Sci-Tech

Može li postati još veći?

Ima li Facebook još prostora za rast?

Ima li Facebook još prostora za rast?

Facebook je prošlog tjedna objavio da je dostigao broj korisnika od jednu milijardu. Ni jedna druga društvena mreža nije ni blizu tom broju, no nakon poprilično neuspješnog izlaska na burzu, postavlja se pitanje: Može li Facebook postati još veći?

Jedna milijarda je ogroman broj, no imati toliko aktivnih korisnika - primijetite da Facebook ne broji sve korisničke račune, kojih je mnogo više, već samo one koji se aktivno koriste - još je impresivnije kad se sjetite da, prema posljednjim procjenama tvrtke Pingdom, svega 2,1 milijarda ljudi ima pristup internetu.

Gotovo cijela Afrika i veliki dijelovi Azije te Južne Amerike još muče muku s osnovnim životnim potrebama, a internet je tamo luksuz koji si mogu priuštiti samo rijetki. To znači da Facebook zapravo koristi gotovo polovica svih korisnika interneta.

No budući da je oko 922 milijuna korisnika interneta u Aziji, gdje uglavnom vrijede neka druga pravila i koriste se neki drugi servisi (čak ni veliki Google nije osobito uspješan u Kini, gdje ga debelo šiša tražilica Baidu), ispada da je Facebook zapravo već osvojio sva tržišta koja je mogao osvojiti.

Primjerice, u Kini je Facebook de facto zabranjen još od 2009. i iako je unatoč tome uspio prikupiti 63,5 milijuna korisnika koji su nekako zaobišli veliki kineski firewall, daljnji napredak u toj zemlji bit će za Facebook izuzetno težak. Drugim riječima, Facebook ne može još dugo eksplozivno rasti, a neku buduću brojku od 1,5 milijardi ili čak 2 milijarde korisnika bit će jako teško 'navući'.

S druge strane, Facebook je ove godine doživio i svoj prvi veliki neuspjeh - nakon inicijalne javne ponude u svibnju, u kojoj su prema mišljenju nekih Facebook i financijske institucije koje su stajale iza IPO-a zaribali male ulagače, cijena dionice Facebooka strmoglavila se na razinu ispod 20 dolara. To je gotovo dvostruko niže od početnih 38 dolara i poprilično razočaranje za one koji su mislili da će, poput Googleove, dionica Facebooka jurnuti na više razine.

To u ovom trenutku ne znači puno za Facebook i njegove korisnike jer investitori u tu mrežu još uvijek imaju ogromno povjerenje, a suosnivač Mark Zuckerberg i dalje samouvjereno određuje svaki novi Facebookov korak. No ako financijski pokazatelji Facebooka u idućih godinu-dvije budu slabili, možda će i Mark morati popustiti željama investitora i uvesti, primjerice, više reklama, što bi možda donijelo i više novca, ali bi mnoge korisnike dovoljno iživciralo da počnu tražiti alternative.

Kad jednom dođete na vrh, jedini put jest prema dolje, kaže poslovica, no Google je pokazao da to ne mora biti tako. Šireći se na druga područja - mobilni operativni sustav Android, kupovina YouTubea i Motorole te ogromna ulaganja u Google Maps samo su neki primjeri - najveći svjetski pretraživač ostao je relevantan godinama nakon što je postao najveća internetska kompanija.

Facebook je napravio fantastičnu platformu za društveno umrežavanje, no u nemogućnosti daljeg agresivnog širenja, uskoro će morati početi smišljati nove načine monetizacije te platforme ili, pak, skrenuti u sasvim nove, neistražene vode.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.