ford

110 godina automobilske ikone i modela koji je motorizirao SAD

Automobilska ikona i model koji je motorizirao SAD, Ford T, slavi 110. godišnjicu, a dan kad je proizveden, 12. kolovoza 1908., jedan je od ključnih dana u povijesti autoindustrije

Do 1927. proizveden je u više od 15 milijuna primjerka, bio
je robustan, izdržljiv i svestran, s 4-cilindrašem od 2900 cm i
20,3 KS te 2 stupnja prijenosa, mogao je potegnuti 72 km/h,
trošio 11 do 18 litara, a kočio samo stražnjim kotačima.

Motor se palio na kurblu, a električni starter ugrađivan, uz
nadoplatu, od 1919., u serijskoj je izvedbi tek 1926., u
posljednjoj godini proizvodnje.

“Kad je u pitanju službeni početak proizvodnje Forda T, jednog od
najvažnijih automobila u povijesti, barata se s četiri datuma.
Prvi je današnji dan, 12. kolovoza 1908., kad je napravljen prvi
primjerak. Drugi je 27. rujna 1908., kad je napustio montažnu
traku pogona ‘Ford Piquette Avenue Plant’ u Detroitu i krenuo u
probnu vožnju. Treći je 1. listopada 1908., kad je počela
serijska proizvodnja i taj se datum često drži kao službeni.
Četvrti je 6. listopada 1908. Naime prvog je radnog dana
proizvodnja zaustavljena, jer nije sve štimalo, te je u punom
pogonu započeta pet dana kasnije”, piše Autoportal.

Također, s Fordom T povezuje se uvođenje tekuće trake za
proizvodnju automobila, što se dogodilo 7. listopada 1913. Bila
je to prva tekuća traka za proizvodnju automobila, u punom
smislu, ali prvu primitivnu ‘tekuću proizvodnju traku’ 1903. uveo
je Oldsmobile. Šasija na kotačima gurala se i vukla među radnim
mjestima skupina radnika. 

Ford je 1913. uveo prvu suvremenu traku, dugu više od sto metara,
po kojoj su se automobili, pokretnim lancem, pomicali 
brzinom oko dva metra u minuti. Tada je Henry Ford izrekao
legendarnu rečenicu: ‘Svaki kupac može dobiti automobil u bilo
kojoj boji dokle god je crna!’ Naime, bila je najjeftinija (kao
pigment i punilo koristila se čađa) i najbrže se sušila.

Milijunti Model T proizveden je 10. prosinca 1915. te je Ford
postao prvi proizvođač ikad koji je dostigao brojku od milijun
proizvedenih automobila. A 1921 proizvedeno ih je 1.003.054, što
je prvi put u povijesti da je jedan automobil proizveden u više
od milijun primjeraka godišnje i tada je svaki drugi proizvedeni
auto u svijetu bio – Ford Model T.

Ukupno je do 26. svibnja 1927. proizvedeno 15.007.033 primjerka i
to je bio apsolutni rekord u proizvodnji automobila  do 17.
veljače 1972., kad je rekorder u proizvodnji jednog modela
postala Volkswagen Buba.

O kvaliteti Forda T govori podatak da su ih tisuće, diljem
svijeta, još uvijek u pogonu, uglavnom u SAD-u, piše Autoportal.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest