija broj jedan. Je li to iznenađenje i za Vas?
- Da budemo iskreni, komplikacije povezane s pandemijom
koronavirusa vjerojatno su razlog da je Vir ove godine dospio na
sam vrh hrvatskog turizma. No to nipošto ne znači kako to nije
zaslužio. U normalnoj turističkoj sezoni Vir bi svakako završio
između trećeg i petog mjesta, što je senzacionalno ako se gleda
gdje je bio samo desetak godina unazad. Međutim, taj uspjeh nije
pao s neba, već je rezultat upornosti i konstantnog
rada.
Ipak se mogu čuti primjedbe kako bi se s općenitim
turističkim rastom u Hrvatskoj i turizam na otoku dogodio – sam
od sebe?
- Neću komentirati uvijek prisutne tenzije u lokalnoj politici,
jer me zanimaju isključivo rezultati. Svaki Viranin i svaka
Viranka imaju pravo misliti kako se ovo ili ono moglo puno bolje
odraditi, ali je činjenica da nakon ovakve sezone imamo
jedinstveni moment, odnosno pozornost cijele Hrvatske i svih
turističkih emitivnih tržišta, pa tako i turističke struke i
znanosti. To treba iskoristiti u svrhu daljnjeg razvoja virskog
turističkog proizvoda. Dakle, ne samo njegovog reklamiranja nego
i traženja izvora financiranja za nove velike projekte, bilo iz
nacionalnih i europskih fondova, ili od institucionalnih i
privatnih investitora. Za to je potrebna stručna priprema
ključnih investicijskih projekata i izrada strukturiranog plana
investicija. Po mogućnosti odmah, jer će možda već u idućoj
sezoni Vir morati predati titulu šampiona nekoj drugoj
turističkoj destinaciji.
Ovogodišnji uzlet Vira ukazao je i na održivost virskog
modela u kriznim situacijama. Što je po Vama bilo
presudno?
- Vir zaista ima jedinstvenu strukturu turističkih kapaciteta
koja se bazira gotovo isključivo na privatnom apartmanskom
smještaju. To nije mana nego prednost, a to se pogotovo pokazalo
u ovoj turističkoj sezoni. Vlasnici kuća za odmor na Viru u skoro
istom omjeru su Hrvati i stranci. Oni su došli provesti godišnji
odmor u sigurnosti svojih objekata, i to kao turisti koji troše
na Viru, plate boravišnu pristojbu, komunalije, poreze i
pristojbe. Suludo bi bilo reći da to nisu pravi turisti, jer oni
zapravo troše daleko više od onih turista koji dolaze na
tjedan-dva u hotel ili apartman. Vlasnici kuća za odmor ugošćuju
rodbinu i prijatelje, a veliki broj njih bavi se i privatnim
iznajmljivanjem apartmana. Oglašavaju ih i pune raznoraznim
kanalima, pa je svatko od njih zapravo mikro menadžer i
turistički ambasador Vira.
Može li taj model u perspektivi biti potentan za sam
otok, ali i kada govorimo o Hrvatskoj općenito?
- Hrvatska nema baš toliko izraženu turističku monostrukturu kao
Vir, ali se ipak oko 50 posto hrvatskog turizma odvija upravo u
privatnom smještaju, što je daleko više nego u bilo kojoj nama
konkurentskoj destinaciji. Ima puno kolega iz struke koji
ocjenjuju takvu strukturu nepovoljnom. Složio bih se oko toga da
Hrvatskoj treba još 300 do 500 visokokvalitetnih hotela, ali
zašto omalovažavati stotine tisuća već postojećih privatnih
apartmana? Za njih trebamo definirati jasna pravila i stroge
standarde, osigurati i kontrolirati visoku kvalitetu poslovanja
te ih brendirati u prepoznatljiv turistički proizvod. Tako nešto
nema nigdje na svijetu, pogotovo ne u ovakvom obimu kao u
Hrvatskoj. Bio bi to jedinstveni turistički brend u kojem bi
Hrvatska bila međunarodni turistički šampion. Isto kao što je to
Vir postao u ovoj godini na razini države.
Primjetno je takvo podizanje standarda kvalitete
turističke ponude na otoku. Kakva bi ta ponuda na kraju trebala
biti kada govorimo o obiteljskom smještaju, sa četiri zvjezdice i
više?
- Ne volim koristiti sistem zvjezdica ni za hotele, a kamoli za
privatne apartmane, jer je to zastarjeli koncept od kojeg se
valja oprostiti. Na tržištu već sada odlučuju indeksi
zadovoljstva gostiju, kao na Tripadvisoru, Booking.comu ili
Googleu. Svaki gost ima svoje posebne želje i zahtjeve, pa je
tržište jako diversificirano i ponuda je sve više
individualizirana. Zato smatram da se pitanje kvalitete, kada
govorimo o otoku Viru, ne odražava u nekom teoretskom skoku s
dvije na tri, ili tri na četiri zvjezdice. Riječ bi bila o nekom
prosjeku, dok bi raspon i dalje ostao između jedne i pet
zvjezdica. Poanta je da bi svaki iznajmljivač morao pružiti
primjerenu do vrhunsku kvalitetu unutar objekta koji nudi, inače
će ga rastrgati na internetu. Takav ne bi mogao dugo opstati na
tržištu. Osim toga, novi ili renovirani apartmani, kao i kuće za
odmor, uglavnom se grade i uređuju sa svrhom barem djelomičnog
iznajmljivanja. Tako i ponuda smještaja na Viru s vremenom
postaje sve ekskluzivnija.
Kada bi Vir dobio luksuzni hotel od pet zvjezdica, na
primjer, što bi to značilo za turizam na otoku i doživljaj
destinacije? Je li i u marketinškom smislu takav hotel dodatna
dimenzija za virski turizam?
- Pet zvjezdica ne znače ništa ako usluga i sadržaji nisu na
luksuznom nivou, i to garantirano i konstantno. Marketinški bi
mogli zabiti autogol ako sve ne bude savršeno u svakom trenutku.
Ako Viru treba hotel, onda je to hotel primjeren njegovom
sadašnjem i budućem tržištu. Ukoliko analize pokažu da Vir može
biti konkurentan hotelima kakvi su Falkensteiner Jadera Punta
Skala, Le Méridien Lav Split, Hilton Imperial Dubrovnik ili Grand
Park Rovinj te Kempinski u Savudriji, a pritom osigurati povrat
uloženog kapitala unutar ekonomski prihvatljivog perioda, onda bi
hotel s pet zvjezdica valjalo razmotriti kao opciju. No
ponavljam: više zvjezdica ne znači bolje.
Što investicijska praksa pokazuje?
- U hotelskim investicijama se često susrećemo s činjenicom, ili gotovo nepisanim pravilom, da budget hoteli koji po prostornim standardima odgovaraju standardu dvije do tri zvjezdice, posluju daleko rentabilnije od onih s pet zvjezdica te da imaju znatno bolji rejting na internetu. U hotelu s pet zvjezdica ništa ne prolazi osim izvrsnosti. U svakoj kategoriji ispod toga može se napraviti razlika tako da se pružaju usluge i sadržaji koje gost možda ne očekuje. Na taj se način stvara izvrsnost, a ne definiranjem broja zvjezdica.
Što danas traže gosti od hotela i hotelske usluge?
Postoje li i neka očekivanja na samoj destinaciji, pored hotelske
usluge koju dobivaju za svoj novac?
- Današnji hotelski gosti, pogotovo kad pričamo o resort
destinacijama, sve su manje introvertirani u smislu da je hotel
sa svojim sadržajima i uslugama ključan faktor za izbor
odredišta. Hotel je integrirani element destinacije i tu sve mora
biti u skladu. Za mene kao kreatora hotelskih objekata, posao ne
počinje na terenu na kojem se planira gradnja hotela. Volim se
koristiti slikom kako sjedim na svom oblačiću i pogledam
predviđenu lokaciju iz ptičje perspektive, gledam i uokolo,
kontempliram, pa se tek onda približavam terenu. Usklađivanje
hotelskog objekta sa svojim okruženjem, i to ne samo u tehničkom
smislu, ključan je faktor za njegov uspjeh. Takvim spojem se
hotelu daje svoj jedinstveni identitet i za to se koristi
takozvani storytelling. Ovaj marketinški pojam opisuje korištenje
naracije, odnosno priče za prenošenje poruke čime se stvaraju
osjećaji. U slučaju hotela, gostima i potencijalnim gostima
ispričamo priču o hotelu koja ga povezuje sa svojom užom ili
širom okolinom. To na primjer možemo postići arhitekturom i
dizajnom interijera s pojedinim elementima tipičnim za
destinaciju ili regiju u kojem se nalazi, odnosno zanimljivim
detaljima iz povijesti koje vizualiziramo. Sve je to spojeno s
komforom i dostignućima suvremenog hotelijerstva. Najkraće
rečeno, cilj je povezati interijer s eksterijerom te povijest,
suvremenost, možda i budućnost, pa time gostima omogućiti
autentičan doživljaj. Sve ostalo u procesu stvaranja hotela su
tehnikalije.
Tko danas ima financijsku moć izgraditi hotel od pet
zvjezdica na hrvatskoj obali, odnosno otoku Viru: jesu li to
isključivo privatni investitori, ili je ostvariv model
zajedničkog upravljanja investitora i jedinica lokalne
samouprave?
- Uobičajeno mišljenje o upravljanju hotelima je nekakav antikvirani model vlasnik-operater, gdje gazda uloži u hotel pa ga potom sam vodi, u najboljem slučaju uz pomoć svog odabranog hotelskog direktora. Suvremeno hotelijerstvo, međutim, bazira se na odvojenom vlasništvu i upravljanju, što je i razumna kombinacija u svijetu sve većeg specijaliziranja ljudi i poduzeća. Nije svaki operater za sve hotele, pa je izbor idealnog operatera, u profesionalnom pristupu, strukturirani proces u trajanju od barem šest mjeseci do godine dana. Za odnose između vlasnika i hotelskog operatera postoje raznorazne vrlo sofisticirane varijante i svaka je od njih učvršćena izuzetno kompliciranim ugovorima u kojima je svaki pojedini detalj relevantan. Kako se radi o višemilijunskim vrijednostima te poslovnim odnosima u ugovornom trajanju od 15 do 20 godina, a nerijetko i duže, jasno je da se mora paziti na sve eventualnosti buduće suradnje. Dakle, prvi dio mog odgovora je: odvojio bih vlasništvo nad hotelskom nekretninom od upravljanja hotelom. Vlasnik, naravno, može imati veći ili manji utjecaj i kontrolu nad poslovanjem hotela, a to je stvar ugovaranja, ali operater mora biti ekipa hotelskih profesionalaca koja ima određenu autonomiju unutar definiranog okvira suradnje. Na taj način bi i javna ruka, koja je uvijek pod utjecajem politike i različitih interesnih skupina, mogla postati kvalificirani vlasnik hotela. Što se tiče modela zajedničke investicije jedinice lokalne samouprave i privatnog investitora, pokazalo se kako su takvi projekti izuzetno konfliktni. Sjetimo se primjera Sunčanog Hvara u suvlasništvu Republike Hrvatske i luksemburško-češkog fonda, koje je završilo vrlo neslavno. Općenito ne bih preporučio takav model, iako i ovdje mogu zamisliti ugovorne konstrukcije, dakako komplicirane, koje bi mogle ublažiti potencijalnu eksplozivnost ovakvih poslovnih odnosa.
Kako onda investirati u gradnju hotela i je li takav posao uopće isplativ?
- Za svako financiranje hotelskog projekta investitoru je
potrebno 30-40 posto equitya ili vlastitog kapitala. U to može
ulaziti i vrijednost terena, dok za ostatak postoje bankovni
krediti, ili možda nacionalne i europske subvencije. Ukoliko je
business plan održiv, financiranje je moguće. Hotel na Viru ili
bilo gdje drugdje, može itekako biti isplativ, odnosno vratiti
uloženo u razumnom roku. Uvjeti za to su jasna podjela
odgovornosti: investitor osigura lokaciju i financiranje projekta
i daje okvirne ideje, konzultant analizira tržište i poslovnu
okolinu te izrađuje koncepciju i business plan kojim provjerava
njihovu isplativost i održivost, dok se hotelski operater
fokusira na otvaranje hotela i njegovo dugoročno uspješno
poslovanje.
Kako premostiti jaz – ako govorimo o ekskluzivnim
hotelima – između onoga što gosti očekuju i onoga što im se
realno može ponuditi? Pitam u kontekstu sve izraženijeg
nedostatka stručne radne snage na Jadranu.
- Problem s eklatantnim manjkom radne snage u hotelijerstvu,
izuzev ove godine obilježenom koronom, prisutan je i u većini
drugih turističkih zemalja. U Hrvatskoj se zato razmišlja o
mogućim modelima za ublažavanje problema nedostatka radne snage,
pa se nadamo kako će ovogodišnja korona-disrupcija pomoći makar u
tome da takvi modeli budu spremni za primjenu u post korona eri
hrvatskog hotelijerstva. Tu su naravno sve fleksibilnije kvote za
uvoz strane radne snage, što odmah može pomoći u raznim back of
house hotelskim odjelima, odnosno tamo gdje nema izravnog
kontakta s gostima. Front of house odjeli ili javni prostori gdje
se gosti kreću, zahtijevaju dodatnu edukaciju stranog osoblja
kako bi se snalazili u Hrvatskoj, odnosno gradu, općini ili
županiji u kojoj rade, a takvo bi znanje mogli dijeliti s
gostima. Drugi model je konstantna uska suradnja turističke
administracije i hotelskih poduzeća s ugostiteljsko-turističkim
obrazovnim ustanovama. Ima više modela za ublažavanje manjka
radne snage u hrvatskom hotelijerstvu, i svi se oni moraju
primijeniti paralelno i sinkronizirano kako bi se postigli
pozitivni rezultati. Spomenuo bih još jedan, treći model, a to su
poticajne mjere za mlade. To je u uskoj vezi s temom otoka Vira,
odnosno Općine Vir.
Možete li pojasniti o čemu je riječ?
- Suvremeni Vir se kroz svoju sada već zadanu gospodarsku
strukturu, također i svjesnim socijalnim i političkim odlukama,
opredijelio za turizam. Riječ je o dominantnoj grani i privrednom
smjeru kojemu težimo i u budućnosti. S druge strane, Općina Vir
je poznata po svojim socijalnim programima koji uključuju i razne
subvencije za obrazovanje mladih. Računica je vrlo jednostavna,
jer je jasno da za solidnu turističku budućnost Vira trebamo
snažne i poticajne programe za mlade, kako bi ih motivirali za
izbor karijere u ugostiteljstvu i turizmu. To bi bio spoj
subvencija i beneficija s jedne strane, ali i vidljivo stvaranje
radnih mjesta u virskom turizmu. U takve programe možda ne bi
trebalo uključiti samo Virane, već bi ograničenom broju
talentiranih mladih ljudi izvan Vira svake godine mogli
dodijeliti virsku nagradu i stipendiju. Tako bi se identificirali
i osigurali kvalitetni nadolazeći turistički kadrovi, a ujedno bi
to bio dobar PR za ozbiljnost Vira u stvaranju turističke
budućnosti.
Kako bi se Vir u budućnosti trebao pozicionirati na
turističkom tržištu? Obilje sunca, mora i zabave već nudi u ovom
trenutku, sada i kvalitetniji smještaj nego ranije, no koji su to
drugi sadržaji koji bi se mogli implementirati na otok?
- Ono na čemu definitivno treba raditi sadržaji su koji se nude
izvan smještaja te koncepta sunca i mora. Prvenstveno shopping
i gastronomija, jer tu ima još puno prostora za
poboljšanje. Svaka čast iznimkama, ali prolazeći kroz uži centar
Vira u ljetnoj sezoni ostaje mi dojam buvljaka i fast food
festivala. Primjeri poput Müllera ili Mlinara su dokaz da
brendirani lanci mogu naći svoju računicu na Viru, pa možemo
razmišljati kako poticati više takvih, pa čak i pokoji
ekskluzivniji brend, na dolazak u Vir. Naravno, imamo
individualne butike te restorane koji iskaču iz dosad
dominirajuće sheme grila, pizze i pašte. U nekoj daljnjoj
budućnosti volio bih vidjeti jedan mali Marina Mall u sklopu
zamišljene virske marine, ili reorganizacije centra mjesta s
trgovinama i gastro ponudom na višem nivou, poput jednog maloga
centra izvrsnosti. Što se tiče zabavnog programa na Viru, zaista
se može zaključiti kako ima dosta izbora te da su eventi i
manifestacije uglavnom dobro organizirani, no dalo bi se dodatno
razmišljati o djelomičnoj decentralizaciji evenata u ljetnim
mjesecima. Imamo desetak većih naselja na cijelom otoku, pa bi
mogli organizirati manje lokalne priredbe i tako stvarati dodatne
male centre i time izbjeći preopterećenje samoga centra Vira
svaku večer u sezoni.
Primjetan je trend udruživanja više različitih
destinacija na regionalnom nivou, pa čak i više regija u
zajedničkim marketinškim kampanjama. Je li to za manje lokalne
turističke zajednice dobar put?
- Ne radi se samo o prolaznom trendu. Ministarstvo turizma je
zajedno s Hrvatskom turističkom zajednicom 1. siječnja 2020.
prilagodilo zakonski okvir i dalo smjernice po modelu
destinacijskih menadžment organizacija, po kojemu se turistička
destinacija definira kao tržišno i turistički valorizirana
cjelina. Time u formiranju turističkih zajednica, čija je svrha
promicanje turizma, više nije naglasak na administrativnim
granicama općina, gradova i županija, nego je moguće puno
razumnije fokusiranje na turističke klastere poput rivijera,
arhipelaga, rijeka, planinskih područja i slično. Dakle, stvarale
bi se logične turističke cjeline kojima bi se upravljalo
udruživanjem više manjih turističkih zajednica u jednu veću, ne
na projektnoj bazi, nego konstantno. Time bi se administrativni
troškovi mogli smanjiti te istovremeno okrupnjavati marketinški
napori i budžeti.
Kakve mogućnosti ima Vir u tom kontekstu; je li to
usmjerenje na susjedne destinacije ili nema potrebe za
promjenama?
- Iako podržavam ove izmjene u ustroju turističkih zajednica i ideju jasnije tržišne orijentacije koja stoji iza njih, u slučaju Vira mislim da nema potrebe da se forsiraju promjene. Vir je kao otok cjelina za sebe i ima vlastiti, vrlo poseban turistički profil. Samostalno financiranje turističke zajednice kroz boravišnu pristojbu ne bi trebao biti problem. Promidžba virskog turizma već se godinama vrlo aktivno provodi u Hrvatskoj i svim važnim inozemnim tržištima. Virski turistički bolid vozi već 100 na sat, a sada treba vidjeti u kojem smjeru okrenuti volan.
Što će turisti raditi po lošem vremenu?
- Za sva turistička mjesta na Mediteranu, pa tako i na otoku Viru, krucijalno je traženje odgovora na pitanje što će turisti raditi po lošem vremenu? U ljetnim mjesecima sve aktivnosti Vir turizma i virske Turističke zajednice fokusirane su na toplo i suho vrijeme, ali trebamo backup plan koji na primjer uključuje dječje klubove i radionice, kino dvoranu, ali i veću integraciju Vira u svoje okruženje. Pag, Nin, Zadar, Paklenica, slapovi Krke i Šibenik, sve su to destinacije unutar sat vremena vožnje automobilom od Vira i idealne za oblačne, pa donekle čak i kišne dane. Zamislite mobilnu aplikaciju virskog turizma koja gostima šalje takozvane push notifikacije, odnosno poruke s programom ponuđenih aktivnosti za sljedeći dan na bazi vremenske prognoze. Na kraju, važna je i psihologija potrošača, odnosno turista, pa treba kontinuiranim PR-om na domaćem i stranim tržištima pojačati percepciju Vira kao destinaciju za vrhunski odmor za razne ciljne grupe različite kupovne moći. Odnosi s javnošću mogli bi se još učinkovitije organizirati, ali po tom je pitanju Vir na dobrom putu.
Vezane vijesti
-
U petak, 13. prosinca, na dan Sv. Luce, u Koncertnoj dvorani braće Berse s početkom u 19 sati, adventsko pripovijedanje - "Ferali u noći- priče koje nose svjetlo".
-
Projekcija će se održati u Kino Zoni u Polivalentnoj dvorani Providurove palače u petak 13. prosinca s početkom od 20h.
-
S utorka na srijedu, 10./11. prosinca u Sv. Filip i Jakovu nepoznati počinitelj je provalio u građevinski kontejner odakle je otuđio više komada raznog električnog i drugog alata, u vlasništvu dva trgovačka društva. Ukupna materijalna šteta je nekoliko tisuća eura.
-
Pročelnik Službe za kirurgiju Opće bolnice Zadar, izv.prof.dr.sc.Ivan Bačić, dr.med., boravio je proteklog tjedna u Rijeci. Ondje je, zajedno s torakalnim kirurzima iz KBC-a Rijeka, izvodio operacije u prsnom košu minimalno invazivnom tehnikom.
Izdvojeno
-
Košarkaši Zadra u susretu su 12. kola regionalne ABA lige kao domaćini rutinski svladali Borac iz Čačka sa 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
U 12. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige košarkaši Zadra večeras su u Krešinom domu pred oko tisuću i pol najvjernijih navijača stigli do pete pobjede. Uvjerljivo su svladali momčad Borca iz Čačka rezultatom 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana planina, a u sklopu manifestacije „Niti života“ sinoć je u Kneževoj palači svečano otvorena izložba "Velebit" renomiranog hrvatskog akademskog slikara Josipa Zankija.
-
Shizofrenija je mentalna bolest od koje obolijeva jedan posto populacije, muškarci najčešće u adolescentskoj dobi, a žene između 23. i 30. godine te je važno na vrijeme prepoznati simptome i započeti terapiju, istaknuto je u srijedu na konferenciji "Shizofrenija 360" u Zagrebu.
Reci što misliš!