
Znate li otkad do kad traju rasprodaje? Vjerojatno ne, kao i većina Hrvata, nego im se nadate tamo negdje oko Božića, i pred početak ljeta. A posljednjih godina ste primijetili da pojedine trgovine s rasprodajama kreću i prije tih datuma, pa tako već božićne poklone možete kupiti na rasprodaji, piše Narodni list
No što je uopće rasprodaja? Svi oni koji su se zatekli u inozemstvu za vrijeme rasprodaja znaju da su ovo kod nas tek sniženja, u odnosu na prave rasprodaje vani. Koja je uopće razlika između sniženja, akcije i rasprodaje?
Odgovore na sve ove nedoumice trebao bi dati novi Zakon o zaštiti potrošača.
Ministarstvo gospodarstva predstavilo je tako početkom gotovine Nacrt prijedloga novog zakona kojim će se štititi prava potrošača. Sami ističu kako je Zakon značajno unaprijeđen u odnosu na trenutno važeći iz 2007. godine, te je u skladu s Europskim direktivama.
Zadnji dan javne rasprave o novom Nacrtu zakona bio je petak, 24. siječnja. Svi koji su proučili još uvijek aktualni Zakon i predloženi Nacrt uočili su da novi Zakon i ne donosi puno toga novoga.
Prigovori Udruga
Najveće novosti odnose se na bolje definiranje posebnih oblika prodaje, tj. razlike između rasprodaje, sniženja i akcije.
Veću ulogu u zaštiti potrošača dobile su jedinice lokalne i regionalne samouprave koje moraju organizirati savjetovanja za potrošače i osigurati prostor za tu namjenu.
Spomenute su i udruge za zaštitu potrošača, te nužnost njihove neovisnosti o trgovcima, pa se njihov rad treba financirati iz državnog proračuna. No i prije nego je Nacrt stavljen na javnu raspravu, udruge za zaštitu prava potrošača pobunile su se jer ih tvorci zakona nisu kontaktirali prilikom njegovog stvaranja, te su najavili prigovore, jer po njima Nacrt zakona više štiti trgovca nego potrošača. Sad nam predstoji čekati reakcije ministarstva na opaske koje je zakon dobio tijekom javne rasprave, te koliko će njih uopće uvrstiti u Nacrt zakon, ili će on ostati nepromijenjen.
Plan ministarstva je da se novi Zakon usvoji do 15. ožujka, kad se obilježava Svjetski dan prava potrošača.
Prema prošlogodišnjem istraživanju Europske komisije o indeksu zadovoljstva potrošača položajem na tržištu, Hrvatska se nalazi pri dnu europske ljestvice. Manje od naših 50 bodova, imaju samo Cipar (49 bodova) i Grčka (47). Najviše bodova, 73, imaju Finska i Velika Britanija, čiji se potrošači smatraju najzaštićenijima i najzadovoljnijima.
Posebni oblici prodaje
Posebnim oblicima prodaje s obzirom na teško stanje u novčanicima sve se više veselimo, Nacrt prijedloga Zakona o zaštiti potrošača definira ih ovako:
Akcijska prodaja je prodaja određenih proizvoda u razdoblju ne duljem od 30 dana, i to po cijeni koja je niža od cijene tog proizvoda u redovnoj prodaji. Takvi proizvodi moraju biti jasno, vidljivo i čitljivo označeni riječima “akcija ili “akcijska prodaja”, te razdobljem trajanja akcijske prodaje.
Rasprodajom se smatra prodaja proizvoda po nižoj cijeni u slučaju:
-prestanka poslovanja trgovca,
-prestanka poslovanja u prodajnom objektu,
-prestanka prodaje određenog proizvoda iz predmeta poslovanja trgovca,
-više sile, kada je poslovanje trgovca ozbiljno ugroženo, no kako Zakon ne definira što je to viša sila ostavljen je prostor za “manevar”,
-obavljanja složenijih građevinskih radova unutar ili na prodajnom prostoru.
Sezonskim sniženjem smatra se prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone, i to najviše dva puta godišnje. Sezonsko sniženje započinje u razdoblju od 1. do 15. siječnja, odnosno od 1. do 15. srpnja i može trajati najdulje 60 dana. Ako u navedenom razdoblju nisu prodani svi proizvodi, trgovac može nastaviti s prodajom proizvoda po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ali mu nije dopušteno to oglašavati kao sezonsko sniženje. Ako se sezonsko sniženje cijena iskazuje u postotnom rasponu, najveći postotak sniženja cijena mora se odnositi na najmanje jednu petinu svih proizvoda koji se prodaju na sezonskom sniženju. Znači više trgovci neće moći staviti ogromne natpise da je sniženje npr. 70 posto i imati tek nekoliko artikla sniženih po toj cijeni. Ako je cijena proizvoda koji se prodaje na sniženju, umanjena više puta, trgovac može vidljivo i čitljivo za potrošača označiti sve izmjene cijena tijekom sezonskog sniženja.
-Proizvod s greškom – Ako trgovac prodaje proizvod koji ima grešku, mora ga fizički odvojiti od ostalih proizvoda i jasno, vidljivo i čitljivo obilježiti na proizvodu ili na prodajnom mjestu da je riječ o prodaji proizvoda s greškom te upoznati potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu.
Proizvod kojem ističe rok uporabe – Proizvod koji se prodaje po nižoj cijeni od cijene u redovnoj prodaji, jer mu istječe rok uporabe mora dodatno imati jasno, vidljivo i čitljivo istaknut krajnji rok uporabe.
Narodni list



