Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Napoleon: Epski, a opet satiričan portret velikog vojskovođe

Napoleon: Epski, a opet satiričan portret velikog vojskovođe

Legendarni Stanley Kubrick, jedan od najvećih filmskih vizionara u povijesti, pokušavao je za života čak duga tri desetljeća bezuspješno osoviti na noge produkciju epske biografije o Napoleonu, no to ju u konačnici uspjelo njegovom kolegi, Ridleyu Scottu.

Još s friškim dojmovima iz kina i uskovitlanim mislima u glavi, pokušat ću biti suvisao u svojem konačnom sudu, ali to mi vjerujte neće biti nimalo lako. 

Dok razularena gomila s nestrpljenjem iščekuje pogubljenje sirote Marie Antoinette giljotinom, u mnoštvu se nadzire lice mladog topničkog časnika Napoleona Bonapartea (J. Phoenix) koji razmišlja kako iskoristiti novonastalu situaciju kako bi zadovoljio vlastite ambicije.

Ona se ukaže kroz povjerenje političara Paula Barrasa (T. Rahim) koji mu odobri napad na strateški značajan pomorski gradić Toulon kojeg su okupirali Englezi. Uz pomno osmišljenu strategiju, Napoleon sa svojim trupama kroz krvavu bitku vrati kontrolu nad Toulonom, a sebe dokaže kao velikog vojskovođu. Uspjeh mu donese i titulu brigadnog generala, a to ga stavi i pod povećalo udovice Josephine (V. Kirby) s kojom započne burnu vezu. 

Napoleonove ambicije tu dakako ne prestaju pa nakon gušenja otpora rojalista i bitke u Egiptu, on se vraća u Francusku kako bi utišao glasine u Josepehininim preljubima, a ujedno sudjeluje u svrgavanju vladajućeg komiteta te isprva dobiva titulu prvog konzula, a ubrzo i cara. Prijetnje europskih velesila vraćaju ga ponovno na bojišnicu, no unatoč uspjesima koje je izvojevao, sve ga više guši spoznaja kako mu Josephine ne može roditi nasljednika…

Napoleon (2023)

Redatelj: Ridley Scott

Uloge: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Riana Duce, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat…

Žanr: Biografski, ratni, drama

Trajanje: 258 min.

Da nije samo veliki Kubrick fasciniran životom i erom jedne od najslavnijih povijesnih ličnosti, Scott je pokazao kroz briljantan dugometražni debi 'The Duelilists'' (1977.), no tu nije zadovoljio svoje apetite u nakani da jednog dana napravi njegov definitivan portret.

Kroz šaroliku filmografiju ispunjenu nebrojenim remek-djelima, ali i kreativnim promašajima, Scott se profilirao kao vrhunski zanatlija čiji su uradci besprijekorno realizirani, uz nerijetko odsustvo nekih većih artističkih dosega. U prijevodu bi to značilo, film djeluje raskošno i zabavno, no sam scenarij baš i nije jedna od najvažnijih stavki. S ''Napoleonom'' je pak napravio nešto što u najmanju ruku možemo okarakterizirati kao konfuzno.

Po stranu klasično holivudsko zanemarivanje pravih povijesnih činjenica, Scott i njegov scenarist David Scarpa (''The Last Castle'', ''All the Money in the World''..) su složili priču koja nesuvislo skače iz farse u ozbiljnu povijesnu dramu. Da se tu u tragovima iščitati utjecaj Kubrickovog ''Barryja Lyndona'' ili pak Lanthimosove biografske komične drame ''The Favourite'', no mišljenja sam kako je Scott ponesen nekim Scarpinim idejama pustio da se stvari razmašu do te mjere da niti sam više nije znao što s njima. Uostalom, i sam je u nekolicini intervjua izjavio da su određeni prizori (pritom isključivo mislim na one s Napoleonom i Josephine) produkt čiste glumačke improvizacije i da su mu se učinile posve prikladnima tonu filma.

Napoleon je prikazan kao jedna emocionalno nestabilna despotska persona koja se gubi dočim se nađe izvan utjecaja majke ili 'međunožja' preljubničke supruge s kojom gaji jedan kvazi sado-mazo odnos utopljen u iskrivljenoj romansi. Dok je na bojišnici, njegovi postupci su trezveni, autoritativni, znalački i opravdano egoistički, no kako se njegov odnos s Josephinom narušava, on postaje nestabilan, nagao i iracionalan. Takvim promjenama njegova raspoloženja kroz višegodišnja ratovanja danak je platilo preko tri milijuna života.

Scott je od Phoenixa tražio kanaliziranje ili bolje rečeno hibridnu verziju Jokera, Komoda pa čak i nesigurnih likova poput Freddiea Quella iz P.T.Andersonovog ''The Mastera'', a to je i dobio. Phoenix nije nikad loš, nije to ni ovdje, ali je ispao jako bizaran. Vanessa Kirby s druge pak strane nije imala tako kompleksnu zadaću pa je iskoristila gotovo svaku priliku da nadglumi svojeg kolegu. Naravno, nije joj ni odmogla činjenica da u određenim prizorima tumači pravu dominu koja s lakoćom lomi otpor velikog vojskovođe još i većih kompleksa. Čudan, baš čudan scenarij.  

Ondje gdje je Scott najsigurniji, a to su masovne i spektakularne scene, dobivamo nešto što nadmašuje sve njegove dosadašnje radove. Bitke su jednom riječju maestralno realizirane,  oduzimaju dah i izazivaju čisto divljenje.

Detalji su impozantni i surealno uvjerljivi i ne vidim neku redateljsku figuru koja bi mogla ili se usudila učiniti isto. Isto se može reći i za kameru poljskog veterana Dariusza Wolskog, moćnu glazbu Martina Phippsa, kostimografiju, scenografiju i ostale tehničke kategorije. Scott se uistinu pobrinuo pokazati nam gdje je otišao svaki cent od nekih dvjestotinjak milijuna dolara budžeta.

Ne mogu u konačnici donijeti pravu ocjenu filma jer Scottova četiri sata duga verzija tek čeka na svoju TV premijeru, a hoće li njegove intencije u njoj biti jasnije, ostaje nam za vidjeti. Bilo kako bilo, ova kino inačica svakako zove u kino i nemojte propustiti tu veličanstvenu priliku.


Reci što misliš!