Skupoća
Marže na povrće trgovcima donose čak 62 posto zarade
Domaći proizvođači povrća priznaju da su cijene u odnosu na smanjenu kupovnu moć previsoke, ali smatraju da je tome razlog u podivljalim trgovačkim maržama
Povrće je na domaćem tržištu postalo skuplje od mesa!
Za kilogram prvih paprika na zagrebačkim je tržnicama trebalo izdvojiti i do nevjerojatnih 50 kuna. Za krastavce i rajčice traži se 30 kuna, šparoge su na tržnicama u unutrašnjosti zemlje 60, a kilogram mladog krumpira - 10 kuna, piše Vjesnik
Domaći proizvođači povrća priznaju da su cijene u odnosu na smanjenu kupovnu moć previsoke, ali smatraju da je tome razlog u podivljalim trgovačkim maržama.
Naime, trgovačke marže na povrće su i po 62 posto, dok su na voće do 42 posto, peciva do 33 posto, kruh do 31 posto, konzerve i proizvode od mesa do 29 posto, mlijeko do 19 posto, svježu ribu do 19,5 posto, meso peradi do 18 posto, mliječne proizvode do 17 posto...
U tome prednjače veliki trgovački lanci, ali i gradske tržnica, gdje cijene povrća osjetno odskaču u odnosu na cijene na zelenim veletržnicama koje zjape poluprazne.
Na Zelenoj tržnici na Žitnjaku u Zagrebu sve je manje robe iz uvoza. Ima nekoliko proizvođača povrća iz Podravine i Zagorja, ali nema kupaca. S druge strane, većina povrća na gradskim tržnicama je iz uvoza, jer iz domaće proizvodnje imamo dovoljno samo krumpira, a tek u špici sezone rajčice, zelene salate i kupusa, jer proizvodnja povrća u plastenicima, posebno u Podravini i Slavoniji, nije zasad zaživjela.
Uz to, veliki proizvodni sustavi, kao što je Agrokor, proizvode dosta luka u PIK-u Vinkovci, ali ne i drugog povrća u Belju i dolini Neretve, iako tamo postoje dobri uvjeti za pokretanje proizvodnje povrća.
Osim toga, Podravka, nakon što je prije nekoliko godina posve odustala od proizvodnje povrća, sada planira zasaditi u Koprivnici prvih 70 hektara povrća, a sljedeće godine, ako riješi pitanje poljoprivrednog zemljišta, mogla bi podići i 10 puta više povrća.
Jedna od važnih prepreka je neorganiziranost primarnih proizvođača koji prerađivačima ne mogu osigurati dovoljne količine proizvoda ujednačene kvalitete, ali i cijene.
U Ministarstvu poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja smatraju da je izlaz u proizvodnim marketinškim organizacijama koje bi okupile manje poljoprivrednike te im pružile potrebnu infrastrukturnu i organizacijsku podršku za otkup njihovih proizvoda.
Europska unija ima razrađene modele potpore takvim organizacijama, a i promišljanja resornog ministarstva na tom su tragu. U cijelom tom lancu vrlo je važna uloga prehrambene industrije koja se u proizvodnim procesima treba još više oslanjati na domaću sirovinu.
Ne može se očekivati da budemo konkurentni u proizvodnji onog što ne uspijeva u našem podneblju. Primjerice, u proizvodnji tropskog povrća, kave, čaja, začina ili riže. No, proizvodnja povrća koja ne traži velike proizvodne površine zemljišta, ali zahtjeva veća ulaganja i ljudski rad, mogla bi konačno doći u prvi plan.
Ovoga proljeća ratari su u sustavu poticaja prvi put zasijali nešto više povrća, a manje kukuruza, soje i uljane repice u odnosu na prošle godine.
Nova šansa za domaće proizvođače
Samo u posljednje četiri godine u Hrvatsku je uvezeno voća i povrća u vrijednosti osam milijardi kuna, a izvezeno za samo 1,2 milijarde kuna. Zbog globalnih kretanja u poljoprivredi i gospodarske krize mnoge su se okolnosti promijenile. Na svjetskom tržištu nema više jeftine hrane te se otvaraju nove mogućnosti za hrvatske proizvođače hrane.
Vezane vijesti
-
Objavljena usporedna razina cijena potrošačkih dobara i usluga u 37 europskih država pokzauje da su nam cijene hrane i pića na razini EU, odjeća i obuća jednako skupi, a elektronika i skuplja
-
-
-
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Reci što misliš!