Biznis

Neki nastaju dok drugi propadaju

Pred nama nova šopingomanija. U Hrvatskoj niče 11 novih centara

Pred nama nova šopingomanija. U Hrvatskoj niče 11 novih centara

Prostora za nove centre uvijek će biti iz jednostavnog razloga što će neki drugi nestajati i propadati. Oni koji nisu uspješni i dobro pozicionirani prepustit će svoje mjesto drugima

S jedne strane Slavonske avenije na istoku Zagreba jedan trgovački centar naočigled građana “umire” i čeka spasonosnu injekciju novog investitora, a s druge se strane jedan – upravo dovršava, piše večernji.hr

Riječ je o drugom zagrebačkom City Centeru One, nazvanom “East”, koji će se prostirati na 130.000 četvornih metara bruto površine i jedan je od 11 novih centara koji se grade u RH. Mnogi se, dakako, pitaju ima li tu ikakve logike, s obzirom na to da Zagreb ima više prodajnog prostora od Beča, 555 četvornih metara na tisuću stanovnika, a od istočnoeuropskih metropola pretekli su ga jedino Prag i Bratislava. Ima, reći će Dragan Munjiza, konzultant i nekadašnji direktor Konzuma.

"Prostora za nove centre uvijek će biti iz jednostavnog razloga što će neki drugi nestajati i propadati. Oni koji nisu uspješni i dobro pozicionirani prepustit će svoje mjesto drugima", kaže Munjiza. Konzultanti i dalje tvrde da se isplati ulagati u “šoping-kvadrate” jer se Hrvati vole lijepo odijevati i troše na “krpice” više od drugih u regiji i šire. RegioPlan navodi da prosječno kućanstvo na odjeću izdvoji oko 930 eura na godinu, dok Slovaci potroše 750, Česi 580, a Poljaci tek 520 eura.

"Dok god investitori dolaze, znači da im se isplati", komentar je Dragutina Mamića, iskusnog menadžera koji je doveo nekoliko stranih lanaca. Mamić pregovara o prodaji posrnulog Mandija francuskom lancu Auchan. "Taj je centar ovo proljeće zatvorio vrata “zbog preuređenja”, pala je prodaja zbog niže kupovne moći, ali i bolje ponude drugdje. Otvaranje još jednog City Centera nadomak Mandiju pozitivan je događaj. Time će lokacija dobiti na cijeni jer će uskoro doći Ikea, Lesnina se proširila, tu su Konzum i Plodine – sve što potrošaču treba", optimističan je Mamić.

Unatoč ovim optimističnim zaključcima, mnogo je onih koji vjeruju da bi zagrebačka gradska vlast trebala “zatvoriti špinu” i više ne dopuštati gradnju novih trgovačkih centara. Grad neće zabraniti gradnju, ustvrdio je zamjenik pročelnika Gradskog ureda za prostorno planiranje i graditeljstvo Željko Horvat, no za sada neće ni otvarati nove zone za gradnju centara.

"Za grad je korisno da bilo koji investitor pokaže interes za realizaciju svog poslovnog projekta jer on nosi trenutačnu korist u obliku komunalnih doprinosa i zapošljavanja građana. Isto tako, realno je da se poslovni sadržaji u razdoblju korištenja trgovačkih centara pregrupiraju na neku drugu razinu u sklopu ponude na tržištu koja ne mora više pratiti sve ono što je nužno da bi trgovački centar mogao funkcionirati", kaže Horvat, ostavljajući otvorenom mogućnost da se propali centri možda “prenamijene u neku drugu vrstu poslovnih građevina”.

Milica Rakuša Martulaš, direktorica sektora za trgovinu pri HGK, kaže da se u pregovorima s Europskom unijom zemlja opredijelila za slobodno tržište, što podrazumijeva i nesmetan protok kapitala i ulaganja za sve investitore koji poštuju zakonske propise. Zabrana neće biti, sve je drugo na tržištu. Prostora za nove centre ima, osobito u županijskim središtima, kažu u HGK.

Ulagači se ne boje megalomanskih projekata

Dok su se početkom stoljeća gradili uglavnom manji trgovački centri, u posljednjih nekoliko godina mnogi investitori, unatoč već skoroj prezasićenosti tržišta, grade sve veće i veće centre... Nakon West Gatea, koji je, zapravo, tek dio poslovnog kompleksa koji se planirao izgraditi u okolici Zagreba, megalomanski projekt izveden je i na zagrebačkom Laništu. Arena centar bio je pompozno najavljivan, ali je zato i ispunio dobar dio očekivanja građana, osobito onih koji su na Laništu i okolici kupili stanove. Trend je, čini se, takav da će investitori radije uložiti u veći prostor s mnogo sadržaja nego u manji centar u koji ne stanu kino dvorane.

Centri iz susjedstva vraćaju kupnju u središta gradova

U HGK kažu da se grade centri City Point u Varaždinu, Histria Mall u Istri, Ikea u Rugvici, Supernova Buzin i Šibenik, Lumini u Varaždinu, Vendi Park u Slavonskom Brodu, Zapadni trgovački centar u Rijeci, Mall of Split te Šijana centar u Puli. Za tri godine slijedi novi koncept gradnje tzv. centara iz susjedstva kojim se potiče ponovni razvoj kupnje u centru grada, zatim razvoj trgovačkih parkova te razvoj zabavnih parkova.

večernji.hr/ezadar


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.