#savjetnik
Servo upravljači: Zašto dolazi do kvarova?
Tehničkog savjetnika u Hrvatskom autoklubu Marina Moravu pitali smo o problemima koji se javljaju sa servom upravljača u automobilima. Prestanak rada servo uređaja na vozilu u toku vožnje može biti neugodan doživljaj koji ostavlja osjećaj kao da se upravljač ne može okretati.
Nastala neispravnost na upravljačkom mehanizmu može uzrokovati kobne posljedice s nemogućnošću upravljanja vozilom tijekom vožnje zbog mogućih nastalih problema na vezi između kola upravljača i kotača. Kretanje neupravljivog vozila može sve sudionike u prometu dovesti u životnu opasnost uz moguće brojne materijalne štete.
Definitivno se radi o ključnom mehanizmu na vozilu i obaveza je da se isti temeljito pregledava u sklopu obveznog tehničkog pregleda na potencijalne neispravnosti u smislu vidljivih oštećenja ili povećane istrošenosti na određenom sklopu upravljačkog mehanizma i ostalih mogućih nepravilnosti koje mogu biti prisutne na upravljačkom mehanizmu.
Servo upravljanje nam olakšava zakretanje upravljačkih kotača prilikom okretanja obruča upravljača, dok zakrećemo upravljač u mjestu ili prilikom pokretanja vozila pri malim brzinama pa prema tome nam servo uređaj olakšava fizički okretati obruč upravljača. To omogućuje lakše upravljanje s vozilom za veći komfor i manje zamaranje vozača te brže reakcije što povećava razinu sigurnosti bržim izbjegavanjem neželjenih događaja u kontekstu bržeg zaobilaženja iznenadnih prepreka tijekom sporije vožnje.
U osnovi prvi servo uređaji za upravljače su bazirani na hidrauličkom prijenosu, a najčešći problemi koji bi se događali su oni koji općenito prate hidrauličke prijenosnike:
Otkazivanje pogonskog remena za pogon hidrauličke pumpe,
preventiva može pomoći kontroliranjem stanja remena i primjena
intervalne zamijene remena.
Otkazivanje hidrauličke pumpe, najčešće ju uzrokuje niska razina
ulja u hidraulici, unos nečistoća iz okoline prilikom popravak, a
preporuka je kontrolirati redovito razinu ulja servo upravljača i
paziti da se kod otvorenog sustava ne unese nečistoća.
Pucanje hidrauličkih crijeva (najčešće zbog starosti gumenih
crijeva ili nepravilno položena hidraulička crijeva)
Neispravne gumene manžete ili brtvenice koje štite upravljački
mehanizam letve upravljača od ulaska vode ili prljavštine iz
okoline, koje se preventivno ne zamijene, rezultiraju skupocjenim
popravcima zbog propuštanja hidrauličkog ulja na tim mjestima. To
se događa zbog korozije ili abrazije klipa i brtvi zbog ulaska
nečistoće iz okoline.
Udarna opterećenja na upravljački mehanizam izazvanih lošim
stanjem cestovne infrastrukture mogu utjecati na puštanje ulja.
Kod današnjih osobnih vozila hidraulika je postala prošlost. Kod novih servo uređaja prednost su dobili elektromotri slične veličine kao elektromotor za brisač stakla. Oni osiguravaju ujednačeno i lagano okretanje upravljača. Električni servo upravljač stvorio je niz prednosti poput manjeg broja potrebnih sastavnih dijelova, on osigurava manju masu uređaja, moguće je uređaj uključiti po potrebi što vozila čini štedljivijima, dijagnostika servo uređaja je moguća s dijagnostičkim uređajem, a i jeftiniji su u proizvodnji. Zvuči idealno, ali nažalost u praksi i ovi sustavi mogu zakazati u radu i imaju svoje nedostatke u odnosu na hidrauličke servo uređaje:
Zakazivanje kod elektro upravljanja često nastupa naglo, a kod
hidraulike upravljač najčešće može imati određenu najavu
nastupanja problema pa upravljač polako postaje sve teži zbog
nedostatka ulja ili proklizavanja remena ili slabijeg tlaka uljne
pumpe.
Električni servo upravljač je jedan od većih električnih trošila
na vozilu i povećava broj ciklusa punjenja i pražnjenja
akumulatora te više opterećuje generator za punjenje akumulatora.
Servo upravljač je ovisan o ispravnom akumulatoru, generatoru i
pogonskom remenu generatora koji znaju često otkazati,
pogotovo u kombinaciji s brojnom dodatnom električnom opremom kod
današnjih vozila. Nasuprot tome, hidraulična pumpa može s
pogonskim remenom biti neovisan uređaj od generatora i
akumulatora.
Nastale neispravnosti na električnom servo upravljaču većinom se
javljaju uz otežano upravljanje s kolom upravljača i većinom se
uključi ikonica na kontrolnoj ploči crvene ili narančaste boje
koja općenito javlja da je nešto neispravno s upravljačem i
potrebno je priključiti vozilo na dijagnostički uređaj u servisu.
Bez uređaja nije lako dijagnosticirati neispravnost dok se kod
hidraulike većinom problemi javljaju na mjesta propuštanja ulja.
Često je moguće doliti ulje kako bi proradio upravljač i
nastaviti vožnju.
Većina proizvođača ne nudi rezervne dijelove za električne
upravljačke mehanizme, a često je razlog sigurnost u prometu, sve
s ciljem kako bi se izbjegli potencijalno nestručni popravci na
upravljačkom mehanizmu koji bi mogli utjecati na smanjenu
upravljivost vozila. Proizvođač zahtijeva zamjenu cijelog sklopa
stupa upravljača ili letve upravljača što nam znatno može
povisiti cijenu popravka dok je za hidraulične sustave uglavnom
lakše pronaći pojedinačne rezervne dijelove u specijaliziranim
servisima za održavanje hidrauličkih prijenosnika.
Uglavnom, treba uvažiti svaku nastalu promjenu na upravljaču koja nije bila prije prisutna i obratiti se servisu kako bi se pregledalo vozilo i kako bi se izolirao nastali problem s ciljem izbjegavanja potencijalne neispravnosti, koja možda može utjecati na smanjenju ili potpunu neupravljivost vozila.
Izdvojeno
-
Nema sumnje da je retinol jedan od najučinkovitijih sredstava za borbu protiv bora i znakova starenja kože. Taj skup sintetičkih molekula dobivenih iz vitamina A, sveti je gral pomlađujućih sastojaka - pomlađuje, obnavljaja strukturu i kvalitetu kože, zaglađuje bore, smanjuje hiperpigmentacijske mrlje, ublažava akne…
-
Hrvatska je u 2024. bila među deset ''najguglanijih'' odredišta za putovanja, odnosno na 10. mjestu, dok je na prvom Turska, objavio je globalni magazin Conde Nast Traveler prema redovnom istraživanju i podacima Googlea o pretraživanju odredišta za putovanja u proteklih 12 mjeseci.
-
Predsjednička kandidatkinja Ivana Kekin rekla je u petak kako sumnja da iza difamacijskih objava protiv nje stoje neke političke stranke, a među autorima dezinformacija navela je Dominika Alpeza, Dejana Kljajića i Vinka Kojundžića, najavivši da će Kojundžića tužiti zbog širenja laži.
-
Premijer Andrej Plenković u petak je pozvao stranku Možemo! i njihovu predsjedničku kandidatkinju Ivanu Kekin da se smire i prestanu histerizirati jer se nikakva HDZ-ova nevidljiva ruka njima ne bavi na način na koji 'možemovci' sugeriraju u svojim objavama.
Reci što misliš!