Biznis

Telekomunikacije

Od državne tvrtke do jakog svjetskog igrača

Od državne tvrtke do jakog svjetskog igrača

Na polju klasične fiksne telefonije usluge DT-a koristi još uvijek 80 posto njemačkih domaćinstava

Prije deset godina pao je i posljednji monopol koji je Deutsche Telekom (DT) imao na njemačkom tržištu - na fiksnu telefoniju. Otad se ova nekada državna firma mora svakodnevno potvrđivati u svjetskoj tržišnoj utakmici i zasad to radi vrlo uspješno.

Samo tijekom prošle godine, nekadašnji državni monopolist izgubio je dva milijuna korisnika usluga. Na prvi pogled to zvuči zabrinjavajuće, ali ustvari i nije: DT je s oko 40 milijuna korisnika još uvijek najjača telekomunikacijska kompanija na njemačkom tržištu.

Na polju klasične fiksne telefonije usluge DT-a koristi još uvijek 80 posto njemačkih domaćinstava, piše Deutsche Welle. Međutim, budući da je takva raspodjela tržišnog kolača još uvijek nepravedna, država je odlučila intervenirati kako bi ostvarila uvjete za fer odnose na tržištu.

Jedna od posljedica za Telekom bit će novo smanjenje broja korisnika usluga, ali predsjednik Upravnog odbora Rene Obermann smatra da to nije zabrinjavajuće: 'Mi smo se dokazali u dosadašnjem procesu regulirane konkurencije, mi smo u nekim segmentima čak ojačali našu poziciju na tržištu. Ja mislim da bi sada regulaciju trebalo postupno ukinuti, na polju telekomunikacija postoji zdrava konkurencija. Nama će se smanjiti broj korisnika fiksne telefonije, to je neizbježno, ali sve je u redu dok god se povećava broj korisnika mobilne telefonije i novih inovativnih tehnologija.'

Pažnja se pritom usmjerava na tzv. širokopojasnu mrežu. Ona omogućuje ne samo internetske priključke većeg kapaciteta, već u sebi ujedinjuje i kabelsku televiziju. Trenutačno se u okviru tog projekta prekopava pola Njemačke, ukupan iznos investicije bit će tri milijarde eura.

U međuvremenu su i konkurenti uvidjeli koliki se tu potencijal krije i rado bi svoje kablove progurali kroz telekomove cijevi. Tim Höttges, u Telekomovoj upravi zadužen za fiksnu telefoniju, potvrđuje interes, ali ukazuje i na neke probleme: 'Da, postoje cijevi koje smo naslijedili iz ranijih vremena i njih našim konkurentima moramo staviti na raspolaganje. Ali sve drugo što smo tek nedavno ugradili, tehnika koju smo razvili, optički kablovi koje smo položili, mnoga gradilišta koja imamo - sve ono što smo investirali u posljednjih deset do petnaest mjeseci - to su sve mogli investirati i naši konkurenti. Nije u redu da se nama da zadatak da položimo širokopojasnu mrežu, a da se potom od nas traži da im to što jeftinije stavimo na raspolaganje. Kako da u budućnosti rastemo kada se sve što smo upravo uradili odmah proglasi općim dobrom?'

Naravno, jedna od mogućnosti za uštedu je smanjenje broja zaposlenih. Veliki broj zaposlenih i zbog naslijeđa prošlosti predstavlja veliko opterećenje za DT, navodi Obermann: 'Mi imamo tri puta više zaposlenih od svih naših konkurenata zajedno. A tko poznaje naše strukture, zna da mi na mnogim mjestima trebamo promjene kako bismo ostali konkurentni. O tome se malo priča, a za nas predstavlja veliki problem, koji će nas još dugo opterećivati.'

Mada je Telekom u posljednjih deset godina ukinuo oko 120.000 radnih mjesta, kompanija ima još uvijek 150.000 zaposlenih, od čega su gotovo trećina državni službenici. Nakon velikih suprotstavljanja, prije godinu dana 50.000 zaposlenih izmješteno je iz matične kuće u zasebnu servisnu firmu - uz lošije uvjete rada. A do kraja godine Telekom bi trebalo otpustiti više od 30.000 zaposlenih.

U tim uvjetima teško je preostale radnike dovoljno motivirati, napominje Tim Höttges: 'Ljudima je teško objasniti da mi iz godine u godinu imamo sve manje korisnika i zbog toga sve veći višak radne snage. Kako da motivirate ljude koji se stalno boje za vlastito radno mjesto. A važno bi bilo da su ljudi uvjereni u vrijednost onoga što rade. Upravo i zbog toga su za nas važni novi proizvodi, poput sadašnjeg Entertaina, odnosno IPTV-a - televizije i zabave na osnovi interneta. Mi im time pokazujemo da imamo nove ideje, da idemo dalje.'

Te ideje, čini se, dobro prolaze i na tržištu. IPTV je u kratkom vremenu u Njemačkoj našao 150.000 korisnika, računa se da bi do kraja godine moglo biti i pola milijuna. Tim inovativnim proizvodima, poput televizije putem interneta ili internetskog priključka u vlakovima i osobnim automobilima koji neće biti prekidan, njemački Telekom pokušava osigurati svoju poziciju na svjetskom tržištu - i čak je ojačati.

Po mišljenju predsjednika Upravnog odbora Renea Obermanna, u narednih deset godina Telekom bi trebao biti jedna od tri najjače svjetske kompanije na području telekomunikacija odnosno umreženog života i rada. 'To je cilj kojemu stremimo!', naglašava Obermann.

 


Reci što misliš!