
Premda je formiranje Plenkovićeve Vlade prošlo
relativno brzo, HDZ-ovi planovi sveobuhvatne porezne reforme najavljeni
za početak iduće godine teško će se ostvariti. Naime, do kraja godine
ostalo je tek dva i pol mjeseca što je za pripremu porezne reforme i
provođenje zakonske procedure prekratak rok. To znači da će i očekivano
povećanje plaća za većinu zaposlenih još neko vrijeme pričekati.
‘Vremena nema puno. Od početka sam govorio da ću jako zagovarati
pristup da primjena izmjena poreznih zakona ide s početkom godine. Nisam
ljubitelj poreznih izmjena unutar godine, ali idemo vidjeti
što će nam sljedeći dani donijeti’, rekao je Zdravko Marić, tehnički
ministar financija na konferenciji o ulozi i funkcioniranju javnog
sektora u organizaciji Instituta za javne financije, dajući do znanja da
bi porezna reforma zbog vremenske stiske mogla biti pomaknuta.
Prioritet, aktualnog, a vjerojatno i Plenkovićevog ministra financija
zasad je izrada proračuna za iduću godinu. Ono što ga zasigurno najviše
brine je kako ispuniti predizborna obećanja o brojnim poreznim
rasterećenjima i istovremeno dodatno smanjiti proračunski deficit.
Marić naglašava da je analiza pokazala kako je trenutni porezni sustav izuzetno kompleksan, složen i nepregledan
te je prvo i osnovno reformom ga pojednostaviti, podići
transparentnost, a u konačnici i efikasnost. Dodao je i da ostaje pri
stavu da je u fiskalnoj politici ključna kontrola rashodovne strane
proračuna, korištenje svih viškova za smanjenje deficita i duga, a tada i
stvaranje preduvjeta za porezno rasterećenje.
Podsjetimo, HDZ je za prvu godinu mandata najavio dizanje neoporezivog dijela dohotka na 3.750 kuna i pomicanje osnovice za oporezivanje po najvećoj stopi na 20.000 kuna,
uz smanjivanje te stope s 40 na 36 posto. Takva intervencija dovela bi
do osjetnog rasta plaća, a procjenjuje se da bi državne financije
osiromašila za tri do četiri milijarde kuna. Pritom bi najviše bili
pogođeni gradovi, općine i županije kojima bi središnja država trebala
nadoknaditi gubitak poreznih prihoda.



