UČINKOVITA ZAŠTITA

Stručnjak savjetuje kako zaštititi automobil od krađe​

Stručnjak savjetuje kako zaštititi automobil od krađe​

Svaki se dan u Hrvatskoj provali u deset vozila, tri se ukradu. Postoje pravila i poznati obrasci po kojima se auti kradu, ali najvažnije je pravilo da - pravila nema

Dobro se zna da su glavne mete Volkswageni, Škode, BMW-i,
Audiji…, ali mogu vam ukrasti i starog Renaulta, Fiata,
Ladu… Auti se kradu kako bi se kasnije prodali, u kompletu
ili dijelovima, ali da bi se njima kasnije sudjelovalo u krađi.

Kako se zaštititi i možemo li se zaštititi. Apsolutne zaštite
nema i svaki se auto može ukrasti, odšlepati, ipak, rizik krađe
možete znatno smanjiti. Profesor Željko
Marušić za autoportal sastavio je listu deset
najučinkovitijih metoda zaštite.

Izbor automobila: Pri kupnji novog ili rabljenog birajte
marku koja u ‘podzemlju’ ne kotira visoko, za razliku od
Volkswagena, Škoda, BMW-a, Audija… Japanski i korejski auti
višestruko su sigurniji od europskih. Egzotične izvedbe, poput
kabrioleta i pick-upa, rjeđe se kradu, karavan je sigurniji od
kompakata… Lopovi najviše vole automobile koji se utapaju u
sredinu, srebrne, bijele, crne, sive, crvene… Ne vole
‘kanarince’, poput žutih i zelenih, koji se lako uočavaju,
bježe i od višebojnih.

Alarm je najvažniji: važno je spriječiti da lopov uopće uđe u
automobil, ukrade stvari i opremu, bilo što radi, ‘kopa’ po
njemu, ima vremena tražiti slabe točke. Raspitajte se o
najboljim specijalistima koji ugrađuju alarme, pitajte ih je li
ukraden ijedan auto kojeg je zaštitio. To im je referenca,
prosurfajte i na internetu. Današnji CAN alarmi, koji se
priključuju na glavnu elektroničku instalaciju i povezani su s
elektroničkom blokadom, mogu se tako složiti da ih ni
‘profesionalci’ ne mogu utišati, ili im za to treba puno
vremena, uz tuljenje, kojeg nemaju… 

Elektronička i električna blokada: vrlo je učinkovita i
kao zasebna mjera, jer blokira električnu pumpu goriva i
elektropokretač. Dobro je rješenje da se ugradi u sklopu
alarma, još bolje ako se ugrade dva odvojena sustava, dakle da
elektronička blokada, koja deaktivira strujno napajanje za
gorivo i paljenje, bude zaseban sustav. Tada treba imati dva
odvojena ‘pametna ključa’, sebi malo otežavate život, ali
lopovu će krađa postati ‘mission impossible’. A kako će svaka
blokada blinkati posebnom ‘ledicom’, vjerojatno će odustati čim
ih ugleda. Postoji i učinkovito, klasično rješenje: skriveni
električni prekidač za paljenje, kojeg nije lako pronaći,
pogotovo lopovu koji nema puno vremena te je u manjoj ili većoj
panici.  Treba paziti da ga možete aktivirati neprimjetno,
da lopov koji vas eventualno promatra ništa ne ‘skuži’.

Mehanička blokada, čak i najjednostavnija poput kuke za volan,
dovoljna je da provalnik počne tražiti lakšu metu. Naime, za
uklanjanje treba prepiliti ili oštetiti volan, što otežava
izglede daljnje prodaje (kad želite kupiti novi volan ili
bravu, prodavač je dužan obavijestiti policiju), gube se
minuti, raste rizik… Najbolje su mehaničke blokade mjenjača,
podjednako za mehanički i automatski mjenjač, u čije će se
deblokiranje na cesti rijetko koji lopov upustiti. Za to treba
ukradeni auto odšlepati u skrivenu garažu, a za to treba cijela
organizacija i logistika…

Graviranje svih stakala, jako koristi, a najbolje je na
gravirati registarsku oznaku. Uh.., reći će većina
potencijalnih kradljivaca kad se tada približi. Auto se može
prepoznati i s drugim, lažnim tablicama, podatke nosi trajno na
sebi, povećavajući lopovima rizike svih vrsta. Usto treba
mijenjati stakla, što nije ni lako ni jeftini, pa to ne želi
niti jedan kradljivac. Ako se auto krade radi dijelova,
označena se stakla mogu baciti…

 Izmijenite/premjestite OBD priključak: noviji se auti
kradu preko OBD priključka, bilo da se poništi ili učita
elektronički kod koji gasi alarm i isključuje elektroničke
blokade za paljenje i dovod goriva, bilo da se priključi već
pripremljeni sklop odnosno cijela pripremljena instrumentna
ploča s elektronički premoštenim blokadama. Lopovu ćete
‘zagorčati život’ i prisiliti ga na kapitulaciju, ako vam
stručnjak ugradi novi OBD priključak s izmijenjenim položajem i
rasporedom pinova (kontakata), još bolje, izmijenjenog ga
postavi na drugo mjesto.

Otvaranje haube na drugi način: višestruko je korisno da vam
dobar mehaničar promijeni način otvaranja poklopca motora,
primjerice ukloni ili deaktivira plastičnu polugu za otvaranje
te postavi izdanak (hvataljku) na kraju sajle, koju ćete tako
potezati kliještima koja držite u gepeku. Jest, time ćete i
sebi otežati otvaranje, ali nakon malo prakse to ćete naučiti
napraviti u nekoliko sekundi. Kod novih se auta hauba se otvara
jednom ili dvaput mjesečno, pa to nije problem. A lopova ćete
‘izludjeti’ i natjerati na bijeg. Naime, oni često žele čim
prije otvoriti haubu, kako bi pjenom iz spreja ili krpom
utišali alarm, a u slučaju mehaničke blokade mjenjača pokušali
odvojiti mjenjačku kutiju od polužja za šaltanje, ubacili u
drugu, upalili motor i nestali. Ili, jednostavno ukrasti
akumulator…

Satelitsko praćenje automobila, koje se ugovara sa zaštitarskim
kućama, poželjno je ako imate skupi automobil, a cijene su
prihvatljive. Tad se može riješiti i gašenje motora na daljinu.
Korisno je i roditeljima koji žele provjeriti i pratiti kako im
djeca voze automobile, gdje se nalaze… ‘Profesionalci’ mu
mogu doskočiti, ali ne baš jednostavno, i nikad ne mogu biti
sigurni da još nešto ne postoji, što nisu blokirali. 

Mobitel na skrivenom mjestu – stare Nokije, s baterijom
koja traje nekoliko dana, iz više razloga postaju tražena roba,
a ovo je jedan od njih. Mobitel s ‘pre-paid’ brojem, stišan i
napunjen, najbolje je sakriti u uglu prtljažnika, a dobar
električar može riješiti i stalno napajanje. Potom će policija
lako ući u trag autu i iznenaditi lopove. Ovime ćete im ‘opako
podvaliti’…

Hands-free ključ držite u alu foliji – na internetu već je
mjesecima hit-metoda kojom lopovi snažnim dekoderom veličine
laptopa, koji tisućama puta pojačava signal kojeg elektronički
ključ – kartica šalje, jednostavno ga uhvate pred kućom ili
zgradom vlasnika, otvore vrata, sve deblokiraju i može se reći
– zbogom autu. Zamatanje elektroničkog ključa/kartice u
aluminijsku foliju koja blokira signal ili stavljanje u
kutijicu iznutra troslojno obloženu folijom, izludit će lopove
u traženju signala i natjerati ih u bijeg. Učinkovita zaštita u
ovom slučaju je klasični električni prekidač struje za paljenje
ili pumpu goriva.

Sredstva odvraćanja – naljepnica koja pokazuje koji je
alarm, odnosno zaštitni sustav ugrađen odvratit će gotovo
svakog amatera, a profesionalcu može dati dodatnu informaciju.
No ako ste ugradili u specijaliziranom servisu na dobrom glasu
to će profesionalcu u više od 90 posto slučajeva biti motiv da
traži lakšu metu. Jer takvi to ugrađuju na poseban način,
znajući ‘modus-operandi’ lopova. Evo genijalan ‘trik’: neka vam
stručnjak, pored standardne ‘ledice’, koja blinka zbog alarma,
ugradi još jednu, lažnu, koja blinka na drugom mjestu, drugom
bojom. Kad to uoči lopov, reći će: Uh… Možete ih čak ugraditi
bez alarma, a lopov će misliti da je ugrađen.

Pažnja i procedura – najvažnije: kad zaključavate
automobil trebate čuti ‘klik’ i uočiti blinkanje žmigavaca!
Lopovi često stoje u blizini, blokiraju signal, očekujući da
vlasnik to neće uočiti i otići, ostavljajući auto otključan i
neblokiran. Ozbiljniji se auti kradu uz prethodno motrenje i
praćenje, pa radite to i vi. Ako primijetite išta sumnjivo,
vozilo iz kojeg vas motre, prate… prijavite policiji.
Ključeve, mehaničke i elektroničke, ne ostavljajte djelatnicima
praonica i servisa u koje nemate 100 posto povjerenja!

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest