Biznis

Nizak standard

Koliko na osnovne životne potrebe troše Hrvati?

Koliko na osnovne životne potrebe troše Hrvati?

Hrvatski građani, zbog niskog standarda, više od prosjeka Europske unije, troše na osnovne životne potrebe.

 

Ako se usporedi struktura potrošnje Hrvatske i zemalja Europske unije vidljivo je da građani Hrvatske premašuju po prosječnim izdacima prosjek udjela u zemljama EU kod kategorija hrane i bezalkoholnih pića, alkoholnih pića i duhana, odjeće i obuće, stanovanja i potrošnje energenata, komunikacija.

Na primjer, građani Hrvatske na hranu i bezalkoholna pića potroše 25,6% ukupnih izdataka, dok je taj udio u na razini Europske unije 17,4%.

Na stanovanje i potrošnju energenata, u Hrvatskoj se troši 32,3% ukupnih izdataka kućanstva, dok je u EU taj iznos 28%.

U Europskoj uniji se u restoranima i hotelima potroši 5,7% izdataka, dok u Hrvatskoj za to odlazi daleko manje - samo 1,9% potrošnje.

Što se tiče odjeće i obuće, otprilike smo na istoj razini, te se u EU na odijevanje troši 4,9% izdataka, dok je u Hrvatskoj taj udio 5,1%.

 Trgovina na malo u stagnaciji

Podaci o trgovini na malo pokazuju da promet u prvih devet mjeseci u odnosu na isto razdoblje prošle godine trenutno stagnira.

Prva četiri mjeseca 2014. pokazivala su trend početka oporavka trgovine, no svibanj tada bilježi pad od oko 1,5%. S obzirom na to da trgovina ima sezonski karakter, te je usko povezana sa turističkom sezonom, ove godine govorimo o takozvanom fenomenu "srpanjske rupe" gdje je zbog utjecaja nezapamćeno lošeg ljetnog vremena i odlaska dijela gostiju koji tradicionalno posjećuju Jadran, na svjetsko nogometno prvenstvo u Brazil srpanj također bilježio pad od 2%.

Promet u trgovini na malo za prvih devet mjeseci 2014. (Izvor: HGK)

Pad cijena može otežati izlazak iz recesije

Oporavak prometa u trgovini dolazi u kolovozu i rujnu, prvenstveno zbog produljivanja turističke sezone i pojačanog trenda kupovine turista u maloprodaji, te zabilježenog rasta prodaje motornih vozila u rujnu u iznosu od 3,5%. Kod oporavka tržišta motornih vozila, govorimo prvenstveno o rabljenim vozilima, koji ulaskom Republike Hrvatske na jednistveno tržište Europske unije bilježe rast.

Unatoč uglavnom pozitivnim kretanjima u ovoj godini, na kumulativnoj razini, odnosno u prvih devet mjeseci, realno se bilježi stagnacija prometa u trgovini na malo.

Osim toga, prisutan trend deflacije, odnosno pada cijena koji je uzrokovan niskim cijenama izvoza i slabom potražnjom, što može otežati izlazak domaćeg gospodarstva i trgovine na malo iz recesije.

 


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.