
Danas je Odbor za unutarnje tržište i
zaštitu potrošača Europskog parlamenta izglasao Izvješće o provedbi Direktive
2001/29/EC o usklađivanju prava na intelektualno vlasništvo s ostalim pravima u
informatičkom društvu. Dio je to paketa kojim se stvaraju pretpostavke za
zakonodavno uređivanje digitalnog tržišta. Strategiju regulacije digitalnog
tržišta će Komisija predstaviti sredinom ove godine.
Čak 15% pritužbi koje zaprime Europski
potrošački centri dolazi od on-line trgovaca koji se žale kako ne mogu
prodavati digitalna dobra na cijelom zajedničkom tržištu zbog prava na
intelektualno vlasništvo koja se ograničavaju na granice pojedine države
članice.
“S druge strane, potrošači koji
kupe digitalna dobra poput e-knjiga, glazbe, televizijskih programa i slično,
prelaskom granice države članice gdje je kupnja izvršena, gube pristup plaćenom
sadržaju. Europska komisija procjenjuje da se u EU takvih dobara na godišnjoj
razini proda u vrijednosti 64 milijarde eura”, objašnjava zastupnica
Biljana Borzan.
U Izvješću su usvojeni njeni amandmani
kojima je ukazala kako je kvalitetna regulacija takvih barijera nužan preduvjet
za ekonomski rast. Tražila je da se prilikom kupnje takvih proizvoda
kupcu jasno ukažu sva ograničenja koja bi mogao imati pri njegovom
korištenju u skladu s Direktivom o pravima potrošača.
Istaknula je kako izostanak
kvalitetne regulacije intelektualnog vlasništva tjera potrošača da robu
koju je legalno kupio iznova plaća te se na taj način stvaraju nepravedni
troškovi i pravna nesigurnost koja u konačnici šteti i kupcima i trgovcima.
“Prodaja digitalnih dobara bilježi
velik rast u EU, ali situacije kada primjerice netko kupi prijenos nogometne
utakmice, prijeđe granicu i izgubi pristup kupljenom sadržaju ne odgovaraju ni
potrošaču ni trgovcima te koče razvoj digitalnog tržišta”, komentirala je
Borzan.



