privatizacijom do nacionalizacije
Što bi još država mogla prodati da sakupi novac za Inu?
Brzo bi se mogao privatizirati i državni udjel u lancu marina ACI za koji su već pokazali interes veliki igrači (Dogus grupa, Adris grupa). Među kandidatima za privatizaciju i nekoliko je turističkih tvrtki
Vladina odluka da nacionalizaciju Ine financira prodajom 25 posto HEP-a izazvala je žestoke reakcije političke oporbe, a nezadovoljstvo raste i u redovima Vladinog partnera Mosta. Sindikati najavljuju štrajk i javnu pobunu, a najdalje je otišao saborski zastupnik SDP-a Gordan Maras koji traži referendum. Hoće li Vlada odustati od prodaje HEP-a i odlučiti se za prodaju neke druge imovine.
Prema grubim procjenama, za otkup MOL-ovog udjela u Ini Vlada
treba prikupiti najmanje milijardu eura. Provjerili smo koje bi
se još tvrtke iz državnog portfelja mogle privatizirati kako bi
se namaknula sredstva potrebna za podržavljenje Ine.
Država je vlasnik petstotinjak tvrtki, ali u većini slučajeva
riječ je o manjinskim udjelima neznatne vrijednosti. U većinskom
vlasništvu države je pedesetak kompanija, ali one najvrednije
zbog strateške važnosti i netržišnog karaktera ne smiju u
privatizaciju. Riječ je o tvrtkama koje upravljaju javnim dobrima
poput Hrvatskih šuma, Hrvatskih voda, Hrvatskih autocesta….
Sve ostale kompanije koje djeluju na slobodnom tržištu
potencijalne su privatizacijske mete. Premda na prvi pogled
država raspolaže ogromnim privatizacijskim potencijalom, pored
HEP-a u državnom portfelju ustvari i nema puno tako vrijednih
kompanija koje se mogu brzo i unosno unovčiti.
Za Jadranski naftovod država bi mogla dobiti više od četiri
milijarde kuna
U energetskom sektoru država, uz HEP, posjeduje strateške tvrtke
Jadranski naftovod (JANAF), Plinacro i Podzemno skladište plina
koje raspolažu vrijednom infrastrukturom. Najveću vrijednost ima
JANAF koji se bavi transportom i skladištenjem nafte i naftnih
derivata. Državni udjel u ovoj kompaniji trenutačno na burzi
vrijedi oko 4,2 milijarde kuna.
U privatizacijskom bubnju moglo bi se naći i dvadesetak državnih
kompanija iz drugih sektora. Najviše novca moglo bi se dobiti od
prodaje udjela u Hrvatskoj poštanskoj banci, Croatia osiguranju,
Podravci i ACI-ju.
Vrijednost manjinskog državnog udjela od dvadesetak posto u
Podravci trenutačno vrijedi oko 536 milijuna kuna. Međutim,
privatizacija koprivničke kompanije uvijek je bila vruće
političko pitanje, zbog čega su propali svi dosadašnji pokušaji
prodaje. Hrvatska poštanska banka (HPB) posluje sve bolje nakon
provedene dokapitalizacije u kojoj je sudjelovala država s
privatnim investitorima. Državni udjel u toj banci trenutačno
vrijedi oko 915 milijuna kuna.
Brzo bi se mogao privatizirati i državni udjel u lancu marina ACI
za koji su već pokazali interes veliki igrači (Dogus grupa, Adris
grupa). Za udjel u ACI-ju država bi mogla inkasirati oko 560
milijuna kuna.
Među kandidatima za privatizaciju i nekoliko je turističkih
tvrtki za koje država već dulje vrijeme traži kupca. Riječ je o
tvrtkama Hoteli Makarska, Hoteli Maestral, Club Adriatic i Jadran
Crikvenica. Prema gruboj procjeni, za ove turističke kompanije
država bi mogla ukeširati oko 250 milijuna kuna.
Uz malobrojne zlatne koke, na privatizacijskoj listi bi se mogle
naći brojne problematične kompanije za koje nije izgledan velik
interes ulagača. Među njima su Croatia Airlines, Petrokemija,
Đuro Đaković holding, Jadroplov, HŽ Cargo, Borovo, Badel 1862,
Croatia banka, Vjesnik (tiskara)… Čak i ako uspije pronaći
strateške partnere za navedene kompanije, država ne može
očekivati značajnije prihode od njihove prodaje budući da
navedenim tvrtkama prvenstveno treba svježi kapital za
restrukturiranje i razvoj.
Potencijalni kandidati za privatizaciju su i zračne luke od kojih
je ona najvrednija (u Zagrebu) već dana u koncesiju, Hrvatska
lutrija, Jadrolinija, Narodne novine i Hrvatska pošta.
Kad se sagledaju sve mogućnosti, jasno je zašto je HEP iskrsnuo
kao rješenje za povratak Ine u državne ruke. Ustvari, jedino
prodajom HEP-a odjednom se može namaknuti dovoljno novca za otkup
MOL-ovog udjela u Ini, a da se ne povećava javni dug.
Vezane vijesti
-
Hrvatski laburisti – Stranka rada izrazila je u oštro protivljenje najavljenom modelu privatizacije 25 posto dionica HEP-a putem inicijalne javne ponude (IPO-a)
-
-
Ključni problem odnosa Vlade i MOL-a kakve je dogovorio Damir Polančec je u tome što RH treba preuzeti trgovački dio plinskog biznisa i cjelokupne gubitke koje ima Ina zbog razlike u cijeni uvoznog i domaćeg plina. Dobro upućeni tvrde da je to između 2,5 i 3 milijarde kuna godišnje
-
Dotični dokument Polančec je dugo odbijao dati na uvid javnosti, pa i samoj premijerki
Izdvojeno
-
U sklopu cjelogodišnjeg programa obilježavanja 50. godišnjice kluba, KK Aleta Puntamika organizira još jedan događaj sportsko-humanitarnog karaktera.
-
HOROSKOP - Dnevni horoskop
-
Omiljeno sanjkalište Ličana i Dalmatinaca Cvituša kod Lovinca, otvorila je svoja vrata. Snijega ima obilje, na radost i veselje najmlađih, ali i onih starijih pa zimske radosti - mogu početi.
-
Italija je drastično povećala kazne za cijeli niz prometnih prekršaja, uključujući strože kazne za vožnju iznad dopuštene razine alkohola u krvi koje mogu doseći do 2200 eura, zajedno sa šestomjesečnom zabranom vožnje.
Reci što misliš!