In memoriam

Farrah Fawcett 1947.-2009. – život i karijera zvijezde 70-ih

Rak joj je dijagnosticiran 2006., a tijekom liječenja uz nju je bio O'Neal, nekadašnji partner i otac njezinog 24-godišnjeg sina Redmonda

Američka glumica Farrah Fawcett, zvijezda TV serije Charlijevi anđeli iz 1970-ih godina, umrla je u četvrtak u dobi od 62. godine nakon duge borbe s rakom, u bolnici u Santa Monici, kraj Los Angelesa, objavio je njezin glasnogovornik Paul Bloch.

Ryan O’Neal, dugogodišnji životni partner koji je bio uz Fawcett tijekom njezine trogodišnje borbe s rakom debelog crijeva, bio je uz nju u trenutku smrti, zajedno s bliskom prijeteljicom Alanom Stewart i članovima obitelji, kazao je Bloch.

“Nakon duge i hrabre borbe s rakom, naša voljena Farrah je preminula”, rekao je potreseni O’Neal.

Zvijezdom je postala 1976. kao jedna u triju ženskih detektiva u akcijskoj TV seriji Charlijevi anđeli (ABC, 1976-1981). TV seriju je napustila nakon prve sezone radi filmske karijere, koja nije bila ni približno tako uspješna. Kritika je ‘pokopala’ nekoliko njezinih prvih filmova različitih žanrova, a potom se 1980-ih i 1990-ih godina posvetila ozbiljnijim ulogama, uz najveća priznanja za ulogu zlostavljane žene u filmu “The Burning Bed”.

Rak joj je dijagnosticiran 2006., a tijekom liječenja uz nju je bio O’Neal, nekadašnji partner i otac njezinog 24-godišnjeg sina Redmonda.

O njezinoj borbi i mukotrpnom liječenju, uključujući i eksperimentalni tretman u Njemačkoj, snimljen je TV dokumentarac “Farrah’s Story”.

Jedna od ikona ‘show businessa’ 1970-ih, Fawcett je postala dio američke pop kulture s posterom u crvenom jednodijelnom kupaćem kostimu prodanom u milijunskoj nakladi.

Njezin svjež izgled, blistav osmijeh, lepršava platinasta kosa, samopouzdanje i ležerni seksipil, potakli su njezinu početnu glumačku karijeru i bili jednako važni za status superzvijezde kao i uloga u Charlijevim anđelima.

Na vrhuncu slave nakon samo jedne sezone, šokirala je Ameriku napuštanjem serije radi snimanja filmova, gdje su rezultati bili razočaravajući a ona je praktično odbačena kao relikt 70-ih godina.

Odlučna dokazati kritičarima da su u krivu, početkom 1980-ih počela je iznenađivati i kritičare i obožavatelje s nizom upečatljivih uloga u dramama, neovisnim i TV filmovima, poput filmova “The Burning Bed” 1984, “Extremities” 1985., i “Small Sacrifices” 1989. Fawcett je teško održavala istu kvalitetu u kasnijim projektima, a niz javnih nastupa u kojima se doimala zbunjeno ili pod jakim medikamentima, potkopali su naklonost javnosti koju je zaradila svojim naporima sredinom karijere.

Godine 2006. i 2007. Fawcett se vratila na naslovnice, otkrićem da se liječi od raka, kao treća od tri originalne glumice u Charlijevim anđelima koje su se suočile s tom bolešću – Jaclyn Smith i Kate Jackson.

Rođena je kao Ferrah Leni Fawcett u teksaškom gradu Corpus Christi, 2. veljače 1947., kao kćer naftaša Jamesa Fawcetta i supruge Pauline.

Fotogenična i karizmatična u ranoj dobi, bila je i prirodni atleta, a ljubav prema glumi otkrila je u srednjoškolskom umjetničkom programu. Diplomirala je mikrobiologiju na Sveučilištu Teksas, a nakon pobjede na studentskom natjecanju ljepote i kontakta s hollywoodskim agentom, u 21. godini seli se u Los Angeles.

U Kaliforniji ubrzo snima TV reklame i epizodne uloge u TV serijama. Godine 1968. počinje izlaziti s glumcem Lee Majorsom, koji koristi svoj utjecaj popularne TV zvijezde da unaprijedi njezinu glumačku karijeru.

Međutim, njezina prva veća uloga bila je u katastrofalnom filmu “Myra Breckinridge” (1970), s Raquel Welch kao postoperativnom transseksualkom, koji su pokopali i kritika i publika zbog krajnje lošeg ukusa, a oznaka X koju je dobio film, pridonijela je glasinama da je Fawcett počela karijeru u filmovima za odrasle.

Nepoznata Fawcett ipak je preživjela propast “Myre” i nastavila je s TV nastupima, uključujući i seriju o privatnom detektivu “Harry-O” (ABC, 1974-76).

Za Majorsa se udaje 1973. i u idućim projektima se potpisuje kao Farrah Fawcett-Majors. Dok je suprugova karijera na vrhuncu, s novom TV serijom “The Six Million Dollar Man” (ABC, 1974-1978), Farah je i dalje daleko od statusa zvijezde.

Sve se mijenja sa snimanjem postera za malu neovisnu tvrtku Pro Arts Inc. Tvrtka je željela da se ona pojavi u bikiniju, ali je Fawcett insistirala na jednodijelnom crvenom kupaćem kostimu. Poster, koji je snimio ‘freelance’ fotograf Bruce McBroom, ubrzo joj je donio široku popularnost a te iste 1976. i ulogu u Charlijevim anđelima. Jedan veliki razlog: bradavice koje se jako naziru pod kostimom, nešto što nije viđeno na posterima djevojaka u to vrijeme. Pro Arts-ov poster Farrah Fawcett postao je jedna od najtraženijih i najobjavljivanijih fotografija 70-ih, a prodan je u osam milijuna primjeraka. Godine 1976. i 1977. Fawcett je bila najveća ženska zvijezda na svijetu.

Njezina odluka da napusti seriju nakon prve sezone, rezultirala je nizom tužbi producenata i nagodbom po kojoj je pristala na povremeno pojavljivanje u seriji.

U prvim filmovima nakon Charlijevih anđela, science fictionu “Logan”s Run” (1976), ljubavnoj misteriji “Somebody Killed Her Husband” (1979) i krimi-trileru “Sunburn” (1979), kritičari su često izdvajali glumu Fawcett kao najslabije točke.

S Lee Majorsom se razilazi 1979. a razvod slijedi nakon tri godine. Silaznu putanju u karijeri pokušava prekinuti pojavljivanjem u toplessu u science fiction trileru “Saturn 3” (1980), u kojem se pojavljuje s Kirk Douglasom i Harvey Keitelom, no film propada na kinoblagajnama.

Jedini hit film u kojom nastupa u tom razdoblju je komedija “The Cannonball Run” (1981) s Burt Reynoldsom.

U međuvremenu ulazi u vezu s Ryanom O”Nealom, prijateljem Majorsa, i glumcem čija je karijera također u silaznoj putanji nakon nekoliko uloga u klasicima iz 1960-ih i i 1970-ih. Par postaje nerazdvojan, a 1985. im se rađa sin Redmond. Tijekom 15 godišnje veze nisu sklopili brak.

Bez kvalitetnih filmskih ponuda, Fawcett se vraća televiziji, gdje dobija solidne kritike za TV drame “Murder in Texas” (1981.) i “Extremities” (1982.).

Prekretnica u karijeri dolazi 1984. s TV filmom “The Burning Bed” (1984.), koji u prilozima o njezinoj smrti američke TV mreže proglašavaju njezinom najboljom ulogom.

Uloge u filmovima “Nazi Hunter: The Beate Klarsfield Story” (1986.) i “Poor Little Rich Girl” (1987.), donose joj i više nominacija za nagradu Golden Globe.

Uspjesi se nastavljaju 1989. s TV filmom “Small Sacrifices” i drugom nominacijom za Emmy.

Fawcett u 90-im nastavlja nastupati u TV filmovima ali razina njihove kvalitete nisu više na razini onih ihz 80-ih. Godine 1995., iznenađuje sve poziranjem za Playboy u 48 godini, što je bio jedan od najprodavanijih primjeraka lista. Slijedi razdoblje nesretnih javnih nastupa i puno negativnog publiciteta za glumicu, te glasinama o drogiranju i psihičkoj nestabilnosti, a 1997. raspada se veza s O’Nealom.

U tom razdoblju Fawcett ostvaruje zapaženu ulogu, uz Roberta Duvalla, u neovisnom filmu “The Apostle”.

Godine 1997. slijedi uspjeh s Playboyevom ‘pay-per-view’ produkcijom “Farrah Fawcett: All of Me” i novi loš publicitet uz burnu njezinu vezu s producentom Jamesom Orrom, obilježenu optužbam za akrađu, fizičkim obračunima i uhićenjima.

Unatoč skandalima, Fawcett i dalje radi za televiziju i povremeno se pojavljuje u poznatim serijama, poput “Ally McBeal”, “Spin City”, i “The Guardian”, za koji dobija svoju treću Emmy nominaciju, no nikada nije osvojila tu nagradu.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest