Biznis

Zavidna kvaliteta

Maslinari i uljari: Dobrog ulja je sve više, ali ga je sve teže prodati

Maslinari i uljari: Dobrog ulja je sve više, ali ga je sve teže prodati

Na proljeće će se u Zadru i Biogradu održati čak dvije važne manifestacije maslinara i uljara: u ožujku u hotelu "Kolovare" u Zadru 16. Noćnjak, na kojem se okupljaju maslinari iz cijele Hrvatske te susjednih država, a u travnju, u biogradskoj "Iliriji", tradicionalni, također 16. Dani masline, na kojima se uglavnom prezentiraju i ocjenjuju ulja uljara sa zadarskog područja iako već godinama pristižu i ulja iz svih primorskih županija.

Brojna priznanja

Obje manifestacije su ne samo svojevrsno natjecanje ulja i uljara i ocjenjivanje kvalitete ulja proizvedenih 2013. godine, nego i prigoda za analizu stanja hrvatskog maslinarstva, a kako su obje manifestacije vezane uz zadarsko područje, pretpostavlja se da će baš maslinari zadarskoga kraja biti najaktivniji u tim analizama.

Naime, višegodišnja sadnja novih i obnova starih maslinika iz godine u godinu povećava količine maslinova ulja na ovom području pa je tako, usprkos svim lanjskim nevoljama maslinara s vremenskim (ne)prilikama i drastičnoj najezdi štetnika, ukupna proizvodnja u 2013. nadmašila onu u 2012. Od 5850 tona ubranih i prerađenih maslina, po podacima iz uljara, dobiveno je 700.000 litara ulja, što znači da je randman bio skromnih 12 posto.

Višegodišnja edukacija maslinara dovela je do toga da se sada na zadarskom području proizvode vrhunska ekstradjevičanska ulja, a njihova kvaliteta isključivo ovisi o vremenskim i drugim prilikama koje su van moći maslinara. Dakle, ispravan način prerade u kombinaciji s kvalitetnim uljarskim pogonima doveo je do toga da zadarski kraj proizvodi ulja koja mogu naći mjesta na tržištu. O tome svjedoče i brojna priznanja koje su uljari zadarskog kraja dobili zadnjih godina na relevantnim natjecanjima.

Zavidna kvaliteta

Nakon tog višegodišnjeg truda maslinara i uljara tema koja se svake godine sve više otvara, i koja će prevladavati na ovogodišnjem Noćnjaku, jest prodaja, odnosno brendiranje i marketing ulja. Naime, dok je proizvodnja, premda rascjepkana na stotine malih maslinika, dosegnula zavidnu kvalitetu, u fazi marketinga i prodaje uljari se suočavaju s nizom prepreka.

Najprije, naše je ulje skupo, i to iz objektivnog razloga: po izračunu Gordane Dragun, voditeljice Poljoprivredne savjetodavne službe u Zadru, cijena proizvodnje litre ulja na zadarskom području iznosi 42 kune, a ulja s ekomarkicom čak 53 kune.

Usporedbe radi, španjolsko i talijansko ulje izvozi se na njemačko, najpotentnije europsko tržište, po cijeni od tri i četiri eura, što znači da ni u kom slučaju zadarsko ulje ne može stići na police njemačkih trgovina po konkurentnoj cijeni, osim ako se ne napravi marketinška priprema u kojoj će naša ulja biti prezentirana kao uistinu vrhunska, kvalitetnija i zdravija od konkurentskih.

Zapravo to i jest jedini put hrvatskom maslinarstvu prema ozbiljnom izvozu, jer niti količinama nismo konkurentni Španjolcima, Talijanima, Grcima i Tunižanima koji su neusporedivo veći proizvođači ulja od nas.

Slobodna Dalmacija


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.