Biznis

Razmislite dvaput

Razmišljate o kupovini automobila u inozemstvu? Nemojte!

Razmišljate o kupovini automobila u inozemstvu? Nemojte!

Svaki građanin RH može nesmetano kupiti vozilo u bilo kojoj zemlji svijeta i nesmetano ga uvesti. Ali, treba platiti sva davanja, a za zemlje izvan EU-a to znači carina, trošarina i PDV

Novi volkswagen passat 2.0 TDI kupljen u Estoniji, kad se plate sva davanja, jeftiniji je 5000 eura, a golf 1.6 TDI za 3500 eura. Cijena opel insignije 2.0 CDTi, ako se dovede iz Belgije, niža je za 3000 eura, a iz Poljske 4000 eura, piše slobodnadalmacija.hr Na novom BMW-u X5 3.0d, ako ga dovedete iz Švedske, uštedjet ćete čak 9000 eura... to su samo neke informacije dostupne preko interneta, koje s vremena na vrijeme izazivaju pozornost naših kupaca.

Razmjerno slične uštede mogu se postići i kod drugih automobila koji se prodaju na našem tržištu pa bi takve informacije mogle biti zanimljive mnogim našim kupcima. Koliko u tome ima istine, a koliko su to “lovačke priče”? Već godinama su poznate takve informacije, ali u praksi su stvari drukčije, tvrdi mr. Goran Pejić, pomoćnik direktora Centra za vozila Hrvatske.

Pri kupnji u dalekim zemljama kupci se izlažu brojnim nepredviđenim troškovima, a niža cijena je često posljedica skromnije opreme. Kad se sve uračuna, u konačnici je razlika mala i neisplativa, a ponekad se prođe skuplje. Nije vrijedno truda, troška i rizika. Već mala ogrebotina koja nastane u cijelom procesu može poništiti cjelokupnu zaradu, zaključuje Pejić.

Svaki naš građanin može nesmetano kupiti vozilo, novo ili rabljeno, u bilo kojoj zemlji svijeta i nesmetano ga uvesti. Naravno, treba platiti sva davanja, a za zemlje izvan EU-a to znači carina, trošarina i na kraju PDV. Ako se uvozi iz bilo koje zemlje Europske unije, carine nema. Ali, prigodom uvoza treba provjeriti odgovara li vozilo našim propisima, a to se provjerava u postupku homologacije. Tu se kriju mnoge zamke, koje su neugodno iznenadile mnoge koji su jeftino kupili velike mercedese, BMW-e i audije, te ih pokušali privesti našim propisima.

Na američkom tržištu su takva vozila gotovo upola jeftinija, te kad se plati prijevoz i carina, te sva davanja, konačna cijena ispada znatno povoljnija. Na tome su se mnogi opekli, te su naknadno shvatili da je takva vozila praktički nemoguće registrirati. Naime, zbog pritiska američkog tržišta, koje ima upola niže cijene od europskih, a činjenice da je u mnogim američkim državama ograničenje samo 88 km/h (55 mph), da rijetko tko vozi brže od 112 km/h (70 mph), a za brzine iznad 144 km/h (90 mph) slijedi izravno zatvor, nema potrebe da njemačka elitna vozila, limitirana na 250 km/h, imaju isto podvozje, kočnice, elektroničke sigurnosne sustave. Čak je i staklo dvoslojno, a ne troslojno.

Problema može biti i s ekološkim standardima. Sve to se provjerava u postupku homologacije. Kupac to može doznati unaprijed, ako pribavi dokument COC (certificate of commitment), svojevrsnu potvrdu tehnološke razine proizvoda. Time se unaprijed može upoznati s onim što ga čeka, odnosno može li auto homologirati. Umjesto toga, može od zastupnika dobiti potvrdu proizvođača, koja stoji 405,90 kuna.S tom potvrdom, kad se auto dovede na carinu, treba otići u najbližu stanicu za tehnički pregled, koja provjerava odgovara li konkretno vozilo podacima iz potvrde ili COC dokumenta. Postupak s pristojbom stoji 570 kuna. Tome treba pribrojiti troškove prijevoza, odnosno špedicije, što po vozilu iznosi od 4000 do 7000 kuna. Hoće li se što mijenjati u postupku kad uđemo u Europsku uniju? Vjerojatno će postupak provjere usklađenosti s našim propisima biti nešto jednostavniji i jeftiniji, jer će se neposrednije priznavati europska homologacija, tvrdi Boris Gorup, načelnik Odjela za homologaciju vozila u Državnom zavodu za mjeriteljstvo.

Ali i dalje će biti obvezan pregled, koji se vjerojatno više neće zvati homologacijski, u kojem će se provjeriti odgovara li konkretno vozilo podacima iz homologacijskog dokumenta, je li na njemu nešto mijenjano ili dorađivano, zaključuje Gorup. Kad se sve zbroji i oduzme, najisplativije je auto, i novi i rabljeni, kupovati kod kuće. Može se to napraviti na miru, bez stresa i rizika, a najvažnije je da se može pregovarati o sniženju cijene. Sve je to puno teže, zahtjevnije i riskantnije u inozemstvu.

SD/ezadar


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.