Biznis

Valicon TOP25

Istraživanje portala JaTrgovac: Snaga je u lokalnim brendovima

Istraživanje portala JaTrgovac: Snaga je u lokalnim brendovima

Snaga brendova koje postižu najveći lokalni brendovi puno je jača od najjačih regionalnih brendova

Za razliku od ukupne regionalne scene, na listi po zemljama pored najjačih regionalnih robnih marki nalazimo i nacionalne brendove iz kategorija poput piva, kave, mineralne vode, mliječnih proizvoda i drugih lokalno jakih kategorija, donosi portal JaTrgovac.

Iza regionalne ljestvice Valicon TOP25 naravno stoje i ljestvice u svakoj od država u kojima se provodi ovo istraživanje. Skoro sve što važi za regionalnu ljestvicu važi i za one na razini pojedinih država. Ipak, ima tu nekoliko specifičnosti. Ideja iza objave ovih lista je dobiti uvid u to koje specifičnosti funkcioniraju regionalno, a koje na razini država, nacionalno.

REGIONALNO VS. LOKALNO

Snaga brendova izračunata je na osnovu njihove prepoznatljivosti, iskustva i korištenja. Brend je definiran kao potrošački brend zajedno s ekstenzijama koje se koriste za proizvod unutar pojedinačne kategorije.

Istraživanje je provedeno u rujnu i listopadu 2015. na veličini uzorka od 1.000 do 1.500 ispitanika po zemlji. Rezultati su reprezentativni za svaku zemlju. Metodološki pristup je “mix-mode”, računalom potpomognuto anketiranje koje uključuje reprezentativno web i dopunsko terensko anketiranje populacije bez interneta.

Snaga brendova koje postižu najveći lokalni brendovi puno je jača od najjačih regionalnih brendova: Barcaffè u Sloveniji, Jana u Hrvatskoj, Plazma u Srbiji i Argeta u Makedoniji i u BiH postavljaju skoro pa nedostižne benchmarke. Radi se o brendovima koji imaju u tim zemljama poseban status i jako se široko i često koriste. Kategorije koje nikako nisu prisutne na regionalnoj listi, prisutne su tu, ali ne na isti način.

Prva kategorija su sigurno mineralne vode: Radenska treća u Sloveniji, Jamnica četvrta u Hrvatskoj, Knjaz Miloš peti u Srbiji, Pelisterka osma u Makedoniji. Ovo je dokaz kako je u nekim kategorijama jako teško napraviti jak regionalni brend.

U TOP10 samo nedostaje mineralna voda u BiH. Ako bi gledali samo Federaciju, Sarajevski kiseljak je jedan od najjačih brendova, ali nije jak u cijeloj BiH; u RS-u postoji isto lokalna voda, a tu je i Knjaz Miloš koji također ima status “lokalnog”.

Specifičnosti lokalnih ljestvica su sigurno i kategorije mliječnih proizvoda – mlijeko i jogurti. To su: Alpsko mleko u Sloveniji, Dukat jogurti u Hrvatskoj (koji je dosad jedini brend mliječnih proizvoda koji je uspio ući na regionalnu listu), Moja Kravica jogurti u Srbiji i Bitolski jogurti u Makedoniji.

Hrvatska ostaje specifična po tome da jedina u regiji ima tri domaća brenda (točnije četiri) na vodećim pozicijama i da su ti rezultati stabilni drugu godinu za redom. Iako to govori o snazi domaćih brendova još uvijek važi jednostavno pravilo – za dugoročni opstanak nacionalnih brendova važno je da se šire geografski. Lokalna tržišta bit će pod sve većim pritiskom trgovačkih marki diskontera i prostor koji će ostali brendovi, pa tako i oni jaki domaći, imati na raspolaganju bit će sve manji.

 


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.