Niz procjena i podataka ukazuje na uspješnu ovogodišnju blagdansku sezonu za trgovce, no ankete i istraživanja pokazuju da sve veći dio kolača uzimaju internetski trgovački lanci, a udio kupaca koji odlaze kupovati u dućane, iako su oni i dalje u većini, polako ali sigurno se smanjuje.
Iako u ovo doba godine, uz pripreme za razne proslave, redovito
možemo čuti i pozive da se blagdani oko Nove godine ne pretvaraju
u
potrošačku maniju već da ih se pokuša proslaviti skromno s
naglaskom na druženje s obitelji i prijateljima, trendovi kako
kod nas, tako i u svijetu, pokazuju da se na te pozive nitko ne
obazire. Podaci i procjene koji su dosad objavljeni, potvrđuju da
će i ovogodišnja blagdanska potrošnja biti vrlo izdašna za
trgovce.
Konzultantsko-revizorska
kuća Deloitte još je prije nekoliko tjedana objavila
rezultate svoje ankete koju je provela u deset europskih
država, s pitanjima koja se tiču blagdanske potrošnje i
potrošačkih navika. Na ukupnom uzorku većem od osam tisuća
ispitanika, između deset država u kojima je provedena anketa,
najviše su za blagdane bili spremni odvojiti Španjolci i to
prosječno čak 632 eura. Za njima su slijedili Britanci (€614),
Talijani (€528) i Nijemci (€484), a na dnu ljestvice našli su
se Nizozemci (€296) i Poljaci koji su planirali prosječno
potrošiti 258 eura tijekom ovogodišnje blagdanske potrošačke
groznice.
U usporedbi s prošlom godinom od zemlje do zemlje se većinom
očekivao porast prosječne potrošnje od jedan do četiri posto,
stoji u objavi Deloittea. Uzimajući u obzir sveukupne
rezultate, Europljani u blagdanskoj potrošnji najviše odvajaju
za darove (39 % iznosa), nešto manje za hranu te za putovanja
(redom 25 % i 24 %), a najmanje za druženje (12 %).
Procjenu Deloittea, barem za Veliku Britaniju gdje se očekivao
porast prosječne potrošnje od dva posto, potvrđuju i brojke
kartičarske kuće MasterCard. Prema podacima objavljenim ovih
dana potrošnja u Velikoj Britaniji u ovogodišnjoj blagdanskoj
sezoni zasad je zabilježila rast od 3,1 % u odnosu na 2016.
Iako brojka nije na visini koja bi oduševila trgovce, oni među
njima koji svoje proizvode prodaju na internetu imaju puno više
razloga za zadovoljstvo jer je online prodaja porasla za 12 %.
Prema onome što se može vidjeti na londonskim ulicama, a o čemu
izvještava dnevnik The Guardian, toga su itekako svjesni trgovci
u klasičnim dućanima pa su u tamošnjim trgovinama H&M već
ovih dana spremni ponuditi popust od čak 60 %. Druge trgovačke
kuće, primjerice Debenhams, Gap, New Look i French Connection, ne
zaostaju previše s popustima i do 50 %. Ovakvi potezi možda bi
mogli donijeti i ponešto zakašnjelih kupaca, posebno ako se uzme
u obzir da potrošači i dalje većinu svoje blagdanske potrošnje
obavljaju u klasičnim dućanima, no trend rasta ponude na
internetu samo će nastaviti stvarati probleme za tradicionalne
trgovce.
To potvrđuje i istraživanje koje je provelo najveće američko
trgovačko udruženje National Retail Federation (NRF). Prema
njihovoj anketi, po prvi puta u povijesti ove je godine
najpopularnija destinacija za blagdansku kupovinu bio internet na
kojem je barem dio šopinga planiralo obaviti 59 % američkih
potrošača. Na drugom mjestu s 57 % nalazile su se
klasične robne kuće, a nakon njih su slijedili diskonti,
supermarketi i druge specijalizirane trgovine.
U tom istraživanju, čiji su rezultati objavljeni krajem
listopada, NRF je predviđao rast ovogodišnje blagdanske potrošnje
u Sjedinjenim Američkim Državama za 3,6 do 4 posto na ukupni
iznos od oko 680 milijardi dolara. Po potrošaču to je prosječno
iznosilo 967 dolara, a dosad objavljene brojke potvrđuju te
procjene. Maloprodaja je u studenom bila šest posto viša nego
lani u istom mjesecu, s time da je internetska prodaja porasla
10,5 posto, čime je dodatno potvrđen trend sve veće kupovine
preko interneta.
Deloitte je u svojoj anketi naveo i glavne prednosti zbog kojih
se potrošači odlučuju na kupovinu online. Najglavniji razlog je
to što se cijene mogu vrlo lako usporediti, kao i činjenica da su
lako dostupne i ocjene drugih kupaca o određenom proizvodu. Uz
to, dodatni poticaj daju i činjenica da je preko interneta
dostupna vrlo široka ponuda, kupcima je lako pronaći točno ono
što traže i kupljena roba im se dostavlja na kućnu adresu. Za
razliku od internetske, glavne prednosti tradicionalnih trgovina
koje su naveli kupci su činjenica da je kupljena roba istog
trenutka u rukama kupca, profesionalni savjeti kvalificiranih
prodavača, kao i bolje usluge nakon kupnje poput popravka ili
mogućeg povrata robe.



