
U Virskom listu predstavljen je projekt obnove dijela cestovnog virskog prstena od Rta Vrulje do Crvene zemlje, koji je oštećen nakon orkanskog udara juga i plimnog vala u prosincu 2023.
Virski prsten bit će obnovljen i zaštićen
Asfaltirani dio virskog prstena u duljini 694 metara kod takozvanog Starog svjetionika u gori, neposredno naslonjenog na Rt Vrulju i polomljen uslijed nevremena u prosincu 2023., najvjerojatnije će se početi obnavljati do kraja ove godine.
To je novi projekt Općine Vir, Upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalno gospodarstvo te komunalnog poduzeća Vir održavanje, koji će revitalizirati turistički atraktivan i prometno oštećen potez virskog prstena od Rta Vrulje do Crvene zemlje. Ovaj građevinski projekt obnove prometnice širine četiri i pol do pet metara ujedno predstavlja nastavak radova na sanaciji obalnog dijela otoka koja je bila odrađena u ožujku 2024., ili četiri mjeseca nakon što je u prosincu 2023. orkansko jugo s plimnim valom bilo pogodilo te devastiralo južne i zapadne dijelove otoka Vira.

Kako su orkansko jugo i plimni val, osim oštećenog virskog prstena, tada prouzrokovali znatna oštećenja na južnim obalnim šetnicama, prvom faze obnove bila su obuhvaćena naselja od Prezide do šireg prostora virske rive. Približno 50 posto sredstva za obnovu bilo je osigurano potpisom Sporazuma o sufinanciranju projekta „Sanacija betonske šetnice“ u 2024. godini, na temelju kojeg je Općina Vir od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture dobila 26.550 eura za sanaciju betonskog dijela oštećenih šetnica.
Obnova virskog prstena nastavak je iste priče sa službenim nazivom „Projekt pojačanog održavanja nerazvrstanih cesta na dijelu k.č. 14646“. Investitor je Vir održavanje, a izvedbeni projekt odradio je zadarski Radix ing., tvrtka koja je projektno sudjelovala u obnovi prostora zadarske Foše koja je stradala u olujnom nevremenu tijekom 2018.

Građevinski projekt prometnice uz Rt Vrulja predviđa sanaciju, dogradnju kolnika i izvođenje rubnjaka s ciljem poboljšanja stanja kolničkog zastora, horizontalnih elemenata i opremljenosti ceste, odnosno kvalitetniju i sigurniju prometnu povezanost koja je sada ozbiljno narušena podignutim i razlomljenim starim slojem asfalta. Procijenjeni troškovi za izvođenje radova na „Projektu pojačanog održavanja nerazvrstanih cesta“ iznosili su oko 253.000 eura bez PDV-a, no nakon objavljenog javnog natječaja kao najpovoljniji sudionik natječaja javio se Filius iz Zadra. Riječ je o graditeljskom poduzeću specijaliziranom za niskogradnju čija je ponuda od približnih 135.000 eura bez PDV-a ocijenjena kao vrhunska i povoljna.

Evo kako će se sanirati
Projekt predviđa izvođenje pripremnih radova s iskolčenjem, rezanjem postojećih asfaltnih površina, pripremu terena, uklanjanje postojeće prometne signalizacije i asfalta te izradu privremene regulacije prometa. Zemljani radovi u nastavku izvođenja projekta uključuju skidanje humusa, iskop nekvalitetnog nosivog sloja, iskop za rubnjak i postavljanje geotekstila. Radovi „gornjeg stroja“ donose izvedbu nosivog nevezanog sloja od kamenog materijala (tampona) u sloju prosječne debljine 20 centimetara te izvedbu habajućeg sloja kolnika od bitumeniziranog drobljenog kamenog materijala. Ispunjavanje uzdužnih reški na spojevima betonskog opločenja i betonskih rubnjaka te zalijevanje elastično-plastičnom masom, posljednji su radovi „gornjeg sloja“. Posao će se okončati izvedbom horizontalne prometne signalizacije, betoniranjem rubnjaka i postavljanjem postojeće prometne regulacije s čišćenjem gradilišta i snimanjem izvedenog stanja.

12 godina Virskog prstena
Tijekom 2013. cestovni prsten na potezu od Torova i Punte do Lozica bio je spojen u jedinstvenu asfaltnu cjelinu, opremljen novim prometnim znakovima i obilježen stazama za bicikliste. Taj je cestovni prsten jednostavno nazvan „virskim prstenom“ i predstavljao je asfaltiranje dotad neasfaltiranog dijela otoka. Posao je odradilo općinsko poduzeće Vir održavanje te tako lijepom postojećem prirodnom otočnom ambijentu dodalo sportsku i turističku vrijednost. Ambijentalni i turistima omiljeni dio otoka za fotografiranje dodatno su popularizirale međunarodne atletske maratonske utrke i nacionalna kup natjecanja u olimpijskom triatlonu.
Istovremeno su bili probijeni svi spojni putovi od objekta vodospreme do naselja Lozice, pa je taj unutarnji dio otočnog kopna u dužini 15 kilometara također postao prohodan, i to ne samo za pješake i bicikliste, nego i za vatrogasna vozila u sustavu protupožarne zaštite.
FOTO: Pogled na izvedbeni projekt / Virski prsten iz 2013. kada je asfaltiran / Aktualno stanje virskog prstena kod Rta Vrulja / Razvaljeni asfalt pred Crvenom zemljom / Olujno jugo i posljedice