hit
Zemlja izlazećeg Sunca ovogodišnja je hit destinacija
Čini se kako će Japan ove godini oboriti sve dosadašnje turističke rekorde i to prvenstveno zbog slabog jena. Međutim, pored nedvojbenih ekonomskih koristi, veliki priljev posjetitelja sa sobom nosi brojne izazove.
Japan je najposjećeniji ujesen kada putnici hrle u prekrasnu prirodu napuniti baterije jesenjim bojama. No, umjesto posjete popularnim mjestima, zašto ne izabrati manje poznata odredišta gdje se može doživjeti destinaciju na autentičan način i time podržati lokalnu zajednicu koja živi održivo?
Primjer su dva gradića centralnog Japana u kojima je okoliš generacijama definirao način života. Mještani ovdje žive u skladu sa Satoyama principom. Satoyama podrazumijeva mjesto gdje priroda i ljudi žive u harmoniji. Tradicionalni japanski krajolik Satoyama oblikovali su ljudi koji u njemu žive, a bave se poljoprivredom, šumarstvom i ribolovom.
Inicijativa se temelji na stajalištu da ti krajolici, kada se njima pravilno upravlja, mogu koristiti i opstanku biološke raznolikosti i ljudima kao sredstvo za život, umjesto da ta dva elementa budu u suprotnosti – što dovodi do zajednice koja živi u skladu s prirodom.
Ayu ribolov
Sliv rijeke Nagara u središnjem Japanu područje je koje okružuje rijeku i njezine pritoke. Ujedinjeni narodi proglasili su ga Globalno važnim sustavom poljoprivredne baštine zbog kompleksnog odnosa stanovništva s teritorijem.
Lokalni stanovnici koriste rijeku za navodnjavanje svojih usjeva i kao izvor hrane, ali također brinu o njoj i tako vraćaju prirodi što im ona pruža – čišćenjem rijeke, brigom o okolnom ekosustavu i zaštitom rijetkih vrsta.
Ribari prakticiraju tradicionalni oblik ribolova mrežom iz plićaka. Ujesen većinu ulovljenih lokalnih ayu slatkovodnih riba šalju u mrijestilišta kako bi se populacija mogla održati i nagodinu. Razumljivo, u ovome području može se kušati lokalnu kuhinju bogatu svježim namirnicama i ljekovitim biljem.
Ayu ribolovom su se bavili još samuraji. Riječ je o principu u kojem ribari koriste vrlo dugačke štapove i mušicu. Ova vrsta ribolova nastala je prije najmanje 430 godina kada su ribiči otkrili da svoje mušice mogu obući komadima tkanine i tako ribu prevariti.
Svake sezone metode ribolova prilagođavaju se obrascu parenja ayu slatkovodne ribe. Većina jedinki ulovljenih ujesen šalje se u mrijestilišta uzvodno. Ostatak se prodaje lokalnim restoranima te dijeli s obitelji i prijateljima. Postoji i ukai ili lov na kormorana, drevna metoda ribolova koja se ovdje prakticira oko 1300 godina.
Obaranje turističkih rekorda
Međutim, nije sve bajno u Zemlji izlazećeg Sunca pa tako niti kada je u pitanju turizam. Japan je 2023. posjetilo više od 22 milijuna gostiju željnih uživanja u sushiju, elektroničkim novitetima i ljepotama prirode poput planine Fuji, plaža Okinawe, procvjetalih voćki ili jesenjih boja.
Dolazna putovanja su u 2019. iznosila ukupno više od 31 milijuna ljudi, a ovogodišnji bi se broj, kažu stručnjaci, mogao približiti ili čak premašiti predpandemijskim.
Službeni podaci pokazuju kako je Japan u listopadu 2024. primio rekordnih 3,31 milijuna posjetitelja što je najbrži zabilježen rast u povijesti zemlje. To predstavlja porast od 31,6 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Turistički bum uslijed kojeg se u državni proračun slijeva sve više novca potaknut je slabim jenom.
Broj stranih posjetitelja porastao je s 2,87 milijuna u rujnu i premašio prethodni mjesečni rekord od 3,29 milijuna postavljen u srpnju, pokazuju podaci Japanske nacionalne turističke organizacije (JNTO).
Do listopada je stiglo oko 30,2 milijuna turista, što je malo manje od godišnjeg rekorda od 31,9 milijuna postavljenog prije nego što je pandemija covida zatvorila granice te se očekuje kako će rekord iz 2019. do kraja godine biti oboren.
Slavne japanske boje jesenjeg lišća pridonijele su povećanju turističke potražnje u listopadu na mnogim tržištima diljem Azije, Europe i Sjeverne Amerike, navodi JNTO. Do listopada je čak 11 zemalja i regija nadmašilo prijašnje godišnje rekorde.
Najveći izvozni sektor nakon automobila
Putnici su u Japanu do rujna potrošili 5,86 trilijuna jena, pokazali su preliminarni podaci. To je zasjenilo 5,3 trilijuna jena koliko su potrošili u cijeloj 2023. godini, a što je rekord za bilo koje dosadašnje razdoblje od 12 mjeseci. Turistička potrošnja, u nacionalnim računima klasificirana kao izvoz, postaje drugi najveći japanski izvozni sektor nakon automobila i ispred elektroničkih komponenti.
U prvoj polovici 2024. pristiglo je 17,78 milijuna stranih posjetitelja čime su bili oboreni mjesečni i polugodišnji rekordi u dolascima stranih posjetitelja. Prema JNTO, brojka turističkih dolazaka za lipanj 2024. iznosila je 3,14 milijuna, a u šestomjesečnom razdoblju od siječnja do lipnja 2024. broj stranih posjetitelja bio je 17,78 milijuna što je milijun više nego u referentnoj godini prije covida.
Međutim, osim dobrodošlog gospodarskog poticaja, osjete se i posljedice ogromnog priljeva turista, od zakrčenih staza planine Fuji i odbačenog smeća, do bijesa zbog hordi paparazza koji slijede gejše na povijesnim ulicama Kyota. Mnogi dijelovi nekoć izolirane nacije sada doživljavaju neželjene nuspojave turističkog procvata.
Japanski premijer, Fumio Kishida, rekao je kako vlasti moraju biti oprezne po pitanju masovnog turizma, ali je i najavio nacionalni cilj udvostručenja broja turista u zemlji na 60 milijuna i podizanja potrošnje na 15 bilijuna jena (90 milijardi eura) do 2030. godine.
Ostaje za vidjeti mogu li se naći odgovori na problem masovnosti, kao i pitanja infrastrukture – primjerice, regionalne zračne luke koje su neophodne kako bi se osigurala disperzija turističkog prometa diljem zemlje koju vlasti najavljuju.
Uvođenje mjera
Čini se da su pojedina mjesta preplavljena stranim turistima. Jedno od njih je Toyosu Senkyaku Banrai, centar s hranom u središnjem Tokiju s 50 restorana pored tržnice Toyosu. Stranci ovamo hrle kako bi pojeli zdjelu morskog ježa od 10.000 jena (63,56 dolara) što je njima jeftino. No, mještani su time s ove lokacije otjerani.
S ciljem zadržavanja lokalnih kupaca, neki ugostitelji u svoje jelovnike uvode dvostruke cijene. Australska novinska kuća ABC izvijestila je o restoranu u pulsirajućoj četvrti Shibuya u Tokiju, gdje se na kraju jelovnika ističe da će državljani Japana dobiti popust na račun od 1000 jena.
Nije samo restoranski sektor taj koji je odlučio natjerati turiste da plate više. Atrakcija kao što je zapadno japansko blago svjetske baštine UNESCO-a, dvorac Himeji, najavila je povećanje cijene ulaznica za strane turiste za 400 posto. Mjeru podržava gradonačelnik koji ističe da je posjet dvorcu iskustvo koje strani turist doživi jednom u životu.
Izdvojeno
-
Obišli smo svaku kućicu i u nekoliko nastavaka donosimo vam selekciju ponude vrijednih i maštovitih ugostitelja koju su ove godine spremili za Zadrane i goste.
-
Pročitajte dnevni horoskop i doznajte što vam za današnji dan predkazuju zvijezde
-
Dogodovštine sa snimanja videospota za pjesmu "PuP je naš!" održanog 23.11.2024. na PuP imanju. Snimatelj je bio Filip Brala, a režija i montaža djelo su Vedrana Miočić-Stošića - Gumenog
-
Belupo je opet ostao bez sirovine za proizvodnju poznatog antibiotika: neće ga biti do sredine siječnja iduće godine.
Reci što misliš!