#održivost

Europski put ka održivijem transportu, a time i održivijem turizmu

pexels.com

Novoimenovani povjerenik Europske unije za promet ističe kako su prijevoz i turizam dva ključna stupa održive konkurentnosti bloka te smatra da je važno poboljšanje željezničke infrastrukture.

Unija je namijenila značajan iznos za ulaganja u željezničke
projekte, a nudi i program DiscoverEU kojim mlade potiče na
putovanja vlakom.

Novoimenovani povjerenik Europske unije za održivi promet i
turizam, Apostolos Tzitzikostas, nakon trosatnog saslušanja s
TRAN odborom Europskog parlamenta početkom studenoga, službeno je
potvrđen na petogodišnji mandat.

Budući povjerenik podržava stavove predsjednice Komisije Ursule
von der Leyen koja smatra da bi elektromobilnost trebala
dugoročno smanjiti emisije iz prometnog sektora. Izjavio je i
kako će podržati mjere Zelenog plana za cestovni, zračni,
pomorski i željeznički promet, no u detalje nije ulazio.

Održivi turizam

Govoreći o značaju turizma, Tzitzikostas je istaknuo kako je
Europa vodeća svjetska turistička destinacija te da je turizam
glavni pokretač gospodarskog rasta, zapošljavanja i društvene
kohezije regije.

“Naš je cilj poboljšati održivost turizma kako bismo osigurali
njegov kontinuirani razvoj i privlačnost”, naveo je ističući da
je Europa dom za više od tri milijuna aktivnih malih i srednjih
turističkih poduzeća, od kojih su mnoga obiteljska te djeluju u
sektorima kao što su ugostiteljstvo, usluge putovanja i
transport.

Iznio je planove za suradnju s lokalnim vlastima na izradi
sveobuhvatne strategije za održivi turizam, s fokusom na potporu
poduzećima, zaštitu okoliša i dobrobit zajednica.

Što se tiče financiranja za tvrtke u turističkom sektoru od
strane Unije koje trenutno iznosi 15 milijardi eura, Tzitzikostas
je obećao zagovarati povećanje proračuna i olakšati pristup
pojednostavljivanjem procedura.

Svoje obraćanje je zaključio osvrtom na poziv predsjednice
Europske komisije na novi plan za održivu konkurentnost, ističući
da su “prijevoz i turizam dva ključna stupa”.

Međueuropska prometna mreža

Središnja točka njegova govora bila je Međueuropska prometna
mreža koja obuhvaća preko 243.000 kilometara brze željeznice.
Kazao je da je poboljšanje željezničke infrastrukture ključno
zbog ekoloških prednosti i naglasio pozicioniranje vlakova kao
središnjeg elementa u europskom prometnom sustavu.

Najavio je planove uvođenja sveobuhvatne inicijative za
povezivanje prijestolnica i velikih europskih gradova sljedeće
godine, s ciljem jačanja ukupne željezničke povezanosti i
osiguravanja da niti jedna regija ne bude isključena. Smatra kako
bi dovršenje mreže olakšalo bolju integraciju država članica i
poduprlo buduća proširenja koja uključuju Ukrajinu, Moldaviju i
zapadni Balkan.

Otkrio je i planove o digitalnom rezervacijskom sustavu za
putovanje vlakom te najavio da će do 2025. biti dostupan
jedinstveni sustav kupovine karata koji će putnicima u jednoj
transakciji omogućiti kombiniranje različitih načina prijevoza,
poput zrakoplova i željeznice.

Rail Europe se širi u Hrvatsku

Nedavno je objavljeno kako Rail Europe (globalna tehnološka
tvrtka za putovanja i brend za rezerviranje vlakova u Europi)
proširuje B2B mrežu u Hrvatsku čime poboljšava povezanost srednje
i istočne Europe. Ovaj strateški potez putničkim agencijama
omogućava rezervaciju putovanja u i iz Hrvatske koristeći ÖBB
međunarodne usluge.

Budući da je Hrvatska sada dio portfelja, Rail Europe nudi
besprijekorno iskustvo putovanja željeznicom diljem regije,
omogućujući putnicima da istražuju zadivljujuće krajolike,
prekrasne plaže i bogatu kulturnu baštinu zemlje, navode iz
tvrtke.

Ovo proširenje također nudi veću fleksibilnost za prekogranična
putovanja vlakom, omogućujući istraživanje više odredišta u
kontinentalnoj, srednjoj i istočnoj Europi, uključujući ÖBB-ove
popularne noćne vlakove.

Kupci se sada, primjerice, mogu jednostavno povezati žele li
putovati iz Beča u Split. Ili u Zagreb s Euronightom i iz Pariza,
Londona, Amsterdama ili Barcelone, u Zagreb koristeći Rail Europe
značajku više inventara.

U Portugalu uveden Green Rail Pass

Portugal je uveo mjesečnu željezničku kartu od 20 eura koja je
znatno jeftinija od nekih ekvivalentnih shema u drugim europskim
zemljama.

Novu povoljnu mjesečnu kartu najavio je portugalski premijer u
kolovozu, a putnicima omogućava korištenje gotovo svih gradskih,
regionalnih, međuregionalnih i međugradskih usluga kojima
upravlja željeznička tvrtka u državnom vlasništvu. Propusnicu je
nedavno odobrilo portugalsko Vijeće ministara.

Nova karta košta manje od pola cijene prethodne neograničene
mjesečne propusnice za željeznicu od 49 eura koja je uvedena
prošle godine i koja pokriva sve regionalne vlakove. Također je
duplo jeftinija od drugih sličnih europskih karata za nacionalni
prijevoz poput Deutschlandticket-a koja će 2025. porasti s 49 na
58 eura.

Međutim, vrhunski nagibni Alfa Pendular vlakovi velike brzine
neće biti uključeni u ovu ponudu koja ne vrijedi niti za druge
oblike javnog prijevoza – poput metroa ili sustava lake
željeznice.

Nisu ipak svi zadovoljni idejom koja stoji iza nove željezničke
propusnice. Radnička komisija CP-a kaže da će to biti financijska
katastrofa za željezničku tvrtku u državnom vlasništvu te kako će
otkriti njezin nedostatak kapaciteta da odgovori na očekivano
povećanje potražnje.

Portugalski premijer s druge strane uvjerava javnost kako je
inicijativa dio šireg plana zelene mobilnosti zemlje koji ima za
cilj olakšati korištenje održivog prijevoza.

Što poduzima ostatak Europe?

Njemačka je u travnju prošle godine uvela popularni
Deutschlandticket od 49 eura koji putnicima omogućuje
neograničeno putovanje unutar mjesec dana na regionalnim uslugama
diljem željezničke mreže u zemlji, što je dovelo do značajnog
porasta broja putnika u željezničkom prijevozu tijekom prva dva
mjeseca nakon pokretanja.

Ovo se smatra najvećom reformom javnog prijevoza u njemačkoj
povijesti, no i u ovom se slučaju postavljaju pitanja o
dugoročnoj financijskoj isplativosti propusnice. Stoga ne čudi
kako će cijena ove karte nagodinu porasti, iako za samo devet
eura.

Francuska je ove godine pokrenula mjesečni France Pass, no
dostupan je samo građanima Francuske do 27 godina i ne uključuje
brze TGV vlakove niti regiju Ile-de-France.

U Austriji je Klimaticket od 1095 eura prihvatljiv u svim javnim
prijevozima diljem zemlje tijekom jedne godine. Postoje također
snižene cijene za putnike mlađe od 25 i starije od 65 godina, kao
i za osobe s invaliditetom. Kome ne treba karta za cijelu zemlju,
postoje i regionalne klimatske karte koje vrijede u jednoj ili
više pokrajina.

Mađarska nudi sličnu shemu kroz dvije vrste putnih karata.
Nacionalna propusnica omogućuje korištenje svih autobusnih i
željezničkih linija u državi kojima upravljaju željezničke
kompanije MÁV-START, MÁV-HÉV i GYSEV, kao i usluge autobusne
kompanije Volánbusz. Košta oko 49 eura za mjesec dana, dok
studenti imaju pravo na cijenu sniženu čak 90 posto.

Mađarska je također uvela županijske putne kartice koje omogućuju
korištenje autobusnih i željezničkih usluga u jednoj od 19
županija u zemlji za oko 25 eura.

Ulaganja u održivu infrastrukturu

Željeznica sve više dobiva na važnosti što pokazuje i činjenica
da Europska unija konstantno ulaže u održivu prometnu
infrastrukturu. U srpnju je Europska komisija objavila da će
izdvojiti više od 7 milijardi eura za 134 prometna projekta
diljem bloka kako bi se olakšalo postizanje klimatskih ciljeva
bloka i unaprijedile prometne mreže.

Bespovratna sredstva dodijelit će se iz Instrumenta za
povezivanje Europe (Connecting Europe Facility – CEF),
instrumenta za strateška ulaganja u infrastrukturu. Ovo je
najveći poziv u okviru trenutnog programa CEF Transport.

Otprilike 83 posto sredstava podržat će projekte koji ostvaruju
klimatske ciljeve Unije, poboljšavajući i modernizirajući mrežu
željeznica, unutarnjih plovnih putova i pomorskih ruta duž
transeuropske prometne (TEN-T) mreže. Željeznički projekti dobit
će 80 posto od predviđenih sedam milijardi. Revidirana TEN-T
Uredba stupila je na snagu 18. srpnja.

Financirat će se veliki projekti za poboljšanje prekograničnih
željezničkih veza duž glavne mreže TEN-T – u baltičkim državama
članicama (Rail Baltica), između Francuske i Italije
(Lyon-Torino), te između Danske i Njemačke (tunel Fehmarnbelt).

Povratak vlakova na velika vrata

Zahvaljujući brojnim inicijativama, putovanje vlakom u Europi
postaje praktičnije i održivije. Stupili su na snagu i novi
propisi za TEN-T u cilju poboljšanja željezničke povezanosti i
ekološki prihvatljivijih putovanja što znači bolje i učinkovitije
željezničke usluge diljem kontinenta.

Akcijski plan za jačanje međugradskih i prekograničnih putničkih
željezničkih usluga ključni je dio tih napora. Cilj mu je
udvostručiti željeznički promet velikih brzina do 2030. i
utrostručiti ga do 2050.

Pokrenut 2021. godine, ovaj plan usmjeren je na uklanjanje
prepreka, poboljšanje interoperabilnosti, modernizaciju putničke
željezničke infrastrukture i poboljšanje kvalitete usluga u
zemljama bloka.

Kako bi dodatno podržala prekogranična putovanja, Europska
komisija je najavila potporu za deset pilot projekata za jačanje
prekograničnih željezničkih usluga. To će poboljšati željezničke
veze među članicama Unije i učiniti putovanje bržim, lakšim i
pristupačnijim.

Vrijedi spomenuti i kako mladi putnici imaju koristi od programa
DiscoverEU koji im svake godine nudi besplatne karte za
istraživanje Europe željeznicom. Program potiče kulturnu razmjenu
i ističe ekološke prednosti putovanja vlakom.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail desk@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest