Biznis

Financijski kaos

GM, Ford i Chrysler strahuju od bankrota

GM, Ford i Chrysler strahuju od bankrota

Najveći američki proizvođači automobila pokušavaju naći spas u međusobnim spajanjima i preuzimanjima

Mnogi američki ugledni analitičari, poput Roberta Schulza iz Standard & Poor's, glasno govore da bi se najveći američki proizvođači automobila mogli suočiti s prisilnim bankrotom.

Naime, iako su General Motors, Ford i Chrysler spremni na bolna restrukturiranja, makroekonomsko okruženje okrenulo se protiv njih. Financijska kriza i visoke cijene naftnih derivata srušile su prodaju GM-a u rujnu za 18 posto, a Chryslera za 25 posto. Pod pritiskom je i cijena njihovih dionica. Primjerice, dioničari GM-a ove godine na gubitku su 80 posto.

Iako je glasnogovornik najvećeg proizvođača automobila na svijetu (GM-a) poručio da još ne razmišljaju o stečaju, priznao je da kompanija traži pristup jeftinim kreditima federalnih rezervi. Moraju pronaći 15 milijardi dolara gotovine za 2009. godinu. Stoga analitičari poručuju kako je, bez obzira na želju GM-a da izbjegne stečaj, realna opasnost da u jednom trenutku neće imati dovoljno gotovine te stečaj jednostavno neće moći izbjeći.

Inače, GM je samo od kraja 2004. nagomilao 70 milijardi dolara gubitka.

Najveći američki proizvođači automobila pokušavaju naći spas u međusobnim spajanjima i preuzimanjima. Trenutačno se čini da su najdalje u zajedničkim pregovorima otišli GM i Cerberus Capital Management u kojima pokušavaju dogovoriti GM-ovo preuzimanje većinskog udjela u Chrysleru. Cerberus je, naime, lani preuzeo 80 posto dionica Chryslera od njemačkog Daimlera.

Ako se spoje dvije divovske automobilske kompanije, GM i Chrysler, pretpostavlja se da će GM-ov glavnih izvršni direktor Rick Wagoner nemilosrdno zatvarati tvornice i otpuštati radnike kako bi se riješio viška kapaciteta te srezao prevelike troškove. Izvršni direktor Chryslera, Dieter Zetsche, već je priznao kako dvije kompanije raspravljaju o zajedničkim "razvojnim modelima".

U slučaju da GM uspije preuzeti Chrysler, to bi mu do daljnjeg zajamčilo poziciju najvećeg proizvođača automobila na svijetu. Naime, njegovo vodstvo u broju proizvedenih automobila pred japanskom Toyotom lani je palo na samo 3000 od ukupno 9,4 milijuna vozila. Ove godine Toyota ga je već počela pretjecati. Lani je drugi najveći američki proizvođač automobila, Ford, prodao 6,6 milijuna vozila, a Chrysler 2,7 milijuna.

GM i Chrysler imaju zapanjujući portfelj automobilskih brandova. GM drži Chevrolet, Cadillac, Buick, Pontiac, Saab, Saturn, GMC i Hummer, a Chrysler uz svoju marku prodaje i Dodgove i Jeepove.

GM razmišlja o prodaji pojedinih brandova.


Reci što misliš!