
Čini se kako će Japan ove godini oboriti sve dosadašnje turističke rekorde i to prvenstveno zbog slabog jena. Međutim, pored nedvojbenih ekonomskih koristi, veliki priljev posjetitelja sa sobom nosi brojne izazove.
Japan je najposjećeniji ujesen kada putnici hrle u prekrasnu
prirodu napuniti baterije jesenjim bojama. No, umjesto posjete
popularnim mjestima, zašto ne izabrati manje poznata odredišta
gdje se može doživjeti destinaciju na autentičan način i time
podržati lokalnu zajednicu koja živi održivo?
Primjer su dva gradića centralnog Japana u kojima je okoliš
generacijama definirao način života. Mještani ovdje žive u skladu
sa Satoyama principom. Satoyama podrazumijeva mjesto gdje priroda
i ljudi žive u harmoniji. Tradicionalni japanski krajolik
Satoyama oblikovali su ljudi koji u njemu žive, a bave se
poljoprivredom, šumarstvom i ribolovom.
Inicijativa se temelji na stajalištu da ti krajolici, kada se
njima pravilno upravlja, mogu koristiti i opstanku biološke
raznolikosti i ljudima kao sredstvo za život, umjesto da ta dva
elementa budu u suprotnosti – što dovodi do zajednice koja živi u
skladu s prirodom.
Ayu ribolov
Sliv rijeke Nagara u središnjem Japanu područje je koje okružuje
rijeku i njezine pritoke. Ujedinjeni narodi proglasili su ga
Globalno važnim sustavom poljoprivredne baštine zbog kompleksnog
odnosa stanovništva s teritorijem.
Lokalni stanovnici koriste rijeku za navodnjavanje svojih usjeva
i kao izvor hrane, ali također brinu o njoj i tako vraćaju
prirodi što im ona pruža – čišćenjem rijeke, brigom o okolnom
ekosustavu i zaštitom rijetkih vrsta.
Ribari prakticiraju tradicionalni oblik ribolova mrežom iz
plićaka. Ujesen većinu ulovljenih lokalnih ayu slatkovodnih riba
šalju u mrijestilišta kako bi se populacija mogla održati i
nagodinu. Razumljivo, u ovome području može se kušati lokalnu
kuhinju bogatu svježim namirnicama i ljekovitim biljem.
Ayu ribolovom su se bavili još samuraji. Riječ je o principu u
kojem ribari koriste vrlo dugačke štapove i mušicu. Ova vrsta
ribolova nastala je prije najmanje 430 godina kada su ribiči
otkrili da svoje mušice mogu obući komadima tkanine i tako ribu
prevariti.
Svake sezone metode ribolova prilagođavaju se obrascu parenja ayu
slatkovodne ribe. Većina jedinki ulovljenih ujesen šalje se u
mrijestilišta uzvodno. Ostatak se prodaje lokalnim restoranima te
dijeli s obitelji i prijateljima. Postoji i ukai ili lov na
kormorana, drevna metoda ribolova koja se ovdje prakticira oko
1300 godina.
Obaranje turističkih rekorda
Međutim, nije sve bajno u Zemlji izlazećeg Sunca pa tako niti
kada je u pitanju turizam. Japan je 2023. posjetilo više od 22
milijuna gostiju željnih uživanja u sushiju, elektroničkim
novitetima i ljepotama prirode poput planine Fuji, plaža Okinawe,
procvjetalih voćki ili jesenjih boja.
Dolazna putovanja su u 2019. iznosila ukupno više od 31 milijuna
ljudi, a ovogodišnji bi se broj, kažu stručnjaci, mogao
približiti ili čak premašiti predpandemijskim.
Službeni podaci pokazuju kako je Japan u listopadu 2024. primio
rekordnih 3,31 milijuna posjetitelja što je najbrži zabilježen
rast u povijesti zemlje. To predstavlja porast od 31,6 posto u
odnosu na isti mjesec prošle godine. Turistički bum uslijed kojeg
se u državni proračun slijeva sve više novca potaknut je slabim
jenom.
Broj stranih posjetitelja porastao je s 2,87 milijuna u rujnu i
premašio prethodni mjesečni rekord od 3,29 milijuna postavljen u
srpnju, pokazuju podaci Japanske nacionalne turističke
organizacije (JNTO).
Do listopada je stiglo oko 30,2 milijuna turista, što je malo
manje od godišnjeg rekorda od 31,9 milijuna postavljenog prije
nego što je pandemija covida zatvorila granice te se očekuje kako
će rekord iz 2019. do kraja godine biti oboren.
Slavne japanske boje jesenjeg lišća pridonijele su povećanju
turističke potražnje u listopadu na mnogim tržištima diljem
Azije, Europe i Sjeverne Amerike, navodi JNTO. Do listopada je
čak 11 zemalja i regija nadmašilo prijašnje godišnje rekorde.
Najveći izvozni sektor nakon automobila
Putnici su u Japanu do rujna potrošili 5,86 trilijuna jena,
pokazali su preliminarni podaci. To je zasjenilo 5,3 trilijuna
jena koliko su potrošili u cijeloj 2023. godini, a što je rekord
za bilo koje dosadašnje razdoblje od 12 mjeseci. Turistička
potrošnja, u nacionalnim računima klasificirana kao izvoz,
postaje drugi najveći japanski izvozni sektor nakon automobila i
ispred elektroničkih komponenti.
U prvoj polovici 2024. pristiglo je 17,78 milijuna stranih
posjetitelja čime su bili oboreni mjesečni i polugodišnji rekordi
u dolascima stranih posjetitelja. Prema JNTO, brojka turističkih
dolazaka za lipanj 2024. iznosila je 3,14 milijuna, a u
šestomjesečnom razdoblju od siječnja do lipnja 2024. broj stranih
posjetitelja bio je 17,78 milijuna što je milijun više nego u
referentnoj godini prije covida.
Međutim, osim dobrodošlog gospodarskog poticaja, osjete se i
posljedice ogromnog priljeva turista, od zakrčenih staza planine
Fuji i odbačenog smeća, do bijesa zbog hordi paparazza koji
slijede gejše na povijesnim ulicama Kyota. Mnogi dijelovi nekoć
izolirane nacije sada doživljavaju neželjene nuspojave
turističkog procvata.
Japanski premijer, Fumio Kishida, rekao je kako vlasti moraju
biti oprezne po pitanju masovnog turizma, ali je i najavio
nacionalni cilj udvostručenja broja turista u zemlji na 60
milijuna i podizanja potrošnje na 15 bilijuna jena (90 milijardi
eura) do 2030. godine.
Ostaje za vidjeti mogu li se naći odgovori na problem masovnosti,
kao i pitanja infrastrukture – primjerice, regionalne zračne luke
koje su neophodne kako bi se osigurala disperzija turističkog
prometa diljem zemlje koju vlasti najavljuju.
Uvođenje mjera
Čini se da su pojedina mjesta preplavljena stranim turistima.
Jedno od njih je Toyosu Senkyaku Banrai, centar s hranom u
središnjem Tokiju s 50 restorana pored tržnice Toyosu. Stranci
ovamo hrle kako bi pojeli zdjelu morskog ježa od 10.000 jena
(63,56 dolara) što je njima jeftino. No, mještani su time s ove
lokacije otjerani.
S ciljem zadržavanja lokalnih kupaca, neki ugostitelji u svoje
jelovnike uvode dvostruke cijene. Australska novinska kuća ABC
izvijestila je o restoranu u pulsirajućoj četvrti Shibuya u
Tokiju, gdje se na kraju jelovnika ističe da će državljani Japana
dobiti popust na račun od 1000 jena.
Nije samo restoranski sektor taj koji je odlučio natjerati
turiste da plate više. Atrakcija kao što je zapadno japansko
blago svjetske baštine UNESCO-a, dvorac Himeji, najavila je
povećanje cijene ulaznica za strane turiste za 400 posto. Mjeru
podržava gradonačelnik koji ističe da je posjet dvorcu iskustvo
koje strani turist doživi jednom u životu.