Europska komisija je u srijedu predložila Vijeću EU-a pokretanje postupka predviđenog člankom 7 protiv Poljske, koji u konačnici može dovesti do suspenzije prava glasa.
“Unatoč opetovanim naporima tijekom skoro dvije godine da s
poljskim vlastima započne konstruktivni dijalog u kontektsu
okvira za vladavinu prava, Komisija je danas zaključila da
postoji jasan rizik od ozbiljnog kršenja vladavine prava u
Poljskoj”, objavio je prvi potpredsjednik Komisije Frans
Timmermans
Pokretanje postupka predviđenog člankom 7 nikada do sada nije
korišteno, a Komisija se odlučila na to nakon što poljske vlasti
nisu odustale od kontoverznih reformi u pravosuđu.
Timmermans je istaknuo da je Komisija spremna povući svoj
prijedlog ako Poljska ukloni razloge za zabrinutost u roku od tri
mjeseca.
“Europska komisija poduzima akciju kako bi zaštitila vladavinu
prava u Europi. Pravosudne reforme u Poljske znače da je
pravosuđe u toj zemlji sada pod političkom kontrolom vladajuće
većine. Kada nema sudske neovisnosti postavljaju se ozbiljna
pitanja u vezi s učinkovitom provedbom zakonodavstva EU-a, od
zaštite investicija do uzajamnog priznavanja odluka u raznim
područjima poput sporova o skrbi nad djetetom ili izvršenja
europskih uhidbenih naloga”; navodi Komisija.
Komisija je također uputila preporuke Poljskoj u kojima nabraja
mjere koje može poduzeti kako bi popravila sadašnju situaciju.
“Ako poljske vlasti primjene preporučene mjere, Komisija je
voljna u tijesnoj suradnji s Vijećem i Parlamentom, ponovno
razmotriti svoj prijedlog” o pokretanju postupka predviđenog
člankom 7.
Poljska je u protekle dvije godine donijela 13 zakonodavnih akata
koji, po Komisiji, sustavno omogućavaju izvršnoj vlasti da se
politički miješaju u sastav, nadležnost, upravljanje i
funkcionirnje sudske vlasti.
Postupak predviđen člankom 7 najradikalniji je potez koji se može
povući protiv neke zemlje za kršenje europskih pravila. Taj
članak nikada do sada nije aktiviran, a u konačnici može dovesti
do oduzimanja prava glasa, iako je to prilično nevjerojatno s
obzirom da je u jednom dijelu postlupka potrebna suglasnost svih
zemalja članica, osim one koja je u pitanju. U ovom slučaju
Mađarska se već oglasila da će biti protiv.
Članak 7 predviđa da Komisija ili jedna trećina zemalja članica
ili Europski parlament, mogu predložiti Vijeću da većinom od
četiri petine država članica (22 članice) utvrdi postojanje
jasnog rizika od ozbiljnog kršenja europskih vrijednosti u nekoj
članici. Prije nego što pristupi takvom utvrđivanju, Vijeće je
dužno saslušati državu članicu o kojoj je riječ.
Nakon toga Europsko vijeće, koje čine šefovi država ili vlada,
trebaju jednoglasno utvrditi da postoji ozbiljno kršenje
europskih vrijednosti, a ne više samo rizik.
U slučaju da Europsko vijeće utvrdi da postoji ozbiljno kršenje,
onda Vijeće EU-a, to jest zemlje članice na ministarskoj razini,
može odlučiti kvalificiranom većinom o suspenziji nekih prava,
uključujući pravo glasa u Vijeću. Ovdje je važno razumjeti
da Europsko vijeće, najviše političko tijelo u EU, nije
zakonodavno tijelo, stoga odluku o eventualnom oduzimanju prava
glasa na kraju treba donijeti Vijeće EU-a, koje zajedno s
Europskim parlamentom ima zakonodavne ovlasti.
S obzirom na takav postupak, oduzimanje prava glasa ostaje samo
teoretska mogućnost, jer će u praksi teško biti postići suglanost
baš svih zemalja članica.



