Sport

#f1

Predstavljen novi izgled bolida formule 1, gotovo ništa više nije isto

Predstavljen novi izgled bolida formule 1, gotovo ništa više nije isto
FIA

Revolucionarne promjene bolida Formule 1 započinju od sljedeće sezone sa značajno izmijenjenim aerodinamičkim paketom koji bi trebao osigurati bolje utrke i više pretjecanja.

Ovoga je tjedna u Silverstoneu, uoči nove utrke Formule 1, vozačima i javnosti prezentiran novi izgled bolida. On će biti u službenoj upotrebi već od sljedeće sezone, zajedno s potpuno "resetiranim" pravilima koja su osmišljena tako da donesu dodatna uzbuđenja u utrke te osiguraju više spektakularnih poteza i pretjecanja.

Bolid je, u skladu s ranijim najavama, nešto kompaktnijeg i čišćeg dizajna, jednostavnijih linija i bez suvišnih aerodinamičkih površina. Sve to trebalo bi donijeti glavnu prednost nove šasije – manje vrtloge zraka iza bolida, što će omogućiti vozačima da jedni druge prate na manjoj udaljenosti, i samim time lakše se pretječu.

Manji gubitak "downforcea"

Trenutačno bolid koji vozi odmah iza drugoga, zbog nečistog turbulentnog vrtloženja zraka gubi do 35% sile koja ga lijepi za tlo ("downforce") ako vozi na 20-ak metara udaljenosti. Približi li se na desetak metara, gubitak "downforcea" je čak 47%, pa je bolid teže upravljiv i ima slabije prianjanje za podlogu. Finalna iteracija dizajna novog bolida smanjuje ove gubitke na tek 4% za udaljenost od 20 metara te na oko 18% na udaljenosti od 10 metara.

Kako bi se pojednostavilo opstrujavanje zraka oko bolida uvode se zakrilca iznad prednjih kotača te poklopci naplataka. Rezultat je isti – manje turbulencija zraka iza vozila.

Nove gume i krila

Od sljedeće sezone bolidi Formule 1 prvi puta će voziti na niskoprofilnim gumama. One će biti postavljene na redizajniranim, 18-inčnim naplatcima, za razliku od dosadašnjih 13-inčnih. To će donijeti manje zagrijavanje guma pri bočnom proklizavanju, te, ponovno, manjim turbulencijama zraka.

S istom idejom redizajnirana su i prednja i stražnja krila. Cilj im je turbulentan zrak odmaknuti dalje od bolida, te osigurati čišći zrak za bolide iza. Veći naglasak stavlja se na vakuumski efekt "downforcea" koji se stvara ispod vozila, pa je i podnica bolida potpuno redizajnirana da bi osigurala što efikasnije strujanje zraka i privlačila bolid uz podlogu.

FOTO: FIA

Održivo gorivo

Udio biogoriva koji mora biti prisutan u gorivu svih momčadi bit će od 2022. godine povišen na 10% (sada on iznosi 5,75%). Tih 10% bit će etanol dobiven iz obnovljivih izvora, tj. "druga generacija biogoriva" s gotovo nultim ugljičnim otiskom. Ova promjena samo je još jedan korak prema krajnjem cilju – potpuno održivoj proizvodnji goriva za ovaj sport.

Sigurnost

Nova šasija morat će izdržati i veće sile udarca nego prošla. Na temelju dosadašnjih iskustava, primjerice strašne lanjske nesreće Romaina Grosjeana, specifikacije novih bolida sada nalaži da šasija mora u testovima apsorbirati čak 48% više energije pri sudaru sprijeda te 15% straga, kako bi bila certificirana za utrkivanje. Bolidi će morati biti dizajnirani tako da se, u slučaju velikog udesa, pogonski sklop od ostatka šasije odvaja na siguran način, bez kompromitiranja rezervoara goriva.

Zbog svih ovih promjena FIA je propisala i da će se povećati minimalna dozvoljena masa bolida. Ona će porasti za 5%, sa 752 na 790 kilograma. Redizajn bolida rezultat je više od 7.500 simulacija koje su proizvele oko pola petabajta podataka i utrošile 16,5 milijuna računalnih sati, te nakon preko 100 sati simulacija u zračnim tunelima.

​​​​​​​​​​​​​

Reci što misliš!