
Troškovi tzv. shippinga koje plati potrošač često nadmašuju stvarnu cijenu usluge dostave
Zastupnica u Europskom parlamentu i zamjenska članica Odbora za unutarnje
tržište i zaštitu potrošača Biljana Borzan (SDP) je uputila pitanje Europskoj
komisiji o boljoj regulaciji internet kupovine s ciljem gospodarskog rasta i
zaštite potrošača, posebice u pogledu troškova dostave.
Prema istraživanjima Europske komisije, povećanje on-line trgovine s
trenutačnih 5% na 15% bi značilo siguran rast BDP-a na razini Unije za 1,7%.
Oko 60 posto građana EU preferira on-line trgovinu jer određene proizvode ne
mogu naći na teritoriju svoje države članice, a uz to, internet kupovina je
često jeftinija opcija.
Međutim, situacija u EU je takva da se nema preduvjeta za kvalitetan razvoj
digitalnog tržišta. Za početak, digitalno tržište EU je regulirano sa 28
zakonskih akata. Sam kandidat za povjerenika Andras Ansip je prilikom
saslušanja rekao da treba stvoriti jedinstvenu i pojednostavljenu regulaciju.
Podaci iz 2010. godine pokazuju kako čak 74% trgovaca nije prodavalo svoje
proizvode po drugim državama članicama EU. Samo 14% malih i srednjih poduzeća
koristi e-trgovinu.
“Postoji jako velik prostor za
gospodarski rast koji nam otvara mogućnost kvalitetno reguliranog digitalnog
tržišta. Nužno je raditi na obrazovanju trgovaca i potrošača, informirati ih o
mogućnostima i pravima kako bi se osjećali sigurno i kako bi im bilo isplativo
koristiti alate digitalnog doba. Tu ključnu ulogu mora odigrati Europska
komisija!”, kazala je Borzan.
S druge strane, zbog fragmentiranog tržišta i visokih troškova dostave, 25%
Europljana ne može kupovati proizvode putem interneta. Troškovi dostave
se često predstavljaju kao nužan razlog za povećanje cijene proizvoda. Međutim,
ostavljaju jako puno prostora za nelogičnosti i manipulaciju što od strane
trgovca, što od strane kompanija za dostavu.
“Imamo primjere gdje je dostava
paketa od 2 kg unutar Njemačke za rutu od 600 km oko 7 EUR, a dostava iz
Njemačke u Nizozemsku za rutu od 40 km oko 17 EUR”, komentira Borzan.
Troškovi tzv. shippinga koje plati potrošač često nadmašuju stvarnu cijenu
usluge dostave i to za nekoliko puta. Varanje potrošača je posebice izraženo
ako je riječ o velikim kompanijama koje zbog količine imaju jako male troškove
dostave po prodanom primjerku.
“Zajedničko tržište nema prekidač
koji se uključi ili isključi ovisno o volji pružatelja usluga. Svi potrošači
moraju imati poštene uvjete za internet kupovinu neovisno o mjestu
stanovanja!”, naglasila je Borzan.



