
'Smatram da ministar koji vodi bilo koje ministarstvo jednostavno ne može biti odgovoran za eventualne nepravilnosti, nezakonitosti odnosno kriminalne radnje u javnim poduzećima koja djeluju u njegovu resoru', kazao je za Globus
Ministar mora, prometa i infrastrukture, Božidar Kalmeta, kojega već tjednima mediji, javnost i politički protivnici pozivaju na odgovornost zbog silnih afera u njegovu resoru, odlučno pobija sve optužbe. U intervjuu za Globus otkrio je kako se nosi sa činjenicom da se svakodnevno u kontekstu afera spominje njegovo ime.
‘Podsjetio bih na činjenicu da sam u prvom mandatu, od 2004. do 2007., bio na čelu jednog zaista ogromnog ministarstva koje se zvalo Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka. Ono je pokrivalo širok raspon nadležnosti i djelatnosti od turizma i telekomunikacija do povratka izbjeglica, obnove kuća i regionalnog razvoja, od mora i pomorstva do svih vidova prometa. U Vladi koja je formirana nakon izbora 2007. preuzeo sam aktualno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. U oba se slučaja dakle radi o ministarstvima koja pokrivaju iznimno širok raspon nadležnosti. Međutim, smatram da ministar koji vodi bilo koje ministarstvo jednostavno ne može biti odgovoran za eventualne nepravilnosti, nezakonitosti odnosno kriminalne radnje u javnim poduzećima koja djeluju u njegovu resoru’, kazao je za Globus.
‘To konkretno znači da svaka pojedina tvrtka, temeljem zakonskih propisa, odgovara za svoje poslovanje, i to bez obzira na strukturu vlasništva, privatno ili državno. Organi upravljanja pojedine tvrtke odgovorne su za poštivanje zakona i svih drugih normativnih propisa. Stoga bilo kakvo miješanje razina upravnih nadležnosti i odgovornosti članova Vlade s upravljačkim i zakonskim odgovornostima čelnih ljudi trgovačkih društava nema nikakvu podlogu ni u sferi političke odgovornosti’.
Ministar radi isključivo u okviru zakona i zakonom propisanih ovlasti. Sve da i hoće, ne može na taj način nadzirati da otkriva eventualne lopove ili bilo kakva kaznena djela što su počinjena u javnim poduzećima, smatra Kalmeta.
‘Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ima u nadležnosti desetke javnih poduzeća i javnih ustanova – oko 60. Sva ta poduzeća imaju svoje uprave i nadzorne odbore. U tim poduzećima postoje mehanizmi rada, ali i kontrola, revizija poslovanja itd, te sustavi odgovornosti propisani zakonima. A ako u nekom javnom poduzeću dođe do počinjenja kaznenog djela, za otkrivanje i progon počinitelja nadležni su mjerodavni državni organi, a ne ministar, odnosno ministarstvo. A još manje Vlada.
Kad bismo prihvatili princip tzv. zapovjedne odgovornosti, to bi značilo da za bilo što što se dogodi u bilo kojem segmentu koji se nalazi u resoru nekog ministra, ili za bilo koga, odgovoran mora biti taj ministar. Ja takav stav o zapovjednoj odgovornosti jednostavno ne prihvaćam’, zaključuje.



