Istraživanje:
Strane tvrtke u Hrvatskoj znatno bolji poslodavci
Prema podacima portala MojPosao, stranci daju 17% veće plaće od prosjeka dok su plaće u tvrtkama u pretežno domaćem vlasništvu najniže i manje su sedam posto od prosjeka
Plaće u trgovini u Hrvatskoj prilično su niske, a uvjeti rada loši.
Prosječna plaća u trgovini na malo iznosi 4200 kuna, ali treba uzeti u
obzir da u taj prosjek ulaze voditeljske i managerske pozicije, koje
znatno dižu prosjek tako da je plaća običnog trgovca vrlo blizu
zakonskog minimalca koji iznosi oko 2400 kuna. Osim toga, često se radi
prekovremeno i vikendima, bez adekvatne naknade.
Strane tvrtke u Hrvatskoj znatno su bolji poslodavci od domaćih, te osim
boljih radnih uvjeta njihovi zaposlenici imaju znatno veće plaće.
Prema podacima portala MojPosao, stranci daju 17% veće plaće od prosjeka
dok su plaće u tvrtkama u pretežno domaćem vlasništvu najniže i manje
su sedam posto od prosjeka.
Stranci najbolje plaćaju, u domaćim lancima trgovci na minimalcu
Slična je situacija i u sektoru trgovine. Prosječne plaće u tvrtkama u
pretežno domaćem vlasništvu, a iz djelatnosti trgovina (prodaja) su u
prosjeku 3% niže od prosječne plaće u toj djelatnosti, dok su plaće onih
zaposlenih u privatnim tvrtkama u stranom vlasništvu 11% više od
prosječne plaće za tu djelatnost, pokazuju podaci servisa Mojaplaća.hr.
Dok se kod Todorića i sličnih radi za dvije do tri tisuće kuna, neke
strane tvrtke svojim radnicima nude višestruko veće plaće i gotovo
nevjerojatne uvjete rada.
Primjerice, prosječna plaća u dm - drogerie marktu, koji zapošljava oko
1300 radnika iznosi više od 8500 kuna i to se odnosu isključivo na plaće
u prodavaonicama, te nisu uračunate managerske plaće. U tom trgovačkom
lancu primaju oko stotinu molbi za posao dnevno, a proglašeni su i
najboljim poslodavcem. Uz sve to dm - drogerie markt uspješno posluje te
su prošle godine ostvarili oko 70 milijuna kuna dobiti, prihodi im se
približavaju iznosu od dvije milijarde kuna te su investirali 40
milijuna kuna.
dm: Zadovoljni radnici preduvjet su uspješnog poslovanja
Anu Fostač-Krilčić, prokuristica, voditeljica ljudskih resursa i
prodajne regije u dm - drogerie marktu kaže da su zadovoljni i
motivirani radnici preduvjet za uspješno poslovanje.
"Poslodavci od djelatnika traže da ulože svoj trud i vrijeme u građenje
uspjeha tvrtke, stoga nam je dužnost pokazati djelatnicima kako
prepoznajemo njihov doprinos poslovanju. Ulaganje u ljude u ukupnom
poslovanju tvrtke uvijek se isplati jer su zadovoljni i motivirani
djelatnici preduvjet za dugoročno uspješno poslovanje", kaže Fostač -
Krilčić.
Osim plaća, gđa. Fostač - Krilčić ističe i druge pogodnosti koje imaju
zaposlenici dm-a, kao što su razni darovi, ali i integracija radnica
koje se nalaze na porodiljnom dopustu, na način da ih se informira o
događajima u kompaniji i poziva na važna događanja.
"U dm-u prije svega njegujemo pozitivnu radnu atmosferu. Svake godine
organiziramo obiteljski dan, obilježavamo maškare, a više od 65 % naših
djelatnika volontira u zajednici. Mnogobrojnim aktivnostima želimo
uljepšati život ne samo naših djelatnika nego i njihovih najbližih.
Pridajemo veliku pažnju svima, a posebno trudnicama. U vrijeme rodiljnog
dopusta informiramo ih o svim važnim događajima unutar tvrtke, pozivamo
na sva važna događanja te im pri povratku nastojimo olakšati
uključivanje u posao, a svakom novorođenčetu dajemo i poklon-bon. Djecu
djelatnika pratimo tijekom njihova odrastanja te im povodom blagdana
Svetog Nikole darujemo primjerene i zanimljive poklone. Uz brojne
edukacije i mogućnosti profesionalnog usavršavanja, djelatnici dm-a
dobivaju četiri puta godišnje i dm-poklon-pakete", ističe Fostač -
Krilčić.
U Lidlu od 2010. konstantno povećavaju plaće
Po visini plaća među trgovačkim lancima ističe se i Lidl gdje prosječna
plaća iznosi oko sedam tisuća kuna. Iako su već pri dolasku na hrvatsko
tržište 2006. godine iskočili iz prosjeka što se tiče plaća, u Lidlu
ističu da od 2010. kontinuirano povećavaju plaće, a uvode i nove
programe edukacije.
"Lidl je i ove godine od 1. ožujka prosječno povećao plaće za 4,83 posto
zaposlenicima u ukupno 86 trgovina i 2 logistička centra, a trend
godišnjeg povećanja plaća Lidlovim zaposlenicima započeo je još 2010.
godine. Ove smo godine pokrenuli i projekt Razvoj potencijala - poseban
program individualnog i profesionalnog usavršavanja i educiranja svih
Lidlovih voditelja trgovina kako bi im se osigurale šire sposobnosti
upravljanja i vođenja, a uspješnim završetkom programa voditelji
trgovina će, uz potpisivanje novih ugovora i veću odgovornost, dobiti i
atraktivnije plaće te službene automobile", navode iz Lidla.
Lidl je od dolaska u Hrvatsku zaposlio oko 1700 ljudi, a da im se
ulaganje u radnike isplati pokazuje i uspješno poslovanje. Do sada su
otvorili 86 trgovina, a ove godine planiraju investicije u iznosu od 250
milijuna kuna. Zanimljivo je i da su u 2014. godini, kroz svoju mrežu u
Europi izvezli hrvatskih proizvoda u vrijednosti od oko 40 milijuna
kuna.
U Lidlu dobre uvjete za svoje radnike ne vide kao teret već kao temelj uspješnog poslovanja.
"Budući da nam je kupac na prvom mjestu, svjesni smo da to možemo
postići samo kroz motivirane i educirane zaposlenike. Naši zaposlenici
naša su najveća snaga i Lidl neprestano ulaže u njihovo napredovanje.
Zaposlenici u trgovinama su prvi u kontaktu s našim kupcima i njihove
sposobnosti svakako su jedan od faktora koji utječu na promet. O
njihovim sposobnostima, ali i sposobnostima naših ostalih zaposlenika,
govori i uspjeh koji je naša tvrtka postigla od dolaska u Hrvatsku",
navode iz Lidla.
Dragan Munjiza: Domaći lanci podcjenjuju vrijednost radnika, tko može dati plaću taj će pobijediti
Dragan Munjiza, vlasnik konzultantske tvrtke Jakov Viktor, koji ima
višegodišnje iskustvo na vodećim pozicijama u najvećim hrvatskim
kompanijama - Atlanticu i Agrokoru - te je u jednom mandatu bio
predsjednik Uprave Konzuma, također smatra da su zadovoljni radnici
bitan faktor u trgovini.
"Ljudski faktor je najbitniji faktor u uslužnim djelatnostima, pa tako I
u trgovini. Krajnjeg potrošača nije briga za upravu, logistiku. On
trgovački lanac procjenjuje na osnovu blagajnica, mesara, slagača polica
u prodajnome mjestu", kaže Munjiza.
Munjiza kaže da trgovački lanci koji isplaćuju niske plaće to rade jer
na tržištu ima mnogo nezaposlenih koji su spremni raditi za ponuđene
plaće, te da trgovački lanci smatraju da tako stvaraju uštedu. No,
upozorava da je to, dugoročno gledano, najlošiji potez koji se može
uraditi.
"Kako objavljene plaće uračunavaju direktorske i voditeljske pozicije,
te one povećavaju prosjek, jasno je da su plaće u svim trgovačkim
lancima isključivo za trgovce puno niže, bliže minimalnoj plaći. Veliki
je pritisak prodavača koji su nezaposleni i koji su spremni raditi za
minimalac pa po načelu ponude i potražnje kratkoročno izgleda da je
moguće uštedjeti isplaćujući tako male plaće. Nadalje, promet i
dobiti(isto za isto) su pali od 2008. u trgovini prosječno za 20%, što
je veliki pad I uzrok je štednje na svim nivoima, pa i na zaposlenicima.
Dugoročno, to je najlošiji potez koji se može uraditi, ali 'sila Boga
ne pita'!", smatra Munjiza.
Također, stranci su mogu priuštiti i gubitke koje pokrivaju na matičnim
tržištima, dok je hrvatsko tržište u krizi i nemoguće je s njega
financirati širenje na druga tržišta.
"Strani lanci često nastupaju na način da mogu raditi sa gubicima, pa
ovdje isplaćuju plaće koje nisu opravdane prometima, nego žele privući
najbolje ljude, i za to imaju mandate gubiti prvih 5 godina poslovanja u
RH. Lidl ili Interspar posluju sa gubicima u RH već duže vrijeme
(Interspar već 10 godina) a financiraju se sa većih europskih tržišta.
Nasuprot tome Konzumovo matično tržište regije je u velikoj krizi i ne
može sa njega financirati širenje u neke druge regije", kaže Munjiza.
Munjiza smatra da domaći trgovci često podcjenjuju vrijednost djelatnica, no smatra da će ih to na kraju skupo koštati.
"Domaći trgovci često podcjenjuju vrijednost djelatnica u samim
prodajnim mjestima, a one su u stvari najbitnije, jer imaju direktni
kontakt sa krajnjim potrošačima. Tko može dati plaću, taj će i
pobijediti. Jedina alternative je biti veliki i bez konkurencije, što
je nemoguće u EU", zaključuje Munjiza.
Vezane vijesti
-
-
Porsche je potvrdio kako će i ove godine isplatiti nezanemariv bonus svojim radnicima.
-
Novu smo godinu otvorili s prosječnom plaćom koja je bila svega 21 kunu ispod 7000 kuna, tako da bi sljedećih mjeseci Hrvatska mogla s prosječnim primanjima probiti magičnu granicu od 7000 kuna neovisno o problemima s koronom, piše u subotu Večernji list.
-
Vlada je donijela četiri odluke o posebnim nagradama za rad s oboljelima od covid-19 u iznosu od 10 posto osnovne plaće i to za radnike u sustavu zdravstva i socijalne skrbi, za službenike kaznenih tijela i pripadnike Oružanih snaga.
Izdvojeno
-
Zimsko izdanje Dana etnologije i antropologije 2024. godine održava se u posebnom slavljeničkom duhu – kao dio programa obilježavanja 20 godina postojanja studija etnologije i antropologije na Sveučilištu u Zadru.
-
Potpredsjednica Kluba zastupnika Europske pučke stranke (EPP) i članica skupine zastupnika za njegovanje kulture sjećanja Željana Zovko organizirala je danas u Europskom parlamentu konferenciju pod nazivom "Europska kultura sjećanja na primjeru stradanja Hrvata u Bleiburgu i Križnom putu".
-
Udruga "Grad košarke" u povodu Dana grada Zadra organizira bogat program na Forumu.
-
Od 1. studenoga 2024. pa sve do kraja ožujka 2025. posjetitelji Nacionalnog parka „Krka“ imat će jedinstvenu priliku istražiti njegove vrijednosti po jednokratnoj cijeni ulaznice za odrasle od samo 7, a za djecu 4 eura.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.