aktualna tema

Bilaver: Pruga će se izmjestiti iz Bibinja, prvi put HŽ infrastruktura ide na raspisivanje natječaja po modelu ̋ Design and Build ̋

Na raspravi se okupilo pedesetak mještana koji su tražili konkretne odgovore oko rokova i financiranja izgradnje zaobilaznice

Jučer je u Općini Bibinje održano javno izlaganje Studije o
utjecaju na okoliš željezničke zaobilaznice naselja Bibinje i
teretnoga kolodvora Gaženica.

Na javnom izlaganju Studiju su predstavili predstavnici nositelja
zahvata HŽ infrastrukture, predstavnici izrađivača Studije iz
tvrtke Oikon d.o.o. i projektanti iz društva Željezničko
projektno društvo d.o.o., koji su ovom prilikom neposredno davali
odgovore i raspravljali o pitanjima nazočne javnosti i
zainteresirane javnosti.

Na raspravi se okupilo pedesetak mještana koji su tražili
konkretne odgovore oko rokova i financiranja izgradnje
zaobilaznice, kao i garanciju da će se trenutačna željeznica
maknuti i kako se neće koristiti do početka gradnje nove
zaobilaznice.

Iz same Studije proizlazi kako je isključen mogući značajan
negativan utjecaj na populaciju biljnih vrsta te strogo zaštićene
vrste danjih leptira prisutnih na području zahvata.

S obzirom na to da je planirana dionica pruge projektirana za
brzinu od 100 km/h i da frekvencija prometa nije toliko izražena
zahvat neće djelovati kao barijera, ali se stradavanja na pruzi
ne mogu isključiti za sporije vrste gmazova poput kopnene
kornjače – rekao je u uvodnom izlaganju Željko Koren, izrađivač
studije koji je zaključio kako je utjecaj na okoliš
zadovoljavajući.

U drugom dijelu rasprave nazočili su i aktivno odgovarali na sve
upite zainteresirane javnosti državni tajnik u Ministarstvu mora,
prometa i infrastrukture Josip Bilaver, te Mirko Franović
direktor Sektora za razvoj, pripremu i provedbu investicija i EU
fondova u HŽ Infrastrukturi.

Zašto se postojeća pruga ponovno aktivira ako će se raditi
zaobilaznica, zanimalo je mještanku Snježanu Mrđen.

Da nećemo raditi ovaj tunel i zaobilaznicu ne bih se ovdje danas
pojavio. Da bismo uopće dobili novce iz EU-a mi moramo imati
prugu koja će u budućnosti imati promet, da bi imali promet
dionica koja sada prolazi kroz Bibinje, Škabrnju, Sukošan i sva
ostala mjesta do Knina, morali smo povući određena sredstva.
Sredstva smo dobili od Europske investicijske banke i kada smo
prijavljivali taj projekt morali smo prijaviti cijelu dionicu. Od
Knina do Zadra. Drago mi je da smo uspjeli uopće krenuti u tom
smjeru, jer vidimo sada da će u ovoj godini ta dionica do
Benkovca biti obnovljena. Od Benkovca do Knina tokom 2026.
godine. Imao sam sastanak kada sam vidio određeno nezadovoljstvo
s predstavnicima Općine i vas mještana gdje smo potanko objasnili
kada ćemo krenuti u drugu fazu. Da bi krenuli u izgradnju tog
tunela kojeg svi vrlo rado čekamo, moramo imati građevinsku
dozvolu, da bi imali građevinsku dozvolu moramo imati lokacijsku,
da bi imali lokacijsku moramo imati Studiju procjene utjecaja na
okoliš zbog koje smo danas ovdje. Korak koji kreće nakon ove
Studije je dobivanje lokacijske dozvole za koju ja duboko
vjerujem da će biti izdana do kraja godine. Nakon toga po prvi
put HŽ infrastruktura ide na raspisivanje natječaja po modelu ̋
Design and Build ̋ to znači da nećemo gubiti vrijeme za
raspisivanje natječaja za ishođenje glavnog projekta i
građevinske dozvole, nego idemo odmah u potpunom obuhvatu. Dakle,
ishođenje glavnog projekta i radove. Za to imamo osigurana
sredstva ja duboko vjerujem i napravit ćemo sve da taj natječaj
bude početkom sljedeće godine. Nakon odabira izvođača, kada
vidimo da je krenula izgradnja tog tunela nema povratka natrag i
taj tunel će napokon biti izgrađen. Što se tiče ovog dijela koji
prolazi kroz Bibinje mi smo se dogovorili s predstavnicima Općine
i mještana da ćemo preskočiti taj dio dok ne krene izgradnja
samog tunela. Ono što ste sada mogli čuti cijeli ovaj dio koji se
renovira kroz mjesto će se kasnije upotrijebiti, demontirati i
odnijeti na druga mjesta gdje je to potrebno. Zašto? Nismo mogli
doći u Europsku investicijsku banku – ˝Napravit ćemo projekt koji
neće biti funkcionalan.˝ Kada krene tunel, kada krene izgradnja,
sada smo u nikad bližoj fazi. Imamo osigurane novce, Studiju
utjecaja na okoliš, po mojoj procjeni to je bilo najteže za
ishodit. Nakon ishođenja same dozvole krećemo u natječaj i nema
zaustavljanja. – strpljivo je odgovarao državni tajnik Josip
Bilaver na sva pitanja mještana. Ono što vam mogu reći je to da
će se pruga iz Bibinja izmjestiti i da neće biti prometa kroz
Bibinje – odrješit je bio Bilaver.

Na raspravi su sudjelovali i predstavnici HŽ infrastrukture,
Mirko Franković, Darko Barišić i Hrvoje Ivanković.

Cijeli postupak, kao što je gospodin Bilaver rekao, Studija
utjecaja na okoliš, ako to prođe idemo u ishođenje lokacijske
dozvole, nakon toga idemo ugovarati izgradnju tog tunela, odnosno
cijele zaobilaznice od 7,8 kilometara jer tunel je samo 3
kilometra. U 2026. ne mogu obećati da ćemo u mjesec, dva dobiti
dozvolu ali je normalan rok nekih šest mjeseci. Novac smo
osigurali i sljedeće godine krećemo u izgradnju, a ovaj dio
(pokazujući na postojeću dionicu) nam treba zbog same izgradnje i
tu je priča završena – rekao je Darko Barišić, član Uprave HŽ
Infrastrukture.

U sklopu predmetnog zahvata, a nakon izgradnje zaobilazne pruge,
predviđena je demontaža postojećeg dijela pruge u ukupnoj duljini
od oko 6,7 km od Sukošana do Zadra koja slijedi morsku obalu,
prolazi kroz naselja Sukošan i Bibinje te ulazi u grad Zadar kroz
područje industrijsko-skladišne zone Gaženica. Demontaža pruge
uključuje uklanjanje postojećeg kolosijeka i skretnica te
uklanjanje postojeće zastorne prizme. Također, s obzirom na to da
se uklanja postojeći teretni kolodvor “Bibinje”, potrebno je
ukloniti (demontirati) i postojeći signalno – sigurnosni uređaj
(SS uređaj), stoji u predstavljenoj Studiji.

Mještanin Roko Bralić istaknuo je kako postavljeni znakovi
upozorenja zastrašuju javnost.

Piše opasnost od nadolazećeg vozila. To znači da vlakovi voze.
Sezona počinje za mjesec dana, predsezona je krenula, ljudi ne
mogu prelaziti prugu bez doze straha. Navedeno je kako će vlakovi
voziti sve do kraja lipnja, to je već debelo sezona. Kako
objasniti turistima, ali i sezonskim mještanima koji tu imaju
vikendice kako će oni bez straha prelaziti prugu. Mi konstanto
slušamo priče o nečemu što će se dogoditi u budućnosti, ali život
počinje kada mi izađemo iz ove prostorije, opasnost pod svakog od
nas – elaborirao je svoje pitanje Roko Bralić.

Odgovorio mu je općinski načelnik Šime Sekula.

Znakovi upozorenja postavljeni su na moje inzistiranje od tvrtke
koja obnavlja prugu. Ti vlakovi koji prolaze nisu stalni, oni
odvoze materijal koji je došao u Gaženicu za obnovu pruge do
Knina, on će voziti još kojih 15 dana. Vlakovi neće prolaziti,
ljudi su se opustili i djeca sa slušalicama prolaze preko pruge i
na naše inzistiranje su postavljeni znakovi jer želimo da naša
djeca i svi mještani koji prelaze prugu budu sigurniji. Ti
znakovi, ako vam stvaraju toliki problem, mogu se nakon što
završe radovi ukloniti – odgovorio općinski načelnik na
postavljeno pitanje Roka Bralića koji je još jednom ponovio kako
ga smetaju postavljeni znakovi upozorenja, te da izazivaju strah
i nemir.

Mještanina Julija Režana zanimalo je hoće li se nakon izmještanja
pruge ostaviti i planirati putevi od Režana i Bralića prema moru?

Što se tiče tog koridora, upis je RH javno dobro u općoj uporabi
na upravljanje HŽ infrastrukturi. Nakon što se pruga ukloni
fizički, to je vlasništvo RH – odgovorio je kratko Darko Barišić,
član Uprave HŽ Infrastrukture.

Nakon čega je za govornicu izašao općinski načelnik, te se
nadovezao i odgovorio na pitanje mještanina.

Što se tiče uređenja zemljišta nakon što se ukloni postojeća
pruga. Općina je u svom Prostornom planu stavila tu obvezu izrade
urbanističkog plana. Bez Općine bilo da Država to zemljište
dodijeli Općini ili odluči sama nešto s tim zemljištem raditi,
oni bez Općine neće moći ništa. Planiramo tu i prometnice i
zelene površine i brojne druge stvari koje nas koče u daljnjem
razvoju, pogotovo jer nemamo ni nogostup kroz glavnu ulicu, tako
da bi se tim izmještanjem planiralo riješiti brojne prometne i
sigurnosne i brojne druge probleme. Kada je krenula obnova mi smo
išli u Ministarstvo i dogovoreno je da se obnova kroz Bibinje ne
radi dok ne vidim o konkretne stvari, izbor izvođača za tunel.
Mislim da mi više od toga nismo mogli napraviti, to je dobra
volja Ministarstva i ljudi koji su nas saslušali i koji shvaćaju
naše probleme i shvaćaju da mi o ovome slušamo već 25 godina. Ja
prvi želim da se pruga izmjesti iz mjesta. Državni tajnik radi na
tome, nije ugovorena samo izrada ove Studije, Ministarstvo je
platilo i izradu idejnog projekta i lokacijske dozvole, znači
nisu samo prazne priče. Novac je tu i kada se dobije lokacijska
dozvola na Ministarstvu je da objavi natječaj i onda će onaj koji
dobije taj posao rješavati otkup zemljišta i dobivanje
građevinske dozvole baš zato da se uštedi na vremenu – odgovorio
je općinski načelnik Šime Sekula.

Javnost može svoja mišljenja, prijedloge i primjedbe na Studiju,
zaključno s danom završetka javne rasprave, dakle, 2. svibnja,
upisati u knjigu primjedbi koja je izložena, uz Studiju i
ne-tehnički Sažetak Studije, na mjestu javnog uvida u Općini
Bibinje ili dostaviti u pisanom obliku tijelu koje provodi javnu
raspravu na adresu: Zadarska županija, Upravni odjel za prostorno
uređenje, zaštitu okoliša i komunalne poslove, Božidara
Petranovića 8, 23 000 Zadar ili na adresu elektroničke pošte:
pisarnica@zadarska-zupanija.hr.

Napominjemo kako primjedbe i prijedlozi javnosti i zainteresirane
javnosti koji ne budu dostavljeni u roku i nisu čitko napisani,
neće se uzeti u obzir u pripremi izvješća o javnoj raspravi.

Povezano
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail desk@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest