#tehnologija

Google napušta koncept “kolačića” i uvodi FLoC

Google polako napušta korištenje "kolačića" za praćenje korisnika koji omogućuju slanje personaliziranih oglasa, ali su svejedno izazvali veliko negodovanje zagovornika prava na zaštitu privatnosti, piše u nedjelju AFP.

Kolačići su uvijek bili glavni način za većinu oglašivača
da  prikupe osobne podatke korisnika neizravno putem
preglednika ili web stranice kojoj korisnik pristupa. Uključuju
podatke posjećene stranice, vrijeme provedeno u pregledavanju web
stranica ili postavkama preglednika tijekom generiranja
jedinstvenog identifikatora. U nekim slučajevima ovaj kolačić
također prikuplja IP adresu.

Prošli mjesec je Google predstavio rezultate
testiranja alternativne inačice uvriježene prakse
praćenja korisnika, tvrdeći da istovremeno oglašivačima omogućuje
slanje relevantnih poruka te učinkovitije štiti privatnost.
Google planira krajem ove godine ukinuti uobičajeni način na koji
tvrtke prate korisnike interneta te sa svojim preglednikom
Chrome započeti testiranje FLoCa kod oglašivača. 

“Taj pristup učinkovito skriva pojedince ‘u gomili’ te povijest
pretraživanja pojedinca na pregledniku ostaje privatna”,
objasnila je produkt menadžerica u Google Chetna Bindra
predstavljajući sustav Federated Learning of Cohorts (FLoC).

U osnovi, FLoC bi ljude smjestio u grupe na temelju sličnih
obrazaca pregledavanja, što znači da bi se za ciljanje
koristili samo ‘kohortni ID-ovi’, a ne i pojedinačni ID-ovi
korisnika. Povijest pregledavanja i unosi algoritma ostali bi u
pregledniku, a preglednik bi razotkrio samo “kohortu” koja sadrži
tisuće ljudi.

“Rezultati pokazuju da kada se radi o publici sa sličnim
interesima, FLoC može biti učinkovita zamjena za kolačiće treće
strane”, dodala je Bindra.

“Oglašavanje je ključno kako bismo web ostavili otvoren za
svakoga, no sam ekosustav weba je u opasnosti ukoliko prakse
zaštite privatnosti ne drže korak s očekivanjima”, poručila je
produkt menadžerica.

Zbog rastuće bojazni od kolačića za praćenje i sve veće potpore
regulaciji interneta po pitanju zaštite privatnosti, poput
uvođenja Opće uredba o zaštiti podataka (GDPR) u Europskoj
uniji, taj internetski div želi pronaći način kako učinkovito
ciljati oglase bez da previše zna o pojedincima koji se služe
internetom.

Prema Googleu, testovi pokazuju da FLoC tehnologija
ciljanog oglašavanja  djeluje, dok  oglašivači
mogu očekivati da ostvare najmanje 95% stope konverzije za svaki
dolar potrošen na oglašavanje u usporedbi s oglašavanjem na
temelju kolačića. Tehnolog Bennet Cyphers iz tvrtke Electronic
Frontier Foundation neke kolačiće smatra izuzetno “opakim” što se
tiče privatnosti.

“Što se tiče privatnosti, kolačići treće strane su noćna mora.
Oglašivači ne moraju znati što je netko ikada učinio da bi mu
poslali oglas”, rekao je Cyphers.

Safari i Firefox su već odustali od korištenja kolačića treće
strane, no Chrome, kao najpopularniji preglednik, ih za sada i
dalje koristi. Prema podacima StatCountera za prošlu godinu,
Chrome čini 63 posto globalnog tržišta preglednika.

Cyphers ne ulaže puno nade niti u FLoC, dapače, tvrdi da bi se
problemi s privatnošću mogli dodatno pogoršati. Novi sustav bi
mogao kreirati cijele “kohorte” ljudi sa sličnim interesima,
pokupiti sve što ste ikada napravili u svom pregledniku i zatim
vas etiketirati, objašnjava Cyphers.

“A oglašivači će dekodirati što te etikete znači”, zaključio je,
dodavši da očekuje da će oglašivači lako utvrditi koje etikete
uključuju određene dobne, spolne ili rasne skupine te koji su
ljudi skloniji ekstremnim političkim stajalištima.

Koalicija tvrtki “Marketers for an Open Web” pokreće kampanju
protiv ideje Googlea o “kohortama” i tvrde da su prijedlozi
Googlea “loši za vlasnike neovisnih medija, neovisnu
tehnologiju oglašavanja i same oglašivače”.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest