
Vlada je na sjednici u četvrtak donijela odluku o prihvaćanju Poslovnog i financijskog restrukturiranja cestovnog sektora, a kao uvod u reformu cestovnog sustava predviđeno je povećanje cijena cestarina na autocestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC) za 5 posto.
Pojašnjavajući takvu odluku, resorni ministar Oleg Butković
podsjetio je da hrvatski cestovni sektor karakterizira visoka
zaduženost i nemogućnost otplate kreditnih obveza.
“Ukupna zaduženost sektora iznosi 5,2 milijarde eura ili
približno 39 milijardi kuna, od čega samo ove godine na naplatu
dolazi 1,14 milijardi eura ili 7,8 milijardi kuna. Ukupni dug
ovog sektora čini nešto više od 13,5 posto ukupnog javnog duga
države. Uz postojeće prihode, koji su u 2016. prema 2015. rasli
za 7 posto, nije moguće isplaćivati kreditne obveze idućih 5
godina”, kazao je Butković, ističući da se restrukturiranjem 13,5
posto ukupnog duga države stvaraju i uvjeti ukupne fiskalne
konsolidacije i makroekonomske stabilnosti države.
Pojasnio je kako se tom modelu restrukturiranja pristupilo kako
bi se izbjeglo koncesioniranje ili privatizaciju autocesta, kao i
nekontrolirano povećanje cijena cestarina od strane privatnih
koncesionara.
Reformu će, podsjetio je, podržati i Svjetska banka izdavanjem
jamstva koje će Hrvatska koristiti prilikom refinanciranja ili
reprogramiranja duga cestovnog sektora.
Butković je kazao da je reforma podijeljena u tri područja. Prvo
je upravljanje sektorom, drugo je planiranje, financiranje i
provedba investicija, a treće je upravljanja i poslovanje
poduzeća.
“Osnovni cilj reforme je dugoročna stabilnost cestovnog sektora,
što će se postići ograničavanjem budućih zaduživanja,
optimizacijom poslovanja cestovnih tvrtki te povećanjem prihoda,
sigurnosti prometa i ekoloških standarda cestovnog sektora te
standardizacijom planiranju investicija te održavanja na svim
razinama cestovnog sektora, od autocesta, državnih, županijskih i
ostalih cesta”, istaknuo je.
Reforma će se najvećim dijelom provesti u 2017. i 2018.
godine, a cjelokupna bi reforma trebala biti dovršena 2020.
godine, implementacijom novog, unaprijeđenog sustava naplate
cestarina.
No, najavio je Butković, “restrukturiranju ovog sektora prethodi
usklađenje cijena cestarina od 1. travnja ove godine HAC-a za 5
posto s cijenama cestarine ARZ-a, čime će cestarina nacionalnih
koncesionara i dalje biti manja približno 15 posto niža od
cestarina privatnih koncesionira”.
Reforma predviđa i spajanje HAC-a, HAC-ONC-a i “Autoceste
Rijeka-Zagerb (ARZ), ali i sezonsko povećanje cijena cestarina.
Tim pristupom nije potrebno provoditi privatizaciju sektora, a
dugoročno se rješava problem cestovnog sektora, rekao je
Butković, dodajući da je plan odobrila i europska uprava za
zaštitu tržišnog natjecanja.
“Neprovođenjem ovog programa sektor se izlaže opasnosti potpunog
gubitka likvidnosti i nemogućnosti otplata kreditnih obveza, što
bi polučilo značajne negativne ekonomske učinek u državi”,
zaključio je Butković.
Ministar financija Zdravko Marić je, pak, kazao kako je prosječna
ročnost duga tog sektora 3,5 godine, odnosno da gotovo tri
četvrtine ukupnog duga dospijeva ove i u iduće tri godine.
Uz to, plan je unaprijediti i samu financijsku strukturu duga u
smislu snižavanja troška, jer manji dio duga čine obveze prema
multilateranim fianncijskim institucijama, a većina su
komercijalni bankarski dug.
“U tom imamo veliku podršku Svjetske banke i EBRD-a i računamo da
ćemo u drugoj polovini godine biti sposobni za tu transakciju”,
zaključio je Marić.



