
Zadarski arhitekt Nikola Bašić, čini se, pronašao je recept za 'urbano uravnoteženje' Hrvatske, odnosno za razvojnu ravnotežu Hrvatske: nasuprot Zagrebu kao formalnoj i stvarnoj metropoli, predlaže formiranje nove urbane, gospodarske i društvene formacije triju dalmatinskih gradova (Zadra, Šibenika i Splita), koju je već nazvao svojim autentičnim neologizmom - Dalmapolis
Dakako, ne radi se o krutom administrativnom pojmu ili nasilnom
spajanju stoljećima bliskih a opet razdvojenih cjelina, nego tek
oslobađanju njihovih potencijala koje bi, po njemu, nesumnjivo
proizvelo jednak efekt. U ekskluzivom razgovoru za tportal on
objašnjava svoju ideju i prvi put javno predstavlja kraće filmove
s vizualizacijama po jednog zadarskog, šibenskog i splitskog
projekta koji bi, za početak, promijenili lica ovih gradova i
izazvali sinergijski učinak.
Nikola Bašić nije bilo tko: autor je
Morskih orgulja i Pozdrava
Suncu, uvjerljivo najznačajnijih hrvatskih
landmarka novog doba, no to je samo djeličak opusa
arhitekta kojemu će analitičari pripisati titulu ‘novovjekog
Jurja Dalmatinca’: od križeva na Kornatima u počast poginulim
vatrogascima, izgrađenih metodom suhozida, do privatnih pothvata
koji su preobrazili cijeli jedan grad (čudesne D-marine i hotela
u uvali Mandalina u Šibeniku) ili velikih inženjerskih ideja
poput luke Gaženica, u Bašićevu radu ne može se ne primijetiti
sjajno kombiniranje dalmatinske tradicije sa suvremenim
materijalima i tehnikama, vrlo uspješno miješanje komunalnog i
komercijalnog, ali s nevjerojatnim osjećajem za javni prostor i
interes.
Za ovu priliku Bašić je predstavio projekte ‘Vrata
Zadra’, ‘Šibenska okomica’ i ‘Splitorina’, uz napomenu
da je koautor posljednjeg splitski arhitekt Neno
Mikulandra: o svakome nam je Bašić kazao ponešto, no
najprije smo ga upitali da pojasni sam pojam i ideju
‘Dalmapolisa’.
‘To je autentični neologizam koja označava novu urbanu, gospodarsku i društveno političku formaciju, a koju generiraju oslobođene kohezivne silnice između triju dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita. Radi se o superponiranju triju nodalnih regija u novi urbani sustav, koji proizvodi kohezivna sila oslobođena izgradnjom autoputa A1, a koja čvorove Zadar 2, Šibenik i Dugopolje svodi na vremensku distancu od prosječnih tridesetak minuta vožnje, što je u metropolitanskim relacijama savladiva i prihvatljiva distanca’, kaže Bašić.

Hrvatsku, kaže Bašić, oblikuju dva prirodna i kulturna
identiteta – kontinentalni i primorski, srednjoeuropski
i jadranski – pa bi urbani bipolaritet predstavljao organičko
uravnoteženje njezinog primarnog urbanog sustava. Između dvaju
polova, Zagreba kao kontinentalne metropole i Dalmapolisa kao
jadranske metropole, stvorila bi se snažna os oko koje će se, u
razvojnom skladu, okretati cijela Hrvatska.

‘Onima kojima će se učiniti da su ovi projekti neostvarivi,
utopistički ili megalomanski, moram reći da su sve moje ideje, a
bilo ih je mnogo koje su u početku gledane s podozrenjem i u koje
ni sam nisam do kraja vjerovao, u konačnici ostvarene ili su na
putu realizacije. Pritom je za mene sasvim nevažno što su mojom
brazdom često nastavljali orati neki drugi ljudi. Tako su i
projekti koje danas predstavljamo poput odapetih strijela, koje
više nitko ne može vratiti u tobolac. Oni neumitno putuju k
svojem odredištu, ostaje samo pitanje kojom će putanjom i za
koliko vremena dosegnuti svoj cilj’, predviđa ovaj slavni
hrvatski arhitekt.
Razradu Šibenske okomice i Splitorinu, ako i cjelovitu priču o “Dalmapolisu” pronaći ćete u izvornom članku autora Davora Petranovića a mi ćemo prenijeti samo dio vezan uz Zadar, Vrata Zadra.
Vrata Zadra
Nakon godina obilježenih uspješnim rastom, Zadar se postupno okreće kvalitativnom razvitku. Nagovještaj tog usmjerenja i njegov najbolji reprezentant, projekt je simboličkog imena – Vrata Zadra. Vrata Zadra najznačajniji je i najintrigantniji zadarski iskorak prema postupnoj, ali sveobuhvatnoj urbanoj rekvalifikaciji.
Ovaj projekt fokusiran je na područje Ravnica i utvrde Forte, zapušteni i podiskorišteni prostor iznimno velikog potencijala, koji se želi rekvalificirati i promovirati u suvremeno predvorje povijesnoga grada.
Predlažući rekonstrukciju fortifikacijskog sustava kanala i povratak izvornog urbanog identiteta utvrđenog grada – kamenog broda, projekt svojim prostornim i programskim smjernicama afirmira novo gledanje na buduću zaštitu i razvitak povijesnog Poluotoka, ali i Zadra u cjelini.



