
Digitalnim nomadima Zadar postaje jedno od najatraktivnijih ljetnih odredišta na Sredozemlju. Potvrdila je to Slavica Kosović, voditeljica coworking prostora COIN Zadar u koji su već počeli pristizati strani gosti.
“COIN Zadar otvoren je početkom 2016. godine, a
tijekom sezone koja traje od svibnja do listopada, prostor
koristi između trideset i četrdeset stranaca. Oni tu ostaju od
nekoliko dana pa do dva, tri mjeseca. Digitalni nomadi su
profesionalci koji iskorištavaju sve prednosti tehnologije i rada
na daljinu kako bi bili lokacijski neovisni, a prije svega
trebaju dobru internetsku vezu kako bi mogli nesmetano obavljati
svoj posao. Na ovaj način rade programeri, dizajneri, pisci,
poslovni konzultanti i prevoditelji. Većina ovih poslova
osigurava im ugodan životni stil i uživanje u destinaciji kada ne
rade. Osim što coworking prostor koriste zbog brze i stabilne
internetske veze te druge poslovne infrastrukture, bitan im je i
osjećaj zajednice koji nalaze u našem prostoru”,
kazala je Slavica Kosović.
COIN ima 33 radne jedinice i ovo bi ljeto sve trebale biti
zauzete. Trenutačno ih koristi 16 muškaraca i 11 žena. Najveći
broj poduzetnika koji tamo razvijaju svoj posao, dolazi iz IT
sektora. Poduzetnice pak vode turističke te marketinške
agencije.
Zadar, kaže, trenutačno ima niz prednosti – od niskotarifnih
letova zrakoplovnih tvrtki do suvremeno uređenih hostela s
dodatnim sadržajima. Mladim profesionalcima odgovara i veličina
grada, njegov noćni život i blizina plaža. Među prvima u COIN su
ove godine stigli mladić i djevojka iz Venezuele koji rade
za jednu irsku start-up tvrtku.
Žensko je poduzetništvo u Zadarskoj županiji u porastu, a
mnoge se žene upravo u COIN-u educiraju kako pokrenuti vlastiti
posao. Zato su mreža poduzetnica i poslovnih žena
Women in Adria i udruga Institut za razvoj ženskog poduzetništva
Adria u njegovoj dvorani organizirale konferenciju
Mogućnosti financiranja za poduzetnice.
“Prije nego što zakorače u poduzetništvo, žene se
žele temeljito informirati. Ta njihova odlika pratit će ih i pri
vođenju poduzeća. Njihove se tvrtke razvijaju sporije od onih
muškaraca. To podrazumijeva manji rizik, ali i dugovječnost
poslovanja. Poduzetništvo ide ruku pod ruku s cjeloživotnim
obrazovanjem. Nekima će za to biti dovoljan internet, a neke će
poduzetnice specifične informacije tražiti na specijaliziranim
konferencijama poput današnje u Zadru. I u neformalnim prigodama
širimo znanje. Poduzetnice prepoznaju da im umrežavanje otvara
mnoga vrata. U COIN-u su mogle nešto naučiti i od digitalnih
nomada. Znanje je najveći kapital. Zahvaljujući suvremenoj
tehnologiji specifično se znanje može unovčiti s bilo koje adrese
u svijetu. Digitalni nomadi predvodnici su jednog novog stila
života koji dijeli vrijednosti s ženskim poduzetništvom. Osobni
život i posao nisu jasno razdijeljeni i takav je odnos idealan za
one kojima je osobno zadovoljstvo ispred visine novčanih
prihoda”, kazala je Alma
Saganić, predsjednica udruge Institut za razvoj ženskog
poduzetništva i vodstva Adria.
Prednosti suvremene tehnologije promiče
i Natalija Zastavnik Crnički, direktorica tvrtke
Salonize. Istoimena aplikacija čiji je razvoj
sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj,
vlasnicima frizerskih i kozmetičkih salona, poliklinika i
ordinacija omogućuje bolju organizaciju posla korištenjem oblaka.
Key Consulting poduzetnicama i ženama koje to žele postati,
pojasnio je kako se natjecati za sredstva Europske unije,
a Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i
investicije (HAMAG-BICRO) predstavila je ESIF mikro i male
zajmove, izuzetno povoljne financijske instrumente namijenjene
razvoju poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika te
poduzetnika početnika.
Od početka dodjele tih zajmova 1. listopada 2016.
godine HAMAG-BICRO ih je u Zadarskoj županiji odobrio
trideset i dva ukupne vrijednosti od gotovo 8.860.000 kuna. Time
je otvoreno šezdeset i jedno novo radno mjesto.
Sve važniju ulogu ženskog poduzetništva na tržištu
prepoznaju komercijalne banke i druge tvrtke. Među njima su Erste
banka i Toyota.
“Svaki spol ima svoje osobitosti, pa tako i naši
poduzetnički pothvati. Kako bi hrvatsko poduzetništvo raslo u
cjelini, te se osobitosti moraju poštivati”,
zaključila je Ivana Matić, osnivačica mreže Women in Adria.
Onom u Zadru zaključen je ciklus od deset istoimenih
konferencija diljem zemlje. Iako su potvrdile različit interes za
poduzetništvom u različitim dijelovima zemlje, otkrile su da sve
više ljudi ne računa na posao dobiven preko Zavoda za
zapošljavanje, nego su spremni svoju budućnost graditi sami –
samozapošljavanjem.



