Biznis

Proizvođači - rijetka vrsta u Hrvatskoj

Varaždinski brodovi sve traženija roba

Varaždinski brodovi sve traženija roba

Ovo je naš najnoviji brod, i to za Mljet, jedan od najljepših kutaka Jadrana, ističe s ponosom Damir Kralj, direktor Adriatic Workboatsa, brodogradilišta koje su otvorili Estonci, i to ne uz jadransku obalu, već u - Varaždinu.

Dok je velika većina naših jadranskih brodogradilišta u problemima i traže dobrog gospodara, malo varaždinsko brodogradilište uspjelo ga je prije godinu dana naći u - Estoniji. Da je odabir ulagača bio dobar, potvrđuje sedam isporučenih radnih brodova prosječne cijene oko 350 tisuća eura, odnosno plovila za radne namjene duljine do 12 metara za čiju je izgradnju jedino specijalizirano i licencirano u Hrvatskoj u kategoriji malih brodogradilišta.

 

Ovako kako nam je danas u Hrvatskoj moglo bi se dogoditi da će proizvođači doći pod ingerenciju Ministarstva kulture kao zaštićena vrsta. Hrvatska brodogradnja nije se u globalu na vrijeme prilagođavala. Uvjeti poslovanja pri tome nisu bili odlučujući, budući da Uljanik dobro posluje, za razliku od ostalih. Isto tako posao sigurno ne dolazi kod vas, nego po njega treba ići u svijet. Ne treba samo gledati u državu i tražiti pomoć, već se treba truditi. Ako sam ja mogao ugovoriti tridesetak brodova, ne vidim zašto to ne bi mogli drugi.

'Uz brod za Mljet, šest smo isporučili carini. Naši brodovi su sve traženiji zbog svojih osobina. Čitav zapadni svijet prešao je na radne brodove na oplemenjenom aluminiju koji uvozimo iz Njemačke i Norveške. Naime, laganiji su u odnosu na one od poliestera koji je 40 posto teži. Kad imate lakše plovilo, to znači da s istim motorom postižete veće brzine ili pak trebate manji motor koji manje košta, manje troši goriva i ima jeftinije dijelove. Uz to, poliester ima ograničen vijek trajanja, dok aluminijske američka obalna straža koristi 35 godina', pojašnjava direktor Adriatic Workboats.

Iako je vrstan financijaš s dugogodišnjim bankarskim iskustvom, Kralj se zadnjih godina jednako uspješno snašao i u maloj brodogradnji. Radio je za nekoliko brodograditeljskih tvrtki za koje je dogovorio niz poslova, a među pionirima je brodogradnje od aluminija u Hrvatskoj. 'U zadnje četiri godine dobio sam na natječajima tri broda za hrvatsku policiju koja su napravljena u Hrvatskoj, dok dva broda od 15 i 28 metara još se grade u Baltic Workboats. Tome treba dodati i dvadeset brodova za rumunjsku policiju, zatim šest za carinu, a dobili smo i gradnju brodova za obalnu stražu u Bangladešu', otkriva Kralj.

Ocijenivši da nije primjereno nagrađen za poslovne uspjehe u poduzećima u kojima je radio, krajem 2010. godine odlučio je potražiti stranog ulagača s kojim bi pokrenuo malo brodogradilište. 'Potencijalne ulagače tražio sam na internetu. Našao sam ih u Estoniji i poslao sam im svoju poslovnu zamisao, odnosno dopis, a odgovor sam dobio za tri dana. Zapravo, odmah je u Zagreb na pregovore došao šef prodaje Baltic Workboats, koja je do sada izgradila 120 aluminijskih brodova, što nam osigurava know-how', veli direktor Adriatic Workboatsa koji upošljava dvadesetak ljudi i nekoliko kooperanata.

Iako je od početka rada tvrtke prošlo nešto više od godinu dana, posao se dobro razvija, pa Kralj ne misli napustiti Adriatic Workboats.
'Razlog tome je i poticajan ugovor s vlasnicima iz Estonije. Naime, kroz bonus mogu postati suvlasnik', veli direktor malog varaždinskog brodogradilišta koje posluje u prostorima gdje je nekada bio trgovački lanac Neckermann, a uskoro se seli u halu na zemljištu od 7.000 kvadrata, za što će uzeti kredit čija će rata biti manja od najamnine.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.