Biznis

Poticanje biogoriva

Zbog biogoriva skuplje gorivo?

Zbog biogoriva skuplje gorivo?

Proizvodna cijena litre biodizela kreće se oko šest kuna, dok je maloprodajna cijena "običnog" dizela trenutačno tek 0,56 kuna skuplja

Zakon o biogorivima, koji je Vlada uputila u daljnju proceduru, uskoro bi vozače mogao stajati skupljeg goriva, piše Net.hr .

Naime po novom zakonu plaćala bi se naknada za poticanje biogoriva. Naplaćivali bi je distributeri poput Ine, OMV-a Tifona i ostalih, i to po prodanoj litri benzina ili dizela.

Prema pisanju Novog lista, zakon bi u primjenu mogao krenuti od 1. srpnja, kad bi trebala započeti i naplata poticaja, a koliko će ona iznositi, svake će godine novim propisom odlučivati Vlada.

No pitanje je koliko će se uopće biogorivo koristiti budući da se ne može lijevati u svaki automobil, ali i to kolika će mu biti cijena.

Proizvodna cijena litre biodizela kreće se oko šest kuna, dok je maloprodajna cijena "običnog" dizela trenutačno tek 0,56 kuna skuplja.

Tako će Vlada vjerojatno morati biogoriva osloboditi od trošarina, ili pak primijeniti ostale poticajne mjere.

Oslobođenje od trošarina, kako bi se nadoknadila razlika u troškovima proizvodnje, u većini europskih zemlja je normalna stvar. Jednako kao i poticajne mjere poput poreznih olakšica, smanjenih naknada za registraciju vozila, oslobađanja od ekoloških poreza na automobil i slično.

Problem je u tome što te inicijalne poticajne mjere za korištenje biogoriva dugoročno mogu oštetiti proračun, pa su neke članice EU-a uvele i fiskalne mjere za isporučitelje biogoriva koji na tržište ne stavljaju zadane količine, ili su pak povećale trošarine na fosilna goriva.

Prema hrvatskoj verziji zakona, oni koji biogoriva budu stavljali na tržište također će plaćati naknadu za okoliš ukoliko ne ispune svoje kvote koje su Hrvatskoj propisane nacionalnim ciljevima. Prema tome će svaki distributer do kraja 2010. morati imati ukupni udjel biogoriva u ukupnoj količini goriva od 5,75 posto.

Osim toga 70 posto vozila javnog prijevoza u Hrvatskoj morat će koristiti biogorivo - čisto ili umiješano u dizel, odnosno benzin, u udjelu većem od pet posto. No iz toga su izuzeta motorna vozila ili brodovi koji biogorivo ne mogu primiti.

Kako piše Novi list, proizvodnja biogoriva iz uljane repice, kukuruza, šećerne repe ili otpadnog jestivog ulja poticat će se iz naknade, dok će država iz proračuna poticati proizvođače tih sirovina.

Primjerice poticaj za sadnju uljane repice iznosi trenutačno 2250 kuna po hektaru. Biogorivo za sada proizvode tek dva pogona, u Ozlju i Virovitici, dok je drugdje proizvodnja tek u planu, zbog manjka sirovine. Nema je dovoljno ni iz uvoza, jer se svuda u svijetu općenito vodi "bitka" između proizvodnje hrane za prehranu i za proizvodnju goriva.


Reci što misliš!