Drugo lice medija

Zabavno gospodarstvo ili gospodarska zabava

Gospodarske teme profesionalno obrađene nisu već duže vrijeme baš privlačne teme u medijskim krugovima, razlog je jednostavan. Razvijeno društvo traži više zabave, jer umorni trudbenici nakon umornog dana ili noći trebaju nešto više od ekonomske stvarnosti i propovijedi o životu preko svojih mogućonsti. Gospodarstvo plus zabava – to je rješenje, a u konačnici vam gospodarstvo više i ne treba. Valentinovo, karnevali i kineska Nove godina tri su, primjerice, teme koje će ovog ponedjeljka biti relativni medijski hit, puno zabavniji nego nekakve gospodarske teme o kojima ne samo da ne možete (baš puno) lagati, već i ne možete baš nešto pametno pisati, govoriti ili prikazivati.

Dan zaljubljenih ove je godine izgubio dosadašnji medijski sjaj, ali ne stoga jer su ljudi počeli shvaćati kako ljubav nije roba koju možete naručivati i isporučivati u točno određeni datum. Dakako, lijepo je i barem jedan dan podsjetiti sebe i neke druge ljude da ih volimo više nego sebe (u ostalim danima) ali svi su takvi datumi, bez obzira što imaju i religijske i tradicijske korijene, (p)ostali naša obična potrošačka kartica. U nju “upisujemo” povećanu potrošnju i ništa osim toga (za medije) nije važnije. Ali, gle, ljudima nestalo novca, pa učestali naslovi i najave poput “Trgovci mole:trošite više…”, “Kupci poručuju: ne može ovako dalje…”

Trgovina i potrošači, umjesto generalno gospodarske kategorije, samo su loptica-skočica za privlačenje oglašivača i (samo)zavaravanje urednika i političara koji uostalom i proguravaju emisije tipa: što naši političari kupuju za Majčin dan, Valentinovo, Dan psihijatrijskih ustanova, koje teretane obilaze, kakvo rublje nose i kako ih iznose van, koje darove primaju i slično…Premda o pravima potrošača postoji i jedna izvrsna emisija i serija (Potrošački kod) koja sigurno trenutno objavljuje više činjenica i korisnih informacija nego cijeli sportski i informativni kanali, ljudi su obično vrlo spremno pristajali biti male, ljubazne potrošačke ovčice koje se ne bune i revno staju u redove kupiti baš ono što su im njihovi mediji-prijatelji preporučili.

Karnevali su drugi medijski hit koji će nam opet razumljivo pomoći u bijegu od stvarnosti, tako omiljenoj sportskoj disciplini na ovim prostorima, gdje imamo uvijek istaknute i zaslužne sportaše, pa i rezultate na europskoj i svjetskoj razini. Kineska Nova godina – i to Tigra – kratkotrajni je doprinos medijskoj globalizaciji, jer o tome ionako svi govore, a i uvijek može poslužiti za dodatnu kupovinu nekog plišanog tigrića i time se pridružujete svjetskoj proslavi trošenja u godini koja će tražiti odlučne, hrabre, sklone promjenama…

Za ovu svrhu mogu poslužiti i razgovori poput nedavnog kada je u najgledanijoj (ej…) popodnevnoj emisiji voditeljica razgovarala sa “stručnjakinjom za feng shui i dizajnericom”, te smo čuli sve i svašta, od prognoze klimatskih promjena, kupovnih navika u godini Tigra, ratova i prodaji namještaja, prehrambenih navika ljudi-Tigrova do rješenja za burzovne potrese i slično. Bilo je za trenutak zabavnije i od onih ljudi-Tarota, mahača viskovima, gatalicama iz karata ili kamenčuga koji vam ispunjavaju ugodnu svakodnevicu za desetak i više kuna po minuti. Gledajući te proroke i proročice u zemlji najpametnijih ljudi gdje svatko misli kako bi bio najbolji nogometni izbornik, šef zatvora ili general, ponekad požalim što naše psihijatrijske ustanove nisu uglavnom zatvorenog tipa.

I kad nečekivano ugledate tekstove o gospodarstvu, začudite se poput onog primjera dvaju tekstova objavljenih jedan pored drugog. I to od istog autora, vjerojatno da ispune u zadnji tren gornju polovicu stanice, jer je na donjoj oglas dragog im oglašivača. Naslov prvog teksta je “Nastavlja se pad plaća i zaposlenosti”, a drugog “Hrvatska favorit za ulaganja”. Bilo bi previše detaljnije opisivati tekstove, jer već namještate svoju omiljenu karnevalku krinku, ali u prvom su pesimistične (čitaj realne) prognoze o padu domaćeg BDP-a u ovoj godini za čak dva posto, padu osobne potrošnje i padu svega, dok se u drugom hrvatsko dioničko tržište ocjenjuje najperspektivnijim u zemljama u razvoju. Govori se o stabilizaciji i oživljavanju gospodarskih aktivnosti i oporavku, ulasku u EU i svemu lijepom što nas čeka u hrvatskoj godini ne baš gospodarskog Tigrića, više šepave, pokisle i olinjale Mace.

Na stranu što oba teksta piše isti čovjek, on je svoje napravio, ispunio normu i može čekati mirno i novog vlasnika. I ne možete reći da se u ovoj godini barem jedan tekst neće potvrditi. Čak možete reći i koji…

Ovog ponedjeljka možda i dočekate konac trakavice o broju nezaposlenih, jer problem nije samo u tome što su neki već objavili da je premašen (točan) broj od tri stotine tisuća. Problem je što su to rekli prije službene objave. Opet, kao da je problem i u broju, a ne u sudbinama ljudi koji su, znamo, znamo, sami krivi jer su bez posla, samo da ih baš ne viđamo po ulicama toliko, smeta zamućenim pogledima u daljinu i budućnost dragih urednika, poslušnih novinara, tarot-majstora, gatalica iz kave i graha…Političara sigurno.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest