Linić loše planirao
Ekonomski analitičari: Autoceste moramo iznajmiti jer nam prijeti dolazak MMF-a
Tragedija je to da će stranci kao koncesionari sigurno napraviti ono što smo trebali napraviti mi sami, a to je optimizirati poslovanje "Hrvatskih autocesta"
Je li najava da autoceste da u koncesiju jedini mogući potez vlasti koju je zapalo i vraćanje dugova prethodnika što stižu na naplatu, ili je riječ o lošoj odluci nesposobne Vlade koja rasprodaje državnu imovinu?, piše slobodnadalmacija
Dr. Gorana Marića, HDZ-ova saborskog zastupnika koji je najavu davanja autocesta u koncesiju nazvao "protunacionalnim činom", pitali smo na koji bi se način bankrot mogao izbjeći - ako već ne potezom koji najavljuje aktualna vlast?
- Osnovna je zadaća ekonomske politike svake vlade povećanje proizvodnje, smanjenje nezaposlenosti, stabilnost cijena. Sadašnji pokazatelji kažu da Vlada nema ekonomski model koji može ostvariti te rezultate. Tome najviše doprinosi pogrešna ekonomska politika koja je zbog povećanja poreznih stopa depresivno djelovala na ekonomsku aktivnost. Bez povećanja BDP-a, odnosno proizvodnje, ne može se osnažiti fiskalni kapacitet države, a ona vlada koja to ne može - ne može biti vlada. Oni su doveli do takve situacije, jer ako je 2011. rast BDP-a bio na nuli, a dalje je padao, ali je taj pad lani bio manji nego ove godine - to pokazuje da je Vlada svojom politikom suzbila ekonomsku aktivnost.
Sami su sebe doveli u bezizlaznu situaciju - sve su prihode bazirali na gospodarskom rastu, ali toga rasta nema - kaže Marić.
Na pitanje misli li da ovoj vlasti posao otežavaju i prijetnju bankrotom izazivaju i financijska opterećenja koja je za sobom ostavila HDZ-ova Vlada, dr. Marić kaže kako su sadašnji vladajući političari, "kad su došli na vlast, rekli da znaju sve što treba činiti, da imaju viziju i dobre namjere".
Linić loše planirao
- Znali su u kakvom smo stanju, kakva je bila nezaposlenost..., ali su počeli provoditi pogrešnu ekonomsku politiku. Najnegativnije na tu ekonomsku politiku djeluju predstečajne nagodbe kojima se izravno narušava tržišna konkurentnost, a gdje nje nema - nema ni proizvodnje - smatra Marić.
- Situaciju u kojoj se državnu imovinu mora staviti u službu javnog duga, odnosno autoceste dati u koncesiju, bilo bi moguće izbjeći da je ministar Linić imao početnu bilancu stanja - ističe ekonomist dr. Zoran Aralica. - Ministar je trebao napraviti "clean start up". Kad bi, naime, stanje javnog duga poznavao činjenično, povećao bi sebi manevarski prostor za upravljanje takvim infrastrukturnim objektima. Ministar bi morao znati koji su mu generatori javnog duga - kaže dr. Aralica.
- Vjerujem da ovom najavom Vlada preispituje tržišne mogućnosti za takvu transakciju - kaže Hrvoje Stojić, ekonomski analitičar.
- Ako se pri tome preko javnog natječaja postigne cijena u području oko javno spominjane monetizacije, te ako se dobiveni novac iskoristi za smanjenje javnog duga, onda bi to bio potencijalno dobar potez. Smanjenje postojeće dužničke poluge, u kombinaciji s ubrzanjem nekih strukturnih reformi - mirovinske, zdravstvene i drugih - moglo bi amortizirati potencijalne pritiske na dugoročne kamatne stope i općenito premiju na rizik nakon Fed-ove najave usporavanja monetarnog stimulansa, i to u budućim operacijama (re)financiranja javnog duga, proračunskog deficita, pa i investicijama. Ne manje važno je da bi promjena u sustavu upravljanja autocestama mogla ubrzati restrukturiranje "Hrvatskih autocesta" kao jedne od više javnih tvrtki gdje su započeli ili tek trebaju početi procesi restrukturiranja - dodaje Stojić.
Mladen Šimunac, predsjednik Uprave "Micro projekta", konzultantske tvrtke sa sjedištem u Splitu, poslovni je čovjek koji se često vozi Dalmatinom prema Zagrebu. Pitali smo ga je li monetizacija autocesta baš jedino rješenje?
- Nažalost, mislim da je monetizacija autocesta jedino moguće rješenje u ovom trenutku. To govorim kao netko tko na našim autocestama provede skoro šest mjeseci godišnje. Znam se voziti autocestom prema Zagrebu da pet minuta ne vidim nikoga i svjestan sam da je na Dalmatini promet mizeran, jer su cestarine previsoke. Bojim se ako se autoceste ne iznajme do kraja godine, nećemo moći vraćati dugove jer je stanje s našim državnim proračunom očito jako loše, pa ako se monetizacija ne provede, plašim se da nas dogodine čeka MMF - ističe Šimunac.
Stranci na potezu
Prema njegovim riječima, tragedija je to da će stranci, koji budu upravljali našim autocestama kao koncesionari, sigurno napraviti ono što smo trebali napraviti mi sami, a to je optimizirati poslovanje "Hrvatskih autocesta".
- Bez obzira što iz oporbe sada govorili, a oni u ovom slučaju napadaju Vladu po defaultu, drugog izbora nema, jer podići cijene cestarina značilo bi dodatno smanjiti broj vozila i prihode, a to nije realno. Dakle, nažalost, strani koncesionari će morati otpustiti višak radnika i racionalizirati poslovanje HAC-a tako da bi cijenom cestarina u konačnici privukli građane da se koriste autocestama.
Ne bi me čudilo da na koncu postave stvari na svoje mjesto. Isto će, zapravo, biti i s brodogradilištima. Privatni će vlasnici provesti nužne rezove od kojih je politika bježala, a brodogradilišta će u dogledno vrijeme poslovati pozitivno. To vam je sve isto - zaključuje naš sugovornik.
SD/eZd
Vezane vijesti
-
Protive se koncesiji autocesta ali i privatizaciji tvrtki koje upravljaju
-
-
-
Izdvojeno
-
Hrvatski košarkaški reprezentativac Mario Hezonja, kojeg je u srijedu Euroliga kaznila s 8.000 eura zbog "nepoštivanja sudaca", odgovorio je da je ta organizacija hrabra kada treba kažnjavati, a da istovremeno odbija rješavati ozbiljne probleme u europskoj košarci.
-
Kakvo nas vrijeme očekuje danas i sutra u Dalmaciji?
-
Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa Zadar poziva vas na predstavu Na krilima baštine, koja će se održati 12. prosinca 2024. godine u 19 sati na pozornici HNK Zadar.
-
U župnoj dvorani župe sv. Anselma u Ninu predstavljena je monografija „Ecclesia Nonensis - O prošlosti Ninske biskupije“ urednika izv. prof. dr. sc. Zdenka Dundovića, u izdanju Sveučilišta u Zadru.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.