Hrvatske željeznice

HŽ kreće u restrukturiranje, do kraja godine 2.700 radnika manje

Iz Hrvatskih željeznica do
kraja godine otići će 2.700 ljudi. Smanjenje zaposlenih dio je programa
restrukturiranja društava HŽ Holdinga predstavljenog u Ministarstvu
pomorstva, prometa i infrastrukture. Za resornog ministra i čelne ljude
HŽ-ovih tvrtki to je tek jedan od preduvjeta za konkuretniji sustav, no
sindikati poručuju – višak je nerealan.

2700 zaposlenih prvi će platiti cijenu pripreme
Hrvatskih željeznica za 1. srpnja sljedeće godine i dolazak konkurencije
s liberalizacijom tržišta željezničkih usluga. No, ministar Siniša
Hajdaš Dončić poručuje, to je tek jedan dio sveobuhvatnog i nužnog
programa restukturiranja.

“Dakle, neću reći da je pet do dvanaest nego je dvanaest i pet za
završetak procesa restrukturiranja Hrvatskih željeznica”, rekao je
Hajdaš Dončić.

Restrukturiranjem se planira gašenje Vuče vlakova. Infrastruktura i
Putnički prijevoz ostaju u vlasništvu države, a Cargo se priprema za
privatizaciju i povezivanje sa strateškim partnerom u regionalnoj mreži.
Konačni cilj programa, koji je nakon dvije odbijenice Upravi HŽ-a
ministarstvo prihvatilo, je konkurentnija željeznica kojom će voziti
novi vlakovi. Vozni park prosječno je star 30 godina, vožnja od Zagreba
do Splita traje osam sati. “Za dovođenje pruga u prije ratno stanje
treba 10 milijardi kuna”, ističe čelnik Infrastrukture Darko Peričić.
Plan ušteda od 150 milijuna kuna znači i povlačenje iz komercijalnih
prostora, poput zagrebačkog Glavnog kolodvora. No, i ministar i šef HŽ-a
Rene Valčić svjesni su najvećih rezova.

“Do konca ove godine, odnosno do početka sljedeće govorimo o 2.700
osoba koje izlaze iz društva HŽ Holdinga i ovisnih društava”, najavio je
Hajdaš Dončić.

“Situacija je takva da mi u odnosu na Europu imamo 2,5 zaposlena po
kilometru pruge. Zapadna Europa ima jednog zaposlenog po kilometru, a
ako se mi spustimo ispod dva zaposlena to će biti zadovoljavajuće s
obzirom da su potrebna i velika ulaganja”, ističe Valčić.

U Sindikatu željezničara slažu se da je dosta vremena izgubljeno
lošim gospodarenjem pa pozdravljaju gašenje nerentabilnih dijelova HŽ-a.
No prije investicija a onda programa zbrinjavanja realnog viška ljudi,
Ivan Forgač kaže za otkaze ne žele čuti.

“Ukoliko bi se došlo do toga da se ljudi otpuštaju na onim mjestima
gdje tehnološki to nije opravdano, a da ne govorimo ako bude otpuštanja
bez socijalnih prava, naravno da će sindikat reagirati i pokrenuti
sindikalne akcije”, rekao je Forgač.

I u Sindikatu prometnika vlakova spremni su na prosvjede, tvrdeći da
ovakvim programom do 2016. željeznice neće do priželjkivanog tržišnog
kolača.

“Zašto neće polučiti rezultate? Zato što su ovi jadnici izvršavali
zadatak koji im je dao ministar, a ministar im je dao zadatak bez
strategije prometnog razvitka Republike Hrvatske”, rekao je tajnik
Sindikata prometnika vlakova Anto Iličić.

No, i čelnici Holdinga kao i ministar najavljuju svjetliju budućnost
gubitašu. Za investicije, ali i otpremnine trebat će 180 do 200 milijuna
eura kredita EBRD-a i Svjetske banke. Dio novca već je dogovoren.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest