
Glasoviti “crni petak” (Black Friday) kada američki potrošači nagrnu u trgovine kako bi iskoristili velike popuste nakon nacionalnog praznika Dana zahvalnosti odsad počinje već u četvrtak.
Po starom običaju koji vrijedi na ovaj dan, Amerikanci nakon Dana zahvalnosti, koji pada zadnji četvrtak u studenome, hrle u trgovine koje nude veoma primamljive popuste. Najviše se kupuju elektronika i odjeća.
Tako se na taj dan potroše desetci milijarda dolara. No odsad se neke trgovine otvaraju već u četvrtak, premda je to neradni dan, i ne zatvaraju se do petka navečer.
Gotovo stotinu ljudi stajalo je u četvrtak navečer u redu ispred trgovine odjeće Kate Spade u New Yorku. Ista stvar se mogla vidjeti nešto dalje, ispred konkurentskih kuća Coach i J. Crew.
Crni petak je dobar pokazatelj sklonosti Amerikanaca da troše za praznike. Budući da na potrošnju otpadaju dvije trećine gospodarske aktivnosti u Sjedinjenim Državama, ekonomisti pozorno prate podatke o prometu u trgovinama. Neki instituti čak nadziru parkirališta kako bi dobili pokazatelje posjećenosti već u ranim jutarnjim satima.
No tradicionalisti kritiziraju trgovine koje se otvaraju već u četvrtak, napose zbog utjecaja na život njihovih zaposlenika.
No nisu svi koji stoje pred trgovinama došli trošiti novac. Ispred trgovačkog centra Walmarta u središtu Washingtona okupilo se stotinjak prosvjednika tražeći povećanje minimalne plaće.
Best Buy, lanac trgovina elektronike, imao je drugih briga. Njegova je mrežna stranica u petak poslijepodne bila bokirana. “Ispričavamo se zbog neugodnosti”, poručili su, preporučivši internetskim kupcima da “pokušaju kasnije…”



